Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hvede skal jeg bruge?  (Læst 6908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hvilken hvede skal jeg bruge?
« Dato: 30 Marts , 2013, 07:12 »
Jeg er ikke særlig god til alle de termer. Hvilken hvede skal jeg bruge til mine høns? Vi køber hos en bonde nu, men han løber muligvis tør i løbet af foråret, så jeg kigger efter alternativer steder at købe.

http://www.kjeldsen.pro/korn/hvede
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hvede skal jeg bruge?
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2013, 07:20 »
Hel hvede vel. ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2013, 08:05 »
Renset hvede (som vel er hel).

Hvis du har mange kyllinger, så kan du evt købe en sæk med knækket også. Men holdbarheden af næringsstofferne er bedst i hele korn.

Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2013, 08:34 »
Tak for svar. Jeg synes prisen er rimelig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2013, 22:49 »
Jeg synes heller ikke det er galt, når det er renset og i sæk. Gad vide hvad det (og meget andet korn) har fået af varmebehandling?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2013, 23:43 »
Prisen er ikke urimelig om end det kan købes lidt billigere direkte hos bonden. Jeg giver 1,70 pr kg, men skal så selv medbringe 'emballage'.

Jeg mente at arbejdstilsynet havde fået gennemført at fodersække ikke måtte vege mere end 15 kg, af hensyn til ansattes ve og vel.? Nå pyt.

Gad vide hvad det (og meget andet korn) har fået af varmebehandling?

Tja, det er svært at sige, men mon ikke man oftest bruger den billigste metode, med at strø diatomejord (det vi herinde kender som Hemexcide eller Tør Øko Sug) ud over kornlageret?
Mvh
Erik Andersen

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2013, 23:56 »
Jeg mente at arbejdstilsynet havde fået gennemført at fodersække ikke måtte vege mere end 15 kg, af hensyn til ansattes ve og vel.? Nå pyt.

Det har de også vores lokale foderstof har fået en bøde så vit jeg husker på 10000kr fordi der var 25kg sække da de kom på besøg så nu kan man kun få 15kg sække der
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2013, 00:03 »
Har ikke hørt om bødetilfælde heromkring, men den lokale 'pusher' gjorde opmærksom på de nye regler. Og det gør jo så blot foderet lidt dyrere igen. Mindre portioner = højere pris pr kg. /d
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2013, 04:09 »
Hej Tanja
Hvis det er inclusive moms er det en rimelig pris,der er nogen af de små foderstof handlere der kan få dispusition så de stadig kan sælge i 25kg sække
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 31 Marts , 2013, 10:03 »
Jeg bruger meget hel hvede, giver vel ca. 210kr. pr.100kg. incl. moms. Men så er det også leveret i BigBags med ca. 1 ton pr. stk. og sat ind på mit lager.
Jeg vil gerne give en smule mere, og vide det er korrekt tørret ned under 15% og ikke lagt på en bondens egen lager med en anelse højere vand-%, og dermed dannet en masse usynlige svampe sporer / toksiner.
Jeg er parat til at betale den for mig set beskedne merpris, ifh. til køb direkte ved landmand, da jeg gerne vil et kvalitetsprodukt som ikke skader mit fjerkræ.
Dertil kommer at jeg kun betaler for den rene vare (oprenset), således der ikke betales for ikke foderbare dele.