Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget spiser høns?  (Læst 6528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hvor meget spiser høns?
« Dato: 31 Marts , 2013, 09:49 »
Ja nu er vi på 3 dagen som hønseejere men jeg synes altså ikke de høns spiser ret meget. De får æglægningspiller (natur øko fra Land og fritid), lidt hvede spredt ud i hønsegården om morgenen, skaller og vand naturligvis. Og så en lille bitte smule grøntaffald fra køkkenet (ikke blevet til ret meget - måske 1 håndfuld om dagen). Jeg har 3 luttehøns og 1 hane - så ikke kæmpe høns men alligevel ikke dværg.
Men altså jeg synes ikke de spiser æglægningspillerne og når jeg kaster hvede ud er det heller ikke fordi de kaster sig over dem? Måske er det fordi de lige skal falde til? De virker friske og fine - og går og hakker i jorden i hønsegården.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvor meget spiser høns?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2013, 10:06 »
Høns at stor race æder ca. et sted mellem 100 og 150 gr. foder daglig, alt efter hvor store de er. Der er jo også forskel på de store racer, samt hvor fødesøgende de selv er hvis de har frit udløb. Her der Danske Landhøns en klar vinder med minimal foderforbrug

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2013, 10:26 »
Hønsene har kun gået i hønsegården i 3 dag, så der er sikkert endnu en masse spændende spiseligt at finde på trods af årstiden og den "evige vinter".

Vær standhaftig med af fodre med æglægningspillerne, så du ikke begår samme fejl som jeg, da jeg startede med høns for godt 5 år siden. Jeg syntes heller ikke, at de spiste af foderet, så jeg begyndte at lave hjemmelavet mad med dåsemajs, agurk, afskallede solsikkekorn, fuldkornsspaghetti, strimlet skinke og salat som basis mad.

Vi er ALDRIG kommet i gang med æglægningsfoder her :( og jeg står stadig og laver mad til dem hver dag.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2013, 17:14 »
Hvis det ikke er samme foder, som de er vant til, så er det sikkert derfor at de ikke "går til den" . Desuden kan der også være stor forskel på hvilket færdigfoder høns elsker mest.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hvor meget spiser høns?
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2013, 18:11 »
Tak for de mange svar - jeg vil være lidt standhaftig og give dem lidt tid til at falde til og vænne sig til både omgivelserne OG maden.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2013, 19:25 »
Hej Randi
De er vant til æglægnings piller ad libitum og 60gram korn om dagen kornet bliver spredt i hønsegården korn bblandingen er 6del byg 5del hvede og 1 del majs
God fornøjelse
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hvor meget spiser høns?
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2013, 21:35 »
Tak for info Walter - det svarer jo til hvad de får her hos mig. Og så skal du da lige vide at de har lagt 4 æg siden vi fik dem - fantastisk!