Også tillykke her Danny 
Lidt nysgerrig - hvor meget jord har du egentlig ? Sådan nogle basser burde jo kunne udrydde det græs hestene hos os ikke må æde (de kan leve på en sten) 
Vi har snakket om køer, men sådan som vi blev trukket igennem hos kommunen (mht. erhvervsmæssigt dyrehold - vi har 4 heste og det er jo lige grænsen) så blev kvæginvesteringerne sat i bero 
Vi har selv 3 ha. og lejer yderligere 1 ha. Men der går vel ca. 0-6 til 0,7 ha. fra til skov, ridebane og hus/have.
Jeg har også været igennem "kommune møllen" da vi havde hus til salg. De var åbenbart blevet gjort opmærksomme på salgsbillederne som både viste heste, ænder, gæs og får.
Jeg blev skide sur og røg helt op "på den store klinge". Men da jeg ringede til kommunen fik jeg fat på en dame der var meget flink og yderst samarbejdsvillig. Jeg sendte nogen papire ind og blev egentlig lovet et svar når vurderingen var færdig men jeg har aldrig hørt noget og det er da ved at være et par år siden.
Hvis du kun har de 4 heste så er du da langt fra grænsen på 3 DE (DE=dyreenheder).
Hvis hestene vejer under 300 kg. (hvilket jeg er ret sikker på at islændere gør) så har du kun 0,85 DE.
Lidt afhængelig af hvilken kvægrace du kunne tænke dig så burde du stadigvæk kunne holde dig under de 3 DE., selvom du fik eks. 2 avlskøer med afkom. Hvis du også havde en tyr sammen med dem så ville du være lige omkring 3 de. Men sandsynligvis stadigvæk på den "rigtige" side af de 3 DE.
Når jeg skriver
sandsynligvis så er det fordi det kommer lidt an på racen. Hvis du eks. vælger simmentaler eller en af de andre meget store racer så kommer det måske til at knibe. Men så kunne man eks. leje/låne en tyr en måneds tid om året.
Danny