Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg  (Læst 3770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Regnar

• Passiv bruger
Æg
« Dato: 29 Marts , 2013, 11:14 »
Min ene maran ser ud til at komme i falsk skruk. Jeg kan muligvis få fat på nogle bielefelderæg, vil den aceptere dem? hvor mange skal den have?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Æg
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 11:54 »
Vi har jo "diskuteret" falsk skruk før så det vil jeg ikke kommentere igen...

Ja, den vil fuldt ud acceptere andre æg end dens egne. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet, eller hørt, om andet.

Som "tommelfinger regel" plejer jeg at sige 10 æg af den størrelse som hønen selv lægger. Ofte kan de dog godt dække 12 stk. men hellere 2 for lidt, end 2 for meget. Hvis hønen ikke kan dække og holde alle æggene varme, så risikere man at det kun giver meget få kyllinger da alle æggene skiftevis kan ligge og blive kolde og fostrene vil evt. dø.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 12:16 »
tak

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 13:32 »
Hvad hulan er falsk skruk??? Enten er en høne vel skruk eller også er den ikke, eller hvad?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 14:15 »
Jeg har ingen hane til hønsene, og nu er den ene høne begyndt at lægge på æggene.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 14:18 »
Hvad hulan er falsk skruk??? Enten er en høne vel skruk eller også er den ikke, eller hvad?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30393.msg271526#msg271526

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2013, 14:19 »
Så er hun jo bare helt normalt skruk. Det har intet at gøre med om æggene er befrugtede eller ej. Nogle høns bliver såmænd skruk af en bunke golfbolde. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2013, 15:02 »
Jeg tror nu heller ikke at en høne kan være falsk eller sandt skruk. Det kommer helt an på race/stamme. Nogle skrukker ikke, andre skrukker hvis der er æg i reden og andre skrukke uanset om der æg eller for den sags skyld en hane tilstede.

Men der kan være skrukhøns som er ikke er egnede som skrukmødre, ligesom der kan være nogle som er perfekte til det.

Det er ligesom med skrønen om at høns som i generationer er lavet på maskine heller ikke kan skrukke, dette holder heller ikke stik.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline daniel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2013, 16:20 »
Det har ikke så meget med det du spørger om at gøre, men hvor får du Bielefelder æg fra?

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2013, 11:13 »
Hvordan afskrukker man en høne?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2013, 11:21 »
Hvordan afskrukker man en høne?

Der er flere metoder. Den mest nænsomme er nok at sætte hønen i et bur med trådbund, hvis du kan skaffe sådan et. Lad hende sidde der i et døgns tid. Hønen kan ikke lide at det trækker op under skørterne på hende. Man kan også sætte hønen under en sort spand, men det kræver at du holder øje med hende, for der dannes hurtig kondens og iltmangel under spanden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"