Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp jeg har fået Kyllinger.  (Læst 3831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Inis

• Passiv bruger
Hjælp jeg har fået Kyllinger.
« Dato: 05 April , 2013, 20:42 »
Hej I søde kloge mennesker. :)

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svare på i en ruf.  ;)
Min silkehøne har fået en kylling i går aftes. Og da hun lå i redekassene 30 cm over joden, valgte vi at skrue redekassen ned og sætte den på gulvet i rummet for sig selv.
Vi har lagt spåner på gulvet med hø. Vi valgte at hænge varmelampen op ved siden af reden.
Vi har sat en skål med startfoder blandet med undulatblanding og lidt kul. Og en vandbowle op til kyllingerne.
Nu er mit spørgsmål, den kylling der er klækket i går ligger nu under varmelampen er det ok? Jeg har det lidt skidt over at den ikke ligger uder moderen. der ligger vist 2 andre der er klækket her til eftermiddag. skal jeg flytte den ind under moderen igen? Og hvad med maden, kan jeg være sikker på at den får det den skal have?
Jeg har også sat mad og vand til hønemor.
Er der noget jeg har glemt? eller jeg kan gøre bedre/anderledes.
Jeg er jo total oppe på tæerne, lå vågen i nat og er bange få jeg gør det igen i nat, hvis ikke i kommer med de gyldne ord til mig.  :P :-\

Håber i kan hjælpe mig.

Inis.
1,9Hvide dværg silkehøns
1,0 kæreste (der ikke kan tåle plesdyr)
1,1 børn (7 år og 5 år)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hjælp jeg har fået Kyllinger.
« Svar #1 Dato: 05 April , 2013, 21:00 »
Hej
Forstår jeg dig rigtig....Er der klækket 2 kyllinger mere under hende ? hvor mange æg har hun og er de kommet under hende på samme tidspunkt.
Hvis hun har æg under sig som ikke er klækket og hun kan mærke at de pipper i ægget, så vil hun prøve at vente på de kommer. Måske derfor at hun ikke er gået af reden sammen med den du nu har under lampen. Normalt bliver en høne liggende de ca 24 timer det tager før alle er kommet ud af æggene.
Hvis det var mig, så ville jeg forsigtigt putte den første under hende igen.
Prøv at putte den imellem hendes vinger bagfra så hun ikke hakker efter dig, eller tag en handske på hvis du er lidt nervøs for om hun bliver sur.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 April , 2013, 08:45 »
Er der kant på redekassen, siden lille kylle ikke selv søger mors fjer ? Det ville dog være mest naturlig om den søgte sin levende mor for tryghed og varme, men hvis den ikke har muligheden må den jo tage det næstbedste  ;)
Jeg ville også flytte kyllingen tilbage under skrukken. Det er jo meningen at hun skal passe dem  /o.
( hvis der er kant på er det bedre skrukken bare ligger på en halmrede på gulvet, så de små kan komme med hvor hun går hen )
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 06 April , 2013, 11:28 »
Hvordan går det med den lille familie i dag ??
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Inis

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 April , 2013, 15:15 »
Hej igen.
1000 tak for hjælpen og hurtig svar.
Der er ikke kant på redekassen. Så kyllemor havde selv rykket sig ud fra reden og lagt sig der hvor jeg har lagt hø og spåner.
Men det er endt med 2 små kære kyllinger der er i fuld sving. ( det var en af dem der havde lagt sig under varmelampen.) <L 2 døde og 2 æg der ikke er blevet til noget.  <W
Vi er godt tilfredse med de 2 små levende dunbolde. Men øv at det ikke blev til firlinger.
Nu er vi bare klar til næste skruk der ligger på 5 æg og skal klække om 15 dage.  /o :angel:
God weekend.
Inis.
1,9Hvide dværg silkehøns
1,0 kæreste (der ikke kan tåle plesdyr)
1,1 børn (7 år og 5 år)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 April , 2013, 15:45 »
Tillykke med kyllingerne :D
Du skal nok ikke have varmelampe, når de har en mor. Det er helt unødvendigt, og kan måske være med til at kyllingen ikke søger sin mor?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2013, 22:03 »
Enig med Marianne :-) Ingen varmelampe, når de har en mor..hun skal nok så rigeligt holde dem varme..også selvom hun måtte have 15 kyllinger ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling