Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingerne dør som fluer nu :(  (Læst 7586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Kyllingerne dør som fluer nu :(
« Dato: 02 April , 2013, 07:21 »
Nu er 4 af 12 kyllinger døde, de 3 af dem ret tydeligt af det samme. De har det  tilsyneladende fint og pludselig ligger de døde. To af dem har vi set "dø". Fra at se friske ud til de er døde går der ikke mere end en time. Kyllingerne ligger sig ned og begynder at gispe efter vejret, og kort tid efter kan de slet ikke trække vejret.
Den 1. var 5 dage gammel da den døde, og da de to andre døde i går var det 5 dage siden de var blivet ført sammen med det første offer, der jo dengang så helt fin ud. Så inkubationstiden er maksimalt 5 dage.
Den 4. kylling blev pludselig stjernekigger-agtig og vi aflivede den, jeg ved ikke om det har noget med de andre dødsfald at gøre, men nu er det nævn.

Er der nogle der har et bud på hvad det kan være? Eller, det vigtigste er selvfølgelig om nogle har et bud på hvordan jeg får det stoppet? Jeg desinficerer vand og madskål 2 gange dagligt og gør rent i buret.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Kyllingerne dør som fluer nu :(
« Svar #1 Dato: 02 April , 2013, 08:11 »
Har desværre ikke nogen bud på hvad det kan være men håber der er nogen der kan hjælpe.  :(

Kan dette passe på dine kyllinger? http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2467.0
« Senest Redigeret: 02 April , 2013, 08:15 Fra Fam. Hedegaard »
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 April , 2013, 08:24 »
Næh, det er vist kun inkubationstiden der passer meget godt. Har ikke observeret forkert-udseende klatter, og der er ingen blod noget sted. De ligger bare og er døde/døende/gispende efter vejret i udkanten af varmelampens skær.  :-\ og det kommer lige pludseligt, der har ikke været noget at bemærke overhovedet, før de ligger der.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 02 April , 2013, 08:40 »
Prøv at vaske ALT ned i virkon-s.
Sidste år havde jeg noget virus der pludselig opstod i første hold kyllinger. De døde også som fluer, og til sidst aflivede jeg resten. Så blev rugemaskine, bur, foder-og vand-trug m.m. vasket ned i virkon-s og derefter var der ikke noget. Jeg snakkede med en dyrlæge der mente at det var en virusinfektion/bakterie der havde gemt sig et eller andet sted. Næste hold kyllinger fejlede ikke noget. I år vaskede jeg så alt i virkon-s fra starten af. Jeg plejer ellers bare at bruge almindelige rengøringsmidler, men det er altså ikke nok. Jeg ved ikke om du kan redde de sidste kyllinger, men det er da et forsøg værd. Held og lykke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 April , 2013, 09:06 »
Mange fjerkræ-sygdomme kan være i omgivelserne samt på inventar i årevis. Også indslæbning af sygdomme er et stort, og ofte overset problem, snavset fodtøj med blot en lille smule skidt fra en syg besætning, enten hjemme fra besøgende eller hvor de lige har været også og se på høns. Dertil kommer at Spurve fugle også meget nemt kan bringe smitte fra den eene hønseflok til den anden.
NB: En af grundene til at man bør overveje kraftigt hvem, eller om nogen, må komme ind i ens hønse stalde.

Jeg skriver ovennævnte for at gøre opmærksom på at sygdomme kan komme mange steder fra. "Vandhund" jeg ved ikke om det er svaret i dit problem med sygdomme

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2013, 11:32 »
Håber det hjælper at rense alt ned men hvis det er en virus er de vel allerede smittet allesammen.  :(
« Senest Redigeret: 02 April , 2013, 11:35 Fra Fam. Hedegaard »
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 April , 2013, 12:21 »
jeg har en måske mærkelig ide,synes sygdom forløbet ligner en forgiftning,du siger du desinficerer flere gange om dagen"kan det være for meget" det kan jo ikke undgås de får noget af det i sig,kan forstå at der hvor du har fået dem(hedegård) fejler kyllingerne ingenting.Måske en skøre ide?
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 April , 2013, 14:03 »
jeg har en måske mærkelig ide,synes sygdom forløbet ligner en forgiftning,du siger du desinficerer flere gange om dagen"kan det være for meget" det kan jo ikke undgås de får noget af det i sig,kan forstå at der hvor du har fået dem(hedegård) fejler kyllingerne ingenting.Måske en skøre ide?

Ja, god pointe, bortset fra at jeg jo ikke havde gjort det før den første døde (og den der pludselig blev stjernekigger blev aflivet). Altså jeg vaskede det selvfølgelig grundigt inden de kom i første gang.  Men jeg overvejer da kraftigt om det kan være noget de ikke kan tåle. Foderet kan vel teoretisk set også indeholde noget de ikke kan tåle, altså hvis der er sket en produktionsfejl eller noget har værer halvmuggent inden det blev blandet med resten?
Synes der er alt for mange muligheder  :-\

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 April , 2013, 14:18 »
Jeg tror bestemt du kan udelukke at fodret har skylden. De forskellige tanke/siloer på foderfabrikkerne indeholder godtnok forskelligt foder, men der er ikke noget af det som kyllinger dør af.
Meget værre er det med visse andre dyrearter, f.eks. kommer der kvægfoder (indeholder en del kobber)  i fåreblanding så kan det tage næsten alle fårene i en hel besætning.

Lugt til kyllingefoderet, lugter det godt og frisk så er det OK. Er sidste salgsdato tjekket?

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #9 Dato: 02 April , 2013, 16:01 »
Kan de komme langt nok væk fra varmelampen, hvis de får det for varmt?
Jeg ved ikke om kyllinger kan få hedeslag, men det var bare en pludselig indskydelse..

Håber resten klarer sig. Er det de eneste du har?

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline akmc

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 April , 2013, 16:48 »
Mit bud vil være for meget varme, jeg har selv mistet 4-5 kyllinger på den konto før det gik op for os at det var det der var galt .

Håber du finder "kilden"

Mvh Christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2013, 16:52 »
Det med varmen kom jeg så ikke ind på i mit indlæg, da jeg tog det som en selvfølge af alle målte temperatur under lampen, også løbende for at afhærde  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 02 April , 2013, 16:53 »
Kyllinger kan sagtens dø ret så hurtigt, hvis de har det for varmt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 April , 2013, 17:02 »
Tjekker straks temperaturen når jeg kommer hjem, det havde jeg ikke tænkt på. Altså vi flytter den jævnligt opad, men der er dele af deres "bur" hvor varmelampen ikke når ud, så der kunne de jo placere sig hvis det var for varmt. Men det ville være dejligt (men ærgerligt) hvis det "bare" er det.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 April , 2013, 16:24 »
Må hellere lige komme med en update.

Pt er resten af kyllingerne stadig i live og ser ud til at trives og vokse.
Temperaturen var ikke umiddelbar for høj, men jeg valgte alligevel at flytte lampen lidt op og længere over til den ene side, så de har en større del af buret der er uden varme fra lampen. De ser ikke ud til at have noget imod det i hvert tilfælde, så de kan måske godt have haft det lige lovlig varmt.
En af jer nævnte at sand og varmelampe ikke var den bedste kombination, da det kan blive meget varmt. Hvad vil I foreslå i stedet? Vi brugte spåner sidste år, men det svinede jo vandet til hurtigere, end jeg kunne nå at skifte det.

Og så lige et helt andet spørgsmål, hvis vi nu finder ud af at de fleste af kyllingerne er haner, er det så til at få ungdyr om et par måneder, eller skal vi hellere forsøge med endnu et hold rugeæg nuher snart?