Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan lærer man dem at gå frit  (Læst 3671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sørensen87

• Passiv bruger
Hvordan lærer man dem at gå frit
« Dato: 04 April , 2013, 14:13 »
Hej alle hønsefolk.

Vil lige starte med at rose jer alle for et rigtig godt forum, har lært meget herinde.

Jeg skal snart have min første hønseflok på 5-6 stk (muligvis hvide sussex stor model) og så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man lærer dem at gå frit. Har et nedlagt landbrug så der er plads nok at gå rundt på og udforske.

Men hvordan:
kan jeg være sikker på de ikke smutter ud på vejen, ligger ca 150m fra hønsegården.
sikre jeg mig de ikke flyver væk/stikker af, der skal vel ikke lukkes af med hegn rund om matriklen?
Kommer de selv tilbage når de skal i seng og hvad nu hvis jeg gerne vil have dem ind igen før tid?

Kommer nok til at stille en del spørgsmål men kan godt lide at være 100% klar inden jeg kaster mig ud i det.
De skal jo have det bedst muligt.

På forhånd tak.

Mvh Jesper

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvordan lærer man dem at gå frit
« Svar #1 Dato: 04 April , 2013, 14:17 »
Det er ikke sikkert de finder tilbage, hvis det er helt nye høns der lukkes ud i frit udløb. Derfor syntes jeg at det altid er sikrest at have dem i hønsegård, eller i det mindste en midlertidig trådafgrænsning udenfor lågen. Så lærer de hvordan det ser ud udenfor lågen, og hvor de skal gå ind for natten.

Men 150 meter til vejen, ville jeg ikke være spor nervøs :)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 April , 2013, 14:32 »
Vores får først lov at gå frit i haven, når de er trygge ved jeg går inde ved dem, gerne spiser af hånden, og kommer når jeg kalder på dem.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 April , 2013, 14:44 »
Hvis de blot har tilbragt et par dage i hus og gård, så opfatter de det som deres hjem.
Det er jo her de kan få mad og drikke, og et godt sted at sove.

Derfor vil det være naturligt for dem at søge tilbage til huset. Senest ved solnedgang. Det behøver du ikke være bange for, og du behøver ikke hegn om grunden af den grund. 150 m er ret langt for høns. Mine har nok noget lignende til vejen, og de har aldrig været tættere end 20 meter på den.

Brug et bestemt kald når du fodrer dem. Så skal de nok komme hver gang du bruger det, midt på dagen også. Måske skal du gå lidt tættere på dem, og så få dem til følge efter dig.

100 % klar bliver man vist aldrig. Men det her tror jeg ikke bliver noget problem. Dog er der lidt forskel på hvor langt racerne går fra huset. Jeg kender ikke Sussex på dette punkt endnu, da jeg kun har dem som kyllinger.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
« Svar #4 Dato: 06 April , 2013, 09:26 »
Hvis du har noget lækkert med til dem når du kommer får du temmlig sikkert en flok høns som kommer ræsende imod dig hver gang de ser dig. Vores kan være længst væk i haven, men når de hører at der bliver slået på skålen kommer de ræsende og går villigt ind i gården, ligegyldigt hvilken tid på dagen det er. Nogle gange får de en håndfuld revet ost, andre gange en rest pasta eller bare en håndfuld undulatfrø  :)

Held og lykke med projekt høns  :laugh:
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
« Svar #5 Dato: 06 April , 2013, 10:19 »

Jeg har ladet de nye høns blive en uge i deres hus før jeg er begyndt at lukke dem ud. Dog har jeg de første dage ventet med at åbne før om eftermiddagen. Så når de ikke så langt væk før de går ind i seng igen.

Jeg har vænnet fjerboldene til at komme når jeg kalder "boggerne, boggerne, boggerne" ved at have lækre sager med når jeg kalder på dem på denne måde. Så kan jeg som regel bare kalde dem til mig, give dem guffer og lukke dem ind.
 :D

Mange glade hilsner
Mette

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 10 April , 2013, 15:41 »
Tak for de pæne ord om forum /o
Første gang du lukker dem ud i haven, kan du gøre det sidst på dagen, så kan de ikke nå så langt væk fra huset. Hvis du ikke har hønsegård, kan du holde dem i huset i en uges tid, den metode brugte med nogle små bantam, som bor i haven og ikke har hønsegård.
Det gik fint
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk