Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af hønsehus?  (Læst 4161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Indretning af hønsehus?
« Dato: 26 Marts , 2013, 17:32 »
Jeg har bestilt et legehus til hønsehus hos en mand i byen.. Det er klar om max 14 dage.. Glæder mig rigtig meget:) nå men så er det jeg tænker hvordan jeg bedst indretter det. Det er dværg wyandotter jeg skal have. Jeg vil gerne gøre det billigt og er ikke interesseret i de der forsvindingsreder men bare reddekasser. Hvordan laves de nemmest og billigst? Hvad med sidde-pinde? Nogen ideer? :)
Mvh Line

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
Sv: Indretning af hønsehus?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2013, 17:35 »
Jeg har lige lavet nye redekasser til mine høns. Små klodsekasser til dværg silkehøns og firkantede opvaskebaljer til Maran.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2013, 17:51 »
Redekasserne kan du lave af en gammel kommode hvor du tager hver anden skuffe ud (kommer an på hvor høje skufferne er) :) Og sidde pinde skal/kan bare være en lægte hvor du tager og høvler kanterne så de ikke er for skabe. Håber det hjalp :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2013, 18:03 »
Redekasserne kan du lave af en gammel kommode hvor du tager hver anden skuffe ud (kommer an på hvor høje skufferne er) :) Og sidde pinde skal/kan bare være en lægte hvor du tager og høvler kanterne så de ikke er for skabe. Håber det hjalp :)
hvilken tykkelse lægt?
Mvh Line

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2013, 18:05 »
Nu ved jeg jo ikke hvor stort et hus du har købt, men hvis du sætter pinden på tværs af den korte ende 50cm oppe, og 30-35 cm ude fra vægen,,,, et bræt nedenunder til at skide på, (skal nemt kunne tages ud)eller drysses med sand, så det er nemt at feje rent.
Nedenunder igen kan du have dit smuthul på midten, og så en reddekasse på hver side af smuthullet, så har du udnyttet pladsen uden at tage for megen gulvplads  /o og det trækker ikke på hønsene hverken i redekassen eller på pinden, som gerne må være enten natur, eller 4x4 med høvlede kanter
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Line86

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2013, 18:14 »
Nu ved jeg jo ikke hvor stort et hus du har købt, men hvis du sætter pinden på tværs af den korte ende 50cm oppe, og 30-35 cm ude fra vægen,,,, et bræt nedenunder til at skide på, (skal nemt kunne tages ud)eller drysses med sand, så det er nemt at feje rent.
Nedenunder igen kan du have dit smuthul på midten, og så en reddekasse på hver side af smuthullet, så har du udnyttet pladsen uden at tage for megen gulvplads  /o og det trækker ikke på hønsene hverken i redekassen eller på pinden, som gerne må være enten natur, eller 4x4 med høvlede kanter
1000 tak for de ideer:) mangler bare stadig at finde noget til redekasser.. Helst træ
Mvh Line

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2013, 18:43 »
1000 tak for de ideer:) mangler bare stadig at finde noget til redekasser.. Helst træ
Redekasse i træ, kan hurtigt blive noget gris,, et smadret æg er ikke nemt at vaske af, og det er længere om at tørre..
Hvis du insiterer så kan et par billege bogkasser fra Ikea nok gøre det,, sæt en kant på så hø, spåner eller hvad du nu bruger ikke falder ud.
Jeg ville dog vælge nogle pastik kasser der kan vaskes/spules, der kan utøj heller ikke flytte ind i revner.  Et kattetoilet med låg men uden svingdør, vil hønsene elske, og de findes i billige udgaver, alt efter hvad man mener er billigt. Hyggeligt mørke rum er at foretrække for de små damer
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2013, 18:48 »
Jeg bruger sorte spande hvor der er klippet adgangshul - super nemt :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Line86

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2013, 19:50 »
Tak for jeres ideer  ;D kiggede lige på bogkasser. Ku den her evt bruges?  http://www.jemogfix.dk/search.aspx?pid=9012292&view=1 Eller er den for smal? Og kan den evt kalkes?
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2013, 20:00 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2013, 20:26 »
Jeg er bestemt også fortaler for kattekasser (transport el. toiletkasser) og mine har jeg givet max. 50,- pr stk for på genbrug. Men hvis du helst vil have trækasser så er vinkasser fra supermarkedet udemærkede, og gratis.