Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spise høns med kalkben?  (Læst 4071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Høne

• Passiv bruger
Spise høns med kalkben?
« Dato: 07 April , 2013, 14:48 »
Vi skal il at slagte på fredag, men har opdaget at hanen og måske et par af hønsene har kalkben. Kan vi spise dem eller er de "syge" og kræver behandling før vi kan slagte dem?

Vh Rikke

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Spise høns med kalkben?
« Svar #1 Dato: 07 April , 2013, 15:43 »
De fejler ingenting, og du spiser jo ikke benene, så der er ikke noget problem,,, Kalkben er kalkdannelser under skællene på benene forårsaget af en lille mide, du ikke kan se, men som kun bor mellem skællen på benene, så du risikerer ikke at komme til at spise dem,,,
skulle det ske, så er det at betragte som et ekstra kalktilskud,,, aj spøg til side, du skal med god samvittighed og nydelse spise dine høns  /o med eller uden kalkben
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2013, 17:21 »
Hvis du gerne vil koge suppe på fødderne, kan du skolde dem og så trække hele overhuden af som sokker. Det kan man selvfølgelig også på raske hønsefødder - her er overhuden bare knap så tyk.

Se billeder her (et godt stykke nede på siden): http://foodwaterandfire.ludlowsurvivors.com/chickenkill.html
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 April , 2013, 20:17 »
Hvis du gerne vil koge suppe på fødderne, kan du skolde dem og så trække hele overhuden af som sokker. Det kan man selvfølgelig også på raske hønsefødder - her er overhuden bare knap så tyk.

Se billeder her (et godt stykke nede på siden): http://foodwaterandfire.ludlowsurvivors.com/chickenkill.html

Sikke et super fint link hvis man er i tvivl om hvordan man slagter og parterer høns /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Høne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2013, 14:55 »
Tak for svar, så er jeg helt rolig ;-)
Og ja tak for det fine link, det er da en super god beskrivelse :-)

Vh Rikke

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 08 April , 2013, 17:23 »
Husk at behandle de evt. overlevende for kalkben, for det er smitsomt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Høne

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2013, 20:40 »
Ja hele huset og de resterende høns får en tur. Hvad kan jeg behandle med og bruge i huset når der er små kyllinger?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 08 April , 2013, 21:40 »
Jeg tror ikke du kan udrydde kalkmiderne i dit miljø, men du kan behandle dyrene.

Jeg bruger madolie. Nogle bruger vaseline, andre sværger til Nixcreme (apoteket) og andre til staldchok (spray).

Ved brug af madolie praktiserer jeg at sætte hele dyrets fod (en ad gangen) ned i en spand med et par liter billig madolie, holde foden dernede 10-15 sekunder, lade den dryppe lidt af og derefter gnide godt og grundigt op/ned ad foden, så olien kommer godt ind i kalkaflejringerne. Denne kur skal gentages 2-3 gange over et par uger. Der er ingen giftstoffer i kuren så den virker ved at drukne/kvæle miderne. Den blødgør samtidig eksisterende kalkdannelser.

Jeg er sikker på at andre vil skrive om deres fremgangsmåder med de andre midler, så kan du jo selv vælge hvad der passer til dit temperament.
Mvh
Erik Andersen