Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Snart klække tid - noget råd??  (Læst 6985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

• Passiv bruger
Snart klække tid - noget råd??
« Dato: 02 April , 2013, 08:13 »
Halløjsa

Jeg er igang med at klække mit første kuld kyllinger - og er DØD SPÆNDT!

Jeg synes at jeg har læst en del om det, primært inde på rugemaskiner.dk.. Men nu har jeg fundet det her forum, og tænker at jeg ville høre her inde efter gode fif og råd :-D

På torsdag er det dag 19 - og her skal luftfugtigheden øges - correct me if im wrong???

Det er forresten en maskine fra america - til 24 æg jeg har (mine høns ligger så åbenbart så store æg, at der kun kunne være 20)... Hvoraf 12 af dem var befrugtede.. 9 er helt sikkert stadig i live (og så liv igår da jeg lyste dem)...

http://www.america-thisted.dk/eshop/vis_produkt.asp?produktid=4660&side=kategorivisning&start_tal=0&kategoriid=188

Må luftfugtigheden godt komme helt op på for eks 80%?? (dengang jeg testede maskinen inden jeg lagde æg i, der prøvede jeg nemlig at ligge vand i, og selvom udluftningen var åben var luftfugtigheden nemlig super høj)...

Når nu kyllingerne forhåbentlig begynder at komme ud i weekenden (der er det dag 21 og 22), skal jeg så lade rugemaskinen være lukket indtil alle er færdige med at klække, eller skal jeg tage dem ud og over i varme kassen med varmelampen over så snart de er ude???  (og har jeg forstået det ret at der skal være 32-35 grader under varmelampen??)

Jeg har kunne læse mig lidt frem til meget delte meninger omkring fodring af dem den første tid??? Hvad vil i anbefale??  Det er ganske almindelige brune høns, og hønsene skal bruges til æglægning og hane kyllingerne skal bruges til mad   :angel:

Er der nogen som vil "guide" mig igennem de næste par dage her, med deres erfaring?? For som i kan høre, så er jeg total nybegynder i det her... Men hold nu FAST hvor er det spændende!! Har godt nok skulle holde mig selv i nakken for ikke at lyse dem hver dag  :angel:

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Snart klække tid - noget råd??
« Svar #1 Dato: 02 April , 2013, 10:00 »
Jeg hæver fugt når 1. æg har stjerne. Fugt kører på 70%, max. 75%. Det ses undertiden at det er en udbrudt misforståelse at fugtighed skal være meeeget høj.
Meget fugt er ikke det samme som et godt resultat, da meget fugt nemt ødelægger det hele. Kyllingerne drukner.
Jeg tager løbende kyllinger og skaller fra maskinen, når der er ca. en spand, altså ca.40-50 kyllinger, så det bliver gerne til 3-4 gange der åbnes, men det betyder ikke noget, da fugt er oppe igen på 10 min.
Er der for meget fugt, så åben flere luft huller, og modsat ved for lav fugt luk nogle, dog aldrig luk helt, idet er selvfølgelig skal ilt til kyllingerne.
Hvis problemet er at få fugt over f.eks. 60%, så klip/lav ½ høje toilet rulle inderpap, sæt i vandkar, og læg en sammenfoldet køkkenrulle ned i vand og op over paprulle (som skal være så høj at den stikker pænt op over vand) og ned i vand igen. Sæt sådan 2-3 stk. hvis problemer med lav fugt. Så trækkes vand op og frigives meget hurtigt og fugt banker op.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 April , 2013, 10:48 »
jeg har to af disse maskiner og er også ved at klække kyller, er på dag 19 nu.

jeg lyser ægene sent på dag 18 og fjerner skillevægene (husk at lægge den ene væg ned og lukke for det hul der er i bunden) og hælder vand ved. jeg har vand i 1 rum under hele rugningen og hælder vand i det andet rum også under klækning. dog har det været nødvendigt i år da maskinerne har stået inde i huset med lav fugtighed at hælde et glas vand ud i bunden også da fugten ikke har ville højere op end 50-55% med de to kar fyldte. jeg venter dog til der begynder at komme stjerner i ægene med at hælde vand i bunden.

jeg klækker på 65-70 % fugt

og har 1 luftprop af under hele rugningen.

sidste år åbnede jeg slet ikke for maskinen før alle kyller var ude, men de kom også alle ud indenfor 1,5 døgn.

i min første rugning i år kom den første kylling ud på dag 19, ja den var der allerede da min kæreste kom hjem efter middag. og den blev ret livlig og drønede rundt på de andre og skreg meget så dag 20 om aftenen kom den ud sammen med 4 andre kyller. de fleste af kyllerne kom dag 21 og en enkelt på dag 22.

der er ikke noget at se på mine æg endnu, men syntes at kunne høre svage pip når jeg står ved maskinerne.. :)

jeg fodrer med undulat blanding den første dag eller to og blander så mere og mere startfoder i. sidste år klippede jeg også små stykker græs/kløver/mælkebøtter til dem fra de var et par dage gamle og det var et kæmpe hit, men der kom de så senere hvor der var meget græs. det bliver hakket grønkål til dem i år i stedet, indtil der kommer græs.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 April , 2013, 11:19 »
Hej igen

tak for jeres svar  :)

Kan læse mig frem til at der er meget delte meninger omkring "tør rugning" og rugning med højere luftfugtighed??   Og da luftfugtigheden i min maskine var meget høj da jeg havde vand i den (der da jeg startede den, for at tjekke den).. Så fjernede jeg vandet, og luftfugtigheden har lagt på 40% under hele rugningen :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 April , 2013, 11:49 »
Hej igen

tak for jeres svar  :)

Kan læse mig frem til at der er meget delte meninger omkring "tør rugning" og rugning med højere luftfugtighed??   Og da luftfugtigheden i min maskine var meget høj da jeg havde vand i den (der da jeg startede den, for at tjekke den).. Så fjernede jeg vandet, og luftfugtigheden har lagt på 40% under hele rugningen :)

Under 40% lyder OK, jeg ruger altid mellem 30 og 40% fugt indtil 1. æg viser stjerne. Det har givet 1000`vis af kyllinger i årenes løb  /o
NB: Når kyllingerne begynder at komme ud stiget fugtighed helt af sig selv  ;)  og hvis man selv har sat den ret højt, så kan den godt løbe løbsk ::)

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2013, 12:01 »
Jeg må prøve at holde lidt øje med om der kommer stjerne.. Det er lidt svært når jeg ikke har en ordentlig æggelyser, så det skulle jeg måske skaffe mig til næste hold :-D

ååååååårh kan snart ikke vente længere før de kommer ud de små pus...

Skal jeg stile efter luftfugtighed på omkring 70% når der skal til at klækkes??

Må hellere snart begynde at tage æg fra til næste omgang rugning :D  Tror da jeg bliver afhængig :D

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 April , 2013, 12:02 »
jeg har haft ca 35-37% fugt med vand i det ene kar. hvis jeg skulle tørruge ville den gå helt ned på 25-30% og det syntes jeg er for lidt.

men mine maskiner står også i huset med brændeovn så her er meget tør luft.

sidste år stod maskinerne i bryggerset og her stod fugtigheden på 46-47% med vand i det ene kar. vand i begge kar gav en fin klæknings fugtighed på 65-70%

jeg har fået lige mange kyllinger, uanset om det er den ene aller andet fugtighed i den første del af rugningen.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 April , 2013, 12:04 »
Min maskine står også i stuen, men uden brændeovn...  Og uden vand holder den som sagt luftfugtighed på 40%..

Så tænker jeg prøver med vand i et enkelt rum når der skal klækkes, og så holde godt øje med det :)

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 April , 2013, 21:20 »
Vil det egentlig være ok at have kyllingerne i fyrrum når de er klækket??  Eller er luftfugtigheden for lav sådan et sted??

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 02 April , 2013, 21:36 »
Mine er' om ikke i fyrrummet, så i rummet lige ved siden af. Det går fint
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 April , 2013, 21:46 »
ja du må prøve dig frem med vand i det ene kar først. det er noget nemmere at hælde vand i det andet kar, end at skulle have det op igen.

jeg måtte igen hælde vand ud i bunden her i aften, ellers lå vand % kun på 50 med vand i begge kar. lige så snart jeg hælder ud i bunden kommer der også dug på toppen som der skal. og den ryger op på lige knap 70 % men falder lidt igen efter lidt tid.

nu har jeg 1 æg med lille hul  ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2013, 21:56 »
jeg har mine kyllinger i fyrrummet og de trives godt  /o

1,1 moskusænder
1,0,3 blandningshøns
0,1 kobber maran
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1,15 rhode islander
0,1 isa brown
1,2 mille fluer
0,1 dværg hollænder

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 April , 2013, 22:16 »
tusind tak...

puha jeg begynder at blive nervøs, nu når det nærmer sig klækning..!

Har jeg forstået det ret, at når det i morgen aften er 18 døgn siden jeg lagde dem i, så skal jeg øge luftfugtigheden og fjerne skillerummene og bruge et skillerum til at lukke "hullet" som der er i den her maskine..?

Og har jeg forstået det ret, når jeg har forstået at fra i morgen aften, så skal jeg stoppe med at vende dem, og så "lade naturen gå sin gang"??  MÅ jeg lyse dem i morgen aften??? Der er det jo 18 dagen... Så vidt jeg har forstået må jeg ikke lyse dem eller tage låget af de sidste 3 dage hvor klækning begynder??

uuuuuuuuh er nervøs og spændt... Har lige lyst dem her til aften, og en af dem som jeg troede var ved at gå til igår, der var vældig liv i her til aften   ;D   Så jeg har 10 ud af de 20 æg ilagte, hvor jeg har set liv i nu... Håber sådan de klare den!

Men det der med at se hvornår de begynder at "pikke hul", det er "umuligt" for mig at se.. Jeg lyser dem bare med en almindelig lommelygte, så det er svært at se ordentligt.. (kan bare se luftlommen, og den anden ende er helt "mørk" og så tæt på luftlommen kan jeg se når de bevæger sig (for der går lyset igennem)...

Jeg skal HELT sikkert have en ordentlig æggelyser til næste hold...!

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 02 April , 2013, 22:30 »
jep du har forstået det rigtigt :) dog skal æggene ikke vendes i morgen på 18. dagen. det har jeg aldrig gjord, kun til og med dag 17.
og så 18. dagen har jeg fjernet skillevægene, lagt den ene så kyllingerne ikke falder ned og drukner- hældt vand ved og lige lyst ægene. men hvis du har gjord det i dag behøver du ikke lyse igen i morgen ;)

jeg lyser kun dag 7,14 og 18.

stjernerne i ægene ser du udefra maskinen når du kigger ned igennem låget. altså når kyllingen er ved at bryde hul i æget, så ligner det en fin stjerne. undgå at åbne for låget når der begynder at komme hul i skallen.

hvis jeg var dig ville jeg fylde det ene rum i morgen med vand og er det ikke nok så fylde det andet senest dag 19, hvor de begynder at lave hul. der skal komme lidt dug og vanddråber på toppen af låget, ellers viser din fugtmåler muligvis forkert. det gør der hos mig ved ca 60% fugt.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2013, 07:39 »
Tror nu nok liiiiige jeg lyser dem en sidste gang idag hi hi   :laugh:   er total afhængig!

Og så må jeg ellers væbne mig med tålmidighed.... og igang med at tage æg fra til en omgang mere :P