Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Byg hønsehus af alternative materialer  (Læst 13284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadine

• Passiv bruger
Byg hønsehus af alternative materialer
« Dato: 05 April , 2013, 18:02 »
Hej! Jeg skal til at bygge mit første hønsehus. Og jeg har tænkt at bruge lidt andre materialer, da jeg har lidt forskellige ideer om hvordan det skal se ud. Også må det også meget gerne være økonomisk.

Jeg har flere ideer. Har set man kan købe nogle pallerammer, og dem kunne man sætte ovenpå hinanden så man kunne få den passende højde.

Eller købe en brugt højseng. Bygge siderne op med plader og lægge tag på. Og lukke den nederste del med voilerenet.

Har set en side hvor nogle har lavet et legetårn om til et hønsehus, rigtig flot lavet. Kan desværre ikke lige finde nogen billige nogen :(

Er der nogle der har nogen gode forslag, hvor man kan brugt genbrugt materialer?

Offline Steen lillegård

• Passiv bruger
Sv: Byg hønsehus af alternative materialer
« Svar #1 Dato: 05 April , 2013, 18:14 »
Rigtig mange firmaer vil gerne af med engangspaller, samt defekte europaller o.lign. gratis. Alternativt skal de betale for at komme af med det. Jeg har faktisk i tidens løb lavet meget af den slags /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 05 April , 2013, 18:20 »
Kig i Den Blå Avis under Bortgives. Der er ofte mange gode ting at finde, men man skal være hurtig for at få fat i de gode sager.

Vi har selv bygget et hønsehus af en palle som bund, beklædt det med låg fra paller og med isoleringsplader i plast som tag. Det er godt nok..., som kyllingehus. Jeg er ret træt af det faktisk. Det er skam et fint hus, men jeg synes det er alt for småt. Jeg har to dværghøns gående derinde, men håber på at få råd til at købe noget større til dem i løbet af sommeren.

Jeg tror det er vigtigt, at du ikke bygger for småt - det er rart at kunne stå op inde i huset, og det er rart at der er plads til alle hønsene indenfor, når regnen siler ned eller sneen ligger tykt i hønsegården.

« Senest Redigeret: 05 April , 2013, 18:23 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 April , 2013, 18:25 »
Ja det er også der jeg har kigget. Og man skal være hurtig ;) Ville også helst have noget man kan gå ind i, men tænker også lidt på mine evner. Er rimelig handy, men ville godt nok ærgre mig hvis det ikke bliver godt. Skal man have isolering i huset?

Offline mew.

• Passiv bruger
Byg hønsehus af alternative materialer
« Svar #4 Dato: 05 April , 2013, 19:15 »
Du behøver ikke at isolere, bare det er tæt så hønsene ikke sidder i træk. Jeg har bygget mit af forskellige materiale jeg har fundet på min grund da jeg flyttede ind. Hvis man lader brædderne overlappe hinanden kan det godt blive tæt.

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2013, 19:52 »
Det var også det jeg har læst mig frem til. Men bliver lidt i tvivl, når man nu selv syntes det er koldt om vinteren ;)

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2013, 14:06 »
Vi fandt et legehus til afhenting i den blå avis. Kan klart anbefales
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 April , 2013, 15:01 »
Har fundet et kæmpe hus på dba gratis, så nu har vi fået det hjem og nu skal det bare gøres lidt lækkert  ;D

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 April , 2013, 09:41 »
Hej Nadine lige et hurtigt råd herfra. og tillykke med huset!

Jeg har lige været igennem processen med ombygning af lejehus og her var gulvet lavet af mdf/ hård masonit. Det tager imod fugt og vil hurtigt blive meget medtaget. (det er i nogen grad også gældende for krydsfiner)
Jeg købte en rest vinylgulv i tæppeland (kan også fås i silvan etc.) og lagde på. Det er ikke kønt, men det ser man jo ikke under grus/sands/savsmuld. Jeg tænker det er en god overflade at gøre ren. I siderne er kanten bøjet op ca 5cm.

Nyt gulv for 50 kr. :)

Alternativt kan man male/lakere - en i mine øjne pænere men mindre praktisk løsning.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 April , 2013, 11:22 »
Her er mit hønsehus. Bygget af genbrugsmaterialer og gamle klædeskabe fundet på DBA under bortgives, hævet fra jorden ved hjælp af paller.

Taget er gamle eternitplader jeg tilfældigvis havde stående og vinduer er nogen jeg også havde.
I år skal det males :)
« Senest Redigeret: 09 April , 2013, 11:24 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 April , 2013, 18:07 »
Tak for rådet, det tror jeg at jeg vil gøre. Så er det nok også nemmere at gøre rent kunne jeg forstille mig ;)

Flot hus..det er virkelig kun fantasien der sætter grænser ;)