Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg  (Læst 4191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Ingen æg
« Dato: 28 Marts , 2013, 15:11 »
Jeg har fået 7 kockin(2 lægger æg), 1 silke ( lægger æg) og to orpinton     Som i kan se lægger kun 3 ud af 10 æg. Jeg har haft dem sideb februar, de er hentet ved en mand i Nyborg, som jeg sidenhen har læst lidt om. Hvis det er gamle høns, burde de så ikke lægge et æg en gang i mellem.?  Er det mon stadig for koldt? De to orpinton er i dag begyndt at fælde helt vildt, de skulle vidst også stoppe /udskyde æglægningen ? Jeg fodre m æglæningsfoder, knækket majs en kop spredt ud i gården til alle. Orpinton går frit i haven. Desuden rester fra køkkenet. Jeg kan ikke se utøj.. Manden oplyste at de er fra sommer 2012, men....heldigvis skal jeg hente to maraner på søndag, og dem ved jeg er 20 uger!

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Ingen æg
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2013, 19:27 »
Jeg har masser af Orpingtoner fra 2012 og selvom nogle er flyttet fra en stald til en anden stald da der blev sat avls-stammer, så her ingen fældet af den grund. Mine fælder alle engang (tidligest) til sommer ellers plejer det at ske hen på efteråret.
Om det skulle være at dine er flyttet, kan jo godt være.
Lad tvivlen komme hønsene til gode, og ha tålmodighed, med bedre vejr og forår, kommer æggene sikkert også.
NB: Jeg har også haft Kochin i 20-25 år og syntes mine lagde fint med æg også om vinteren.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2013, 20:40 »
Mine høns kommer samme sted fra. De var rigtig lang tid om at komme i gang (en af dem 5 mdr.) men nu ligger alle æg så mon ikke dine også kommer i gang når frosten slipper sit tag og solen får lidt magt.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2013, 21:33 »
Ok 5 mdr er lang tid! Hvornår har du hentet?, har du fået utøj med?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2013, 22:43 »
Utøj kan behandles effektivt.

Snyd fra sælger ved Nyborg kan desværre ikke behandles. Vi har prøvet mange midler tidligere men ingen af dem virker.  ;D ;D

Inden igangsætning af utøjsbekæmpelse så check lige om dyrene faktisk synes at have utøjsproblemer. Det gøres lettest ved at tage et dyr op og sprede fjerene flere steder på kroppen (et sted ad gangen) for at se om der render noget rundt på huden. Kig grundigt efter. Er der ikke tegn på lus er det næppe det der er problemet.

Er der tegn på lus, er der flere måder at angribe problemet på. Ved et kraftigt luseangreb er det nok svært at undgå at bruge gift (staldchok), men ved mindre angreb, og forebyggende, kan anbefales at bruge diatomejord udstrøet i bundlag samt i redekasser.

Diatomejord findes under forskellige salgsnavne. Herinde kender vi bedst til Hemexcide og Tør øko sug. Du kan finde referencer til begge produkter i tidligere tråde vha søgefunktionen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 09:53 »
Hentede i sommers. 4 styk sorte orpintonger der skulle være 5 måneder men viste sig maks at være 3 måneder. Det gjorde såment ikke så meget, men en viste sig at være en hane. Det var ikke så heldigt. Men ingen af disse havde utøj. Senere hentede vi to gule orpintoner, som han tilbød som plaster på såret for vores hane, disse var i æglægning og en lagde også æg i en uge, men derefter gik de begge i fældning og begyndte først at lægge æg for en uge siden. Det var den ene af dem, der har været 5 måneder om at komme i gang. De to gule havde en del lus og er blevet behandlet med matas insekt spray. Bagi helt oppe ved fjerroden sad hvide æg på størrelse med små hagl, som en herinde hjalp mig med at finde da jeg vidste ikke hvad jeg skulle kigge efter og andre ting jeg undrede mig over. Han var (altså sælger) rigtig flink, men havde tilsyneladende ikke helt styr på alderen på hans fjerkræ. Han har været nævt herinde flere gange pga. uheldige epesoder som du nok også selv har læst. Disse indlæg havde jeg heller ikke selv set, men alt i alt har jeg været ok heldige med mine dyr synes jeg. Ingen af mine er tilsyneladende ældre end lovet, tvært imod, så det er jeg da glad for. Jeg tror dine kommer igang snart. evt efter et sprøjt af staldchok eller ligende produkt. Men selvfølgelig kun hvis det er nødvendigt.
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2013, 10:14 Fra Paw Hansen »
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2013, 10:10 »
Orpington der lever et naturligt liv uden ekstra lys, er længe om at komme i gang med æglægning, de mener simpelthen ikke det er noget man gør, før det bliver ordentligt forår, og det kunne være godt at få kyllinger,,,
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2013, 10:26 »
Hej alle sammen.  Mange tak for jeres svar. Jeg synes ikke jeg kan se nogle udyr, har tjekket for blod fra blod midder på sidepind og synes ikke jeg kan se lys. Om et par dage bliver det bedre vejr, så prøver jeg at fange dem ind en efter en og tjekke dem grundigt uden for. Synes bare at mine orpington er svære at komme til

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2013, 10:35 »
Hej alle sammen.  Mange tak for jeres svar. Jeg synes ikke jeg kan se nogle udyr, har tjekket for blod fra blod midder på sidepind og synes ikke jeg kan se lys. Om et par dage bliver det bedre vejr, så prøver jeg at fange dem ind en efter en og tjekke dem grundigt uden for. Synes bare at mine orpington er svære at komme til

Hvis de er svære at komme til, så må du indsmigre dig..
en dåse majs, en stol i hønsegården, smid et par stykker på jorden, og sæt hånden frem med majs i, drys lidt og afvent,,, orpington er nem at gøre tam, gentag nogle dage i træk, og du har dem sidende på skødet,,
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2013, 12:07 »
 ;D god ide med stol og majs. Det vil jeg gøre. Det er jo vigtigt at vi kan komme til vores høns og tjekke dem ind i mellem