Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt grøn i hønsefaget.  (Læst 1382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sørensen87

• Passiv bruger
Helt grøn i hønsefaget.
« Dato: 04 April , 2013, 16:25 »
Hej alle hønsefolk.

Jeg har nu gået med idéen om at skulle have høns i rigtig lang tid og har snuset en del rundt på nettet og blevet lidt klogere på området.
Jeg har lavet hønsehus på ca 7m2 med 3 rugekasser og hønsegård på ca 14m2, regner med at starte med en 5-6 høns.
Nu er delen så kommet hvor jeg skal vælge race og kunne godt tænke mig jeres hjælp.
De vil få mulighed for at komme ud og udforske meget plads.

Mine krav:
Gode æglæggere
Rolige dyr
Gerne gode til slagtning

Har kigget lidt på Sussex da jeg synes de er flotte, men vil de passe til mine krav

Vil med tiden gerne ruge kyllinger ud i rugemaskine så det skal ikke være en race der let blive skruk.

Er selvfølgelig osse interesseret i hvor jeg kan få fat i sunde høns der lige er begyndt at lægge æg.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Jesper

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Helt grøn i hønsefaget.
« Svar #1 Dato: 04 April , 2013, 16:37 »
Hej Jesper,

Det lyder fornuftigt, det du har lavet. Sussex er en god idé, men de kan godt skrukke, men det kan mange af de store hønseracer.

Andre gode racer er barnevelder, faverolles, brahma, maran, new hampshire, wyandotter, australorps m.fl. Jeg har selv maraner og er meget glad for dem. De lægger smukke chokoladebrune æg, er omgængelige, nysgerrige og så er de ikke så slemme til at skrukke. De er formidable slagtedyr. Desværre er de svære at få fat i, så jeg kan ikke fortælle dig hvor du skal lede.

En anden mulighed vil være at få daggamle kyllinger, lade dem vokse sig et par måneder store, så de har lidt at stå imod med, og derefter købe to høns i æglægning, så I har æg samtidig med, at I venter på, at kyllingerne af "favoritracen" skal blive gamle nok til at starte æglægning. Det gjorde jeg selv, da jeg startede med høns for tre år siden. Dog skal kyllingerne være gamle nok, så de kan forsvare sig mod voksne høns inden du sætter dem sammen.

Billedet viser mine maraner da de var 3½ måned gamle, og blev sat sammen med tre hvide høns i æglægning. Det er tre år siden til sommer, og alle hvide høns, som altså snart er fire år gamle, lever godt og lægger æg endnu /o.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Helt grøn i hønsefaget.
« Svar #2 Dato: 10 April , 2013, 09:11 »
Velkommen til en skøn hobby /o
Maran kunne også være et godt bud på dit ønske, men det er nok lidt svære at få fat i.
De er rolige/tillidsfulde, gode æglæggere, gode slagtedyr, medium skrukkevillige.
Lidt æg:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk