Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tråd omkring høns/gæs  (Læst 4312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Tråd omkring høns/gæs
« Dato: 01 April , 2013, 22:32 »
Nu fik jeg jo taget 3 fine gæs for en 14 dage siden.

Nu skal der elektrisk hegn op.
Men er i tvivl om hvordan det skal sidde..25 cm over jorden, skal der være 1 tråd eller også en tråd højere oppe og hvor langt fra trådgærdet skal det være?

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Tråd omkring høns/gæs
« Svar #1 Dato: 01 April , 2013, 23:11 »
Hej Rikke.

Vores er jo mobilthegn og lidt anderledes, fordi der er strøm i hele hegnet fra 2. tråden som sidder ca. 10 cm over jorden.

Jeg har været hos nogle proffer og de har strømtråd på ydersiden af deres almindelige hegn med afstandspinde til tråden. Den første tråd er sat 10 cm fra jorden  og en øverst oppe på hegnskanten, og lidt forskelligt om der også er en i midten.
Vigtigt er det den nederste er der hvor Mikkel render med snuden nede og snuser efter et smuthul.

Skulle vi vælge nyt hegn, blev det lavet med 3 tråde.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 April , 2013, 07:37 »
20-25 fra jorden også 20 fra hegnet jeg har ikke flere tråd

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 April , 2013, 11:01 »
20-25 fra jorden også 20 fra hegnet jeg har ikke flere tråd

Sådan har jeg det også, og jeg har aldrig haft ræv igennem. Har haft el-hegn i 30-35 år :)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 April , 2013, 14:24 »
Ok..så vil jeg nøjes med tråd 25 cm over jorden  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2013, 14:32 »
Ok..så vil jeg nøjes med tråd 25 cm over jorden  ;)

Ja, ræve plejer gerne og vil grave sin ind. Har dog hørt om at nogen mener den er hoppet eller kravlet over. Men mener ikke der er nogen som har set det.....

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 April , 2013, 16:08 »
Ja, ræve plejer gerne og vil grave sin ind. Har dog hørt om at nogen mener den er hoppet eller kravlet over. Men mener ikke der er nogen som har set det.....

Jeg har set det med egne øjne, flere gange. Dog kun da jeg passede frilandsgrise.
 Men jeg er dog også af den overbevisning at ræve ikke "bare" hopper over. Jeg tror at de i længere perioder undersøger hegnet og efter et stykke tid, eksperimentere de med at kravle/hoppe over. Det er selfølgelig i denne periode at de skal have strøm/stød. Herefter er jeg overbevist om at der går lang tid, inden de nærmer sig igen...

Rixen: Hvis du har mulighed for at slå græsset under tråden så mener jeg ikke at det er nogen fordel at sætte tråden så højt som 25 cm. over jorden. Medmindre at der er et fintmasket hegn inde bagved strømtråden.
Hvis du bruger et typisk havehegn, med store masker, så er der større risiko for at eks. mink smutter ind, uden at få stød, hvis tråden er "højt" oppe.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #7 Dato: 02 April , 2013, 16:30 »
Vi har anskaffet os en Pyreneer, som også kommer i huset. Grunden er indhegnet og nu er hegnet meget stramt da hunden ellers hopper ud (det er 140 cm højt). Og vi har ikke haft besøg af ræven men har set spor hele vejen rundt om grunden, så den er der, og vi hører den også.
Mvh
Jeanette