Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foreningen "Frie Bønder - Levende Land"  (Læst 2195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Foreningen "Frie Bønder - Levende Land"
« Dato: 30 Marts , 2013, 21:56 »
Kender I den forening? Frie Bønder - Levende Land? Det er en lille forening bestående, primært, af små landmænd men også af andre der blot støtter op om foreningens mål; at afskaffe storlandbruget, at få tremmegrise, burhøns osv. ud af landbruget. At afskaffe import af korn dyrket på den anden side af kloden, at lempe reglerne for små hobbylandbrug, at skabe landbrug der tager hensyn til naturen og miljøet og meget mere.

De kæmper kort sagt for de små, inkl. os med høns i haven. Jeg er med i foreningen, og kæmper for (sammen med Finn her fra forum bl.a.) at få lovliggjort salg af æg fra have- og racehøns, men også for bedre forhold og vilkår for de små fjerkræproducenter- og slagterier, der er ved at bukke under for storindustrien.

Det er lidt en reklame det her, men jeg synes blot så godt om foreningens idéer, at jeg synes I skulle vide at foreningen eksisterer, og at alle er meget velkomne til at blive medlemmer. Enten på foreningens Facebookside, via et decideret medlemsskab eller - selvfølgelig - begge dele.

Hjemmesiden er lidt tør; jeg arbejder på at få den blødt lidt op, med bedre information og billeder, det kommer i løbet af nogle måneder håber jeg.

www.levende-land.dk
Facebook: http://www.facebook.com/home.php#!/levendeland?fref=ts

Billeder fra små landbrug, gerne med maskiner og mennesker på, modtages, i øvrigt,  med stor tak, til brug på vores Facebookside.

:) <E.

« Senest Redigeret: 31 Marts , 2013, 20:17 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Foreningen "Frie Bønder - Levende Land"
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2013, 22:39 »
Det lyder spændende.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2013, 16:07 »
Hvor er det en dejlig film. Meget minder mig om gode oplevelser i min barndom  /o
Med venlig hilsen
Lene

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2013, 17:17 »
nu er der jo også en masse stor landbrug der gør meget for naturen og der er også små landbrug der slet ikke gør noget for naturen. det er fra person til person hvad man gør for naturen. og det der med af afskaffe korn og andre afgrøder fra andre lande, der er nogle afgrøder man ikke kan dyrke i danmark fx. soja som man bruger i hønsefoder. og hvad mener du med tremmegrise

1,1 moskusænder
1,0,3 blandningshøns
0,1 kobber maran
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1,15 rhode islander
0,1 isa brown
1,2 mille fluer
0,1 dværg hollænder
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2013, 17:45 Fra martin s j »

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2013, 18:52 »
Jeg tror du har sat det forkerte link ind Tanja  ;)

Du linker til http://www.levende.land.dk/
men det skulle vist være http://levende-land.dk/
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2013, 20:41 »
Jeg tror du har sat det forkerte link ind Tanja  ;) Du linker til http://www.levende.land.dk/
men det skulle vist være http://levende-land.dk/
Tak Ole, det er nu rettet /o.
hvad mener du med tremmegrise
Med det mener jeg bl.a. farebokse hvor søerne ligger fikseret, uden mulighed for at vende sig eller komme i kontakt med sine pattegrise. I øvrigt har industrien udviklet grisene til at fare flere og flere pattegrise, så mange søer dør inden de er fyldt to år pga. presset.
------------------------
Det er lidt pudsigt. Jeg er kommet ind i foreningen via min kamp for salg af æg. Jeg har min egen Facebookside om æggene, og der er lutter gode miner og tilkendegivelser. For et par dage siden satte jeg Frie Bønders side i verden, og allerede nu, er der "trolls" på siden, som siger at vi intet ved om landbrug, at vi er en populistisk forening uden forbindelser til virkeligheden osv.

Det er kommet meget bag på mig. Foreningen består primært af landmænd, men af landmænd der har mindre landbrug; som ikke nyder videre godt af EU landbrugsstøtten, som holder dyr på anstændig vis og som ønsker bedre vilkår for de helt små og mellemstore landbrug i Danmark.

Jeg synes, helt personligt, at det er uhyggeligt at under 1% ejer den danske landbrugsjord :o.

I USA er der ved at blive vedtaget love der gør afsløring af dyremishandling i industrien ulovligt (!), dvs. den der har filmet med skjult kamera i en stald hvor dyrene lider overlast, bliver stillet til ansvar, og ikke ejeren af stalden. I USA er der 112 producenter til at levere æg til hele USAs befolkning. De største burhønsestalde er på over 1 million høns. Er det ligende tilstande vi ønsker i Danmark?

I Danmark er det tilladt at holde 12 høns på 1 m2. Det er tilladt at holde køer indenfor uden adgang til græs, hvilket giver over 50% af køerne klovsygdomme og gør, at de dør alt for tidligt. Det er tilladt at fiksere søer. Der bliver brugt så meget antibiotika på svinefabrikkerne, at MRSA er en tikkende bombende under vores sundhed. Alt dette her pga. en ting: penge, penge, penge. Jeg kan ikke lide den udvikling, og selv om jeg ikke er landmand, bliver jeg ærligt talt oprørt over, at blive kaldt for naiv og uden kendskab til den virkelige verden.

Anbefalede sider:
www.gylle.dk
www.aabenhedstinget.dk/
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2013, 20:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2013, 21:18 »
en so kan ligge som den vil i sin sti den kan bare ikke vende sig sådan at den kigger bagud og grunden til den er fikseret er at det skal ta lidt længere tid om at lægge sig ned. så smågrisene kan nå at komme væk så de ikke bliver lagt ihjel under hende. og så husk at danmark  er et af de lande der bruger mindst antibiotika. og efter 2013 kravet må søerne være i båse 5 uger efter løbning og så skal de i løsdrift ind til de skal fare. og hvis en so dør inden den er fyldt to år er det pga. af sydom.

1,1 moskusænder
1,0,3 blandningshøns
0,1 kobber maran
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1,15 rhode islander
0,1isa brown
1,2 mille fluer
0,1 dværg hollænder

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 01 April , 2013, 10:21 »
Kære Martin,

Jeg ønsker ikke at debattere svinebøndernes forbrug af antibiotika m.m. her. Mit oprindelige indslag var for at give et fif til de mange der ønsker landbrug for de mindste producenter, for at få bedre fødevarer og bedre natur og miljø :).

Igen; jeg er temmelig rystet over, at komme ind i landbrugets verden. Der bliver skudt med skarpt efter de små. Så skarpt, at synes det er skræmmende. Derfor synes jeg, at det er uendelig vigtigt at få flere til at tilslutte sig de små bønder og producenters kamp for overlevelse.

God påske.

www.levende-land.dk

« Senest Redigeret: 01 April , 2013, 10:36 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 April , 2013, 11:02 »
Jeg synes også vi i mange år har været på vej i den gale retning. Verden over bliver folk syge af den mad der er tiil rådighed og dyr blliver mishandlet for at vi kan få mere og mere kød. Som så ikke er kød alligevel. Jo mere forarbejdet det bliver jo flere bakterier og jo mere skidt kommer der i.
Mange indenfor fødevareindustrien bliver ved med at sige at det ikke er så slemt som nogle vil gøre det til, men de billeder der bliver vist fra "produktionen af dyr" gør det jo klart gang på gang at der er noget om snakken.
Desværre er det ikke de mennesker, der ønsker at gøre det bedre, der har magten til at gøre det. Håber på at der bliver protester nok til at selv politikerne hører det inden det bliver for sent. Vi er der næsten. :(
Synes det er et godt initiativ, Tanja. Man er jo stærkest hvis man står sammen.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 April , 2013, 21:25 »
 /o
Har først set denne nu, men jeg er fuldkommen enig og bakker op! Jeg tror ikke, at storcentre, stadigt større butikskæder, monopoler, gigantlandbrug eller mere kontrol og mere detailstyring er sundhedstegn.

At der allerede er Trolls på jeres side og at tonen er hård, vil jeg tro er et udtryk for det selvsamme, som de mange syge lovforslag til indskrænkning af civilsamfundets handlemuligheder og forbrugernes mulighed for at vælge alternativer. Magten er samlet på stadigt færre hænder og hvis ikke nogen råber op, så vil lovgivningen inden længe være et værn mod vore efterfølgeres mulighed for overhovedet at råbe op...
Interesseorganisationer, som er drevet af økonomiske interesser, fremfor privatfilantropi og passion, har desværre langt større magt, end vi til dagligt nok går og tror. Alt imens befolkningen sidder og bedøver sig med Paradise Hotel, X-Factor og hvad har vi ikke alt..

Og jeg er hverken paranoid eller ironisk... bare meget, meget lidt autoritetstro... :blank:
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 02 April , 2013, 21:28 »
/o
Har først set denne nu, men jeg er fuldkommen enig og bakker op! Jeg tror ikke, at storcentre, stadigt større butikskæder, monopoler, gigantlandbrug eller mere kontrol og mere detailstyring er sundhedstegn.

At der allerede er Trolls på jeres side og at tonen er hård, vil jeg tro er et udtryk for det selvsamme, som de mange syge lovforslag til indskrænkning af civilsamfundets handlemuligheder og forbrugernes mulighed for at vælge alternativer. Magten er samlet på stadigt færre hænder og hvis ikke nogen råber op, så vil lovgivningen inden længe være et værn mod vore efterfølgeres mulighed for overhovedet at råbe op...
Interesseorganisationer, som er drevet af økonomiske interesser, fremfor privatfilantropi og passion, har desværre langt større magt, end vi til dagligt nok går og tror. Alt imens befolkningen sidder og bedøver sig med Paradise Hotel, X-Factor og hvad har vi ikke alt..

Og jeg er hverken paranoid eller ironisk... bare meget, meget lidt autoritetstro... :blank:
/o /o /o /o /o /o - ku' jeg mon fristes til at hviske "velkommen om bord"?!  :laugh:
Venlig hilsen Tanja

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2013, 22:21 »
Man bliver nødt til at føre debat med dem man er uenig med (men det er naturligvis tilladt at tage en pause). Og jeg synes faktisk, at martin s j argumenterer sagligt i denne tråd.

Det ændrer dog ikke ved, at jeg er enig med Tanja, Gnidding og Soffy65.

To økologiske landmænd har hjulpet mig med korn, halm og gode råd. Inden for de sidste uger har den ene fået blodprop og den anden er blevet lukket af banken. Det er en benhård branche og økologerne modarbejdes af detailhandel, staten, banker og flertallet af forbrugere.
De to gør/gjorde ellers alt rigtigt i forhold til dyrevelfærd. Dyrkede selv deres foder med minimal klimabelastning. Deltog i oplysningsarbejde og åbent hus arrangementer. Vi kan ikke være bekendt at svigte sådanne mennesker.

Men det er også en hård branche for konventionelle landmænd. Det må vi ikke glemme. Kan godt forstå de reagerer mod flere krav, når de allerede har astronomisk gæld og får latterligt små priser for deres varer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 April , 2013, 22:36 »
Hanemikkel: Jeg er slet ikke uenig. Og jeg ønsker på ingen måde heller at kalde "martin s j " en troll - jeg synes martins argumenter er fair, omend jeg er uenig efter at have været på medicinhåndteringskursus, der i høj grad handlede om antibiotika, svin og resistensproblematikken. Dem jeg refererede til, som trolls, var hvem det end måtte være, der trollede på den facebookside, Tanja nævnte.

Konventionelle landmænd er også bare mennesker, som har et ønske om en hverdag, der fungerer... og ja, ligesom mange andre i disse tider, er de presset på prisen, gælden... you name it. De er havnet der, fordi de gjorde, hvad man gjorde, dengang man troede på det... vi ved vist bare bedre i dag, og så kommer disse familier i klemme. Men sådan er der jo faktisk mange, der kommer i klemme...

Ændringerne skal nok komme nedefra. Vi skal IKKE stole på politikere eller sætte vores lid til foreninger og lobbyister.
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2013, 22:40 »
Tanja: Det overvejes da helt klart...  ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 04 April , 2013, 07:30 »
Det jeg har imod storlandbrug er delt op på mange forskellige ting. For det første ødelægger de store marker naturen, og gør Danmark til en "kornørken" hvor mange vilde dyr fortrænges, bl.a. agerhønen og storken. For det andet giver éen storbonde i en lille landsby ikke meget liv til det lille samfund. Hvis storbondens 1000 hektar blev delt op på fx 10 brug af 100 hektar, så ville der pludselig være 10 familier med børn til skolen, 10 traktorer så maskinstationen havde noget at reparere på osv. For det tredje er det bevist igen og igen, at hvis man fjernede EU støtten, så ville de små landbrug klare sig betydeligt bedre end de store. Faktisk har mange store landbrug kæmpe minusser i regnskabet trods massiv landbrugsstøtte på milliarder af kroner. Hvorfor poste penge i noget der ikke virker? Hvorfor poster man ikke penge i de små landbrug, hvor landmanden kan bevise, at han kan klare sig selv?

Det handler jo om politik og penge, det er jeg klar over, men jeg synes det er vigtigt, at få bagsiden af medaljen ved store landbrug frem i lyset; og så er jeg så frustreret over, at jeg ikke må sælge æg ved havelågen, selv slagte en kylling og sælge den, eller producere lidt gedeost og sælge til den lokale Brugsmand.

Her er gode links til små film.

"Den billigste mælk er den dyreste"
http://jyskebank.tv/013636793221190/tanker-til-tiden-18-den-billigste-maelk-er-den-dyreste

"Agerhønen og det moderne landbrug" (filmen starter efter ca. 4 minutter)
http://www.youtube.com/watch?v=w90q4wmgddo

"TV fra en anden planet med Kjeld Hansen" - omtale af Frie Bønder efter ca. 40 minutter
http://www.youtube.com/watch?v=PqLCa32WNfs

« Senest Redigeret: 04 April , 2013, 07:33 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja