Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny her..måske man kan få lidt råd  (Læst 6294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadine

• Passiv bruger
Helt ny her..måske man kan få lidt råd
« Dato: 03 April , 2013, 17:15 »
 Hej alle sammen! Jeg er helt ny her. Og nu har jeg besluttet at vi skal have os et par dejlige høns. Har læst om høns de sidste 14 dage og bliver mere og mere bidt af det. Har fået høns på hjernen ;) håber I kan give mig nogle svar på nogle spørgsmål jeg har.

Jeg er lidt i tvivl om racen. Har læst at en Laksefarvet Faverolles skulle være en god race hvis man har børn, og som ikke flyver væk.

Er der nogle der ved om den er en god æggelægger, da det er det udover hyggehøns vi gerne vil bruge dem til?

Og hvordan er det med at være skruk for denne race? Vi søger efter en race der har et fredeligt sind, gider at lægge æg, ikke flyve for højt, ikke blive skruk hele
tiden.

Vi har tænk på at vi skal have 3-4 høns, hvor stort et hus og indhegning ville I tilbyde dem. Har tænk at bygge det selv.

Også har vi tænkt på at købe dem fra små af, hvor gammel skal de være, hvad ville være bedst? Kunne være rigtig hyggeligt at se dem vokse sig store. Og hvor gamle skal de være før vi kan sætte dem ud i hønsehuset?

Og hvor langtids går der før der kommer æg?

Håber der kommer et par godt svar ;)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Helt ny her..måske man kan få lidt råd
« Svar #1 Dato: 03 April , 2013, 17:24 »

Og hvordan er det med at være skruk for denne race? Vi søger efter en race der har et fredeligt sind, gider at lægge æg, ikke flyve for højt, ikke blive skruk hele
tiden.

Jeg synes, at det er den helt perfekte race I er kommet frem til. Faverolles er fredelige..ok går og småsnakker en stor del af dagen ;), lægger vel ca. 5 æg om ugen, er en tung race som helst ikke flyver nogen steder (kan hoppe 1 m. i højden på en god dag) og faverolles er en sjælden skrukker.

Jeg har kun èn faverolles, og hun er en skøøøøn fjerpige - sød, nysgerrig og meget kontaktsøgende.

Mht til størrelse på hønsehus, så synes jeg, at du skal kigge rundt i de mange tråde om emnet her på forum, men mht til udendørsplads, så vil jeg sige: så meget som muligt, og da faverolles ikke flyver, er de perfekte til at gå frit i en have.

Faverolles begynder vel æglægningen omkring 6 mdr alderen.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2013, 17:28 »
Velkommen til  :)

Det lyder til du allerede har fanget hønsefeberen så jeg vil anbefale at du bygger huset ca 10 gange så stort som du havde tænkt dig for lidt bliver til mange flere..  ;)

Ellers vil jeg sige at du kommer langt med 3-4 høner ang æg. Kender ikke faverolles selv men har da læst herinde at det er dejlige høns. (Har selv orpington så de er self bedst  /o )
Vil i hvert fald lave 2kvm hus og skal det være rigtigt godt så omkring 4kvm men det er en smagssag hvor meget plads man vil give hønsene i huset. Hvis der er arealer udenfor der er overdækket behøver de ikke ret meget plads i huset.

Hvor gamle i køber dem er jo helt op til jer.
Daggamle skal have varme og omkring 6 ugers alderen er de ved at være varmefri. i kan have dem i hønsehuset fra start hvis der er varme ved dem. Husk at starte med et lille aflukke så de lærer at finde under varmen igen.
Ved ikke lige med faverolles men mange andre racer er 5-6 mdr før de giver æg.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2013, 17:51 »
Hvis det stod til mig ville de få et slot. Men der er lidt regler for hvor meget man må opføre. Max er vist 7 kvm men det kan vel også gøre det med indhegning. Hvis de også for mulighed for at komme ud i haven frit. Har tænk på at købe et legetårn og lave det om til hønsehus. Så et superfedt hønsehus på en hjemmeside hvor nogle havde lavet sådan et.

Har lige et spørgsmål mere.

Hvornår kan man kønsbestemme dem, vil kun have damer?

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2013, 18:18 »
Altså jeg kan jo kun bifalde at I ønsker Faverolles  ;D - de er top skønne høns, hvis man som Helle siger, er til de meget nysgerrige og evigt småsnakkende høns  *p

Faverolles kan kønsbestemmes forholdsvist hurtigt som små, da hanerne bliver mørke/sorte i de første fjer, mens hønerne bliver lysebrune.

Du kan i øvrigt se i mit galleri, der har jeg lidt billeder liggende af vores Faverolles :)

Held og lykke med de kommende høns  :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 03 April , 2013, 18:43 »
Jeg siger også velkommen til /o. Jeg har kun hørt godt om faverolles, det må jeg sige, men jeg vil også gerne slå et slag for maranerne. Jeg har selv kobberfarvet maraner. En nogenlunde tung race; de lægger godt med æg, æggene er chokoladebrune og så er de tamme og tilidsfulde. Med andre ord; skønne *p.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2013, 19:29 »
Ville det være en god ide at blande to racer. F.eks faverolles og maraner? Eller er det bedst at holde sig til en race? Og sikke en masse respons på så kort tid. Og super skønne høns Tanja ;)

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2013, 19:33 »
JNTS De er så fine, syntes altså de er meget smukke. Kan slet ikke vente nu ;)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 April , 2013, 19:42 »
Det kan jeg godt forstå I glæder jer til, det er også super hyggeligt at have nogle småsnakkende tanter i haven  *p

Synes da sagtens man kan have flere racer sammen  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 April , 2013, 19:48 »
Nå ja, skulle måske lige advare om at de er MEGET nysgerrig og gerne vil følge med i alt hvad vi laver  *f
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2013, 19:59 »
Hej
Alt hvad der er blevet sagt om Faverolles er så sandt så sandt,lige en lille joke om Faverolles "en Faverolles der skrukker er ingen Faverolles"
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 April , 2013, 20:33 »
Det lyder bare dejligt, tror jeg har fundet den rette race for os ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 03 April , 2013, 20:40 »
Nå ja, skulle måske lige advare om at de er MEGET nysgerrig og gerne vil følge med i alt hvad vi laver  *f

JA ;D

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 03 April , 2013, 20:46 »
Held og lykke med dine kommende faverolles /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nadine

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2013, 20:51 »
Mange tak  ;D Er der nogle der kender nogle eller som selv har nogle Laksefarvet Favrollers. Helst kyllinger. Er kigget på nettet, og syntes ikke det er så nemt. Og det skal være på Sjælland.