Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bliver I aldrig utålmodige? (Om klægning)  (Læst 1340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Bliver I aldrig utålmodige? (Om klægning)
« Dato: 24 Marts , 2013, 06:53 »
I går for 3 uger siden satte vi 22 rugeæg i maskinen. Den 1. lille kylling sad og pippede i maskinen i går morges :) den 2. var der i går aftes. Men nøjh, jeg synes de er langsomme de kyllinger! Hvor lang tid tager det for jeres fra den første stjerne til kyllingen? Synes jeg har læst et sted at det går hurtigt? Men både sidste år (som var første forsøg med rugeæg) og i år er der gået mindst 16 timer fra stjernen er spottet til der har været en kylling ude?
Er vi på 21. eller 22. dagen i dag? (Har ikke kigget til dem i dag, der er så meget dug på rugemaskinen at jeg ikke rigtig kan se noget uden at lette på låget, og jeg håber jo at de alle er ved at klægge lige nu... )

Hvordan og hvor længe holder I jer væk? Altså, de første par kyllinger er jo tørre nu og render bare rundt og sparker til de andre æg og pipper vildt. Nok især HVORDAN, jeg er jo vanvittig nysgerrig efter at kigge ned til de små :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Bliver I aldrig utålmodige? (Om klægning)
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2013, 06:58 »
Hvis du kigger i gamle tråde omkring klækning, så vil du se, hvor udpræget den utålmodighed er ;D.

Det går oftest IKKE hurtigt, fra stjerne i ægget til kylle...op til et døgn.

Det bedste råd plejer at være: sæt dig på dine hænder ;)

Tillykke med de klækkede og de kommende <L <L
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2013, 07:04 »
Åh hvor dejligt at læse det med stjernen. Var ved at blive vanvittig, for tænk nu hvis luftfugtigheden var for lav (har svært ved at få den over 70-75%, men det burde vel også være ok?) og hinden tørrede ud fordi de var så længe undervejs.
Vi må tage på heldagsudflugt i dag, tror jeg ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2013, 07:11 »
Hvis der er så meget dug i rugemaskinen, at du ikke kan kigge ind til vidunderne, så skulle fugtigheden i hvert fald være høj nok.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2013, 08:28 »
Jeg ved ikke hvor du har læst at det går hurtigt fra første stjerne er kommet??
Jeg vil sige at der går 12-24 timer fra første stjerne, til kyllingen er ude, og endnu længere med ænder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2013, 08:52 »
Kan ikke huske præcist hvor jeg læste det sidste år, kan bare huske at jeg var ved at gå i panik over at det tog så lang tid. ;) men dejligt at Jeres ikke er hurtigere, så kan det være jeg kan være lidt mere tålmodig.
Vi har nuppet de to tørre kyllinger (der var lige kommet en ekstra da vi kiggede før, den bliver i maskinen og får lov at kalde på dem der stadig er i æggene), og sat dem i deres bur, så nu kan vi koncentrere os om dem og lade være med at stikke næsen flad mod den duggede maskine konstant. ;)
Halvdelen af æggene er i øvrigt maran-æg, skal de have fødselshjælp på et tidspunkt? Der var ikke stjerner i nogle af dem i går, men jeg har heller ikke fået dem lyst, så hvad de indeholder ved jeg faktisk ikke.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2013, 08:56 »
Over 70-75 %? Det synes jeg lyder højt til kyllinger. Til min maskine skal det være ca. 65 %. Hvad siger din brugsanvisning?

Der er også problemer med dug på min maskine. Det er ret irreterende. Hvilken maskine har du? (jeg har en madam blå fra America).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2013, 09:26 »
Det er sådan en blå sag fra Harald Nyborg, så mon ikke det er den samme slags. Der står i brugsanvisningen at alle huller skal være lukkede de sidste døgn, og så siger mit hygrometer 70-75% luftfugtighed? Men så behøves jeg da ikke bekymre mig om om luftfugtigheden er for lav.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2013, 09:42 »
Det er sådan en blå sag fra Harald Nyborg, så mon ikke det er den samme slags. Der står i brugsanvisningen at alle huller skal være lukkede de sidste døgn, og så siger mit hygrometer 70-75% luftfugtighed? Men så behøves jeg da ikke bekymre mig om om luftfugtigheden er for lav.

Selvom det i nogen anvisninger er angivet at alle huller skal lukkes, så må du endelig ikke det. Det skal være en enkelt eller 2 der står lidt åbne, så der kommer ilt til kyllingerne.
70-75% fugt er rigelig, jeg kører med højst 70%

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2013, 09:47 »
Mht. overskriften, så syntes jeg aldrig mere jeg er utålmodig, men er selvfølgelig altid spændt på resultatet. Jeg fjerner kyllinger når der er ca. en spandfuld i en 10 liters lav bred spand, der kan være ca. 40-50 kyllinger, og jeg tømmer vel 3-4 gange uden at det går ud over resultat pga. faldende fugt. Den falder kun ganske kort, og er så oppe igen.
Fordi jeg fjerner kyllinge 3-4 gange, er pga. af at jeg ser nogle gange at tomme ægeskaller har kilet sig ind over et æg hvor kyllingen er igang med at komme ud, og næsten altid så er kyllingen død, antagelig pga. ilt mangel. Så det at jeg fjerne kyllinger, er så også for at fjerne skaller.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 Marts , 2013, 11:06 »
På min står der Mod AF 24. (går ud fra at Mod står for model)

Som nævnt står der i brugsanvisningen: "På den 18.-19. vil æggene begynde at klække og fugtigheden forhøjes til ca. 65 %."

Der står også: "Er fugtigheden for høj, kan der åbnes for en eller flere af de seks huller på overdelen" og "VIGTIGT: Lad altid en af de fire yderste huller være åben. De to inderste huller skal kun åbnes, hvis fugtigheden er for høj".

Held og lykke med dem
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 Marts , 2013, 11:19 »
hvis hele låget er så dækket af dug så tænker jeg der må være mere end 75% fugt.

jeg har selv også 2 madam blå og her er der kun lidt dug på i hjørner, meget lidt langs siderne også. og mine ligger på 65-70 %

jeg har altid 1 luftprop åben, da check up termometrene går ned igennem. der skal også ilt til kyllingerne, så jeg turde ikke have alle lukket. og med den fugt du har burde du sagtens kunne åbne for 1.

hos mig er det meget forskelligt hvor hurtigt de er ude. et æg kan være med lille hul hvor et andet er med lille stjerne. kommer jeg en time eller to efter så er det æg med den lille stjerne klækket og den med det større hul er der ikke sket så meget ved.
nogle ligger et døgn fra der er stjerne og nogle er ude efter få timer..

det er svært at vente og jeg bliver også utålmodig :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 Marts , 2013, 11:43 »
Tak, jeg har åbnet for hullerne (2 stk) nu. Nu er der da 5 kyllinger ude af æggene ialt (3 grå, en sort og en hvid engelsk araucana) og nogle af maranæggene er begyndt at pippe (men ikke klække)...
Det bliver altså spændende at se hvor mange der kommer ud.  :laugh:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 25 Marts , 2013, 06:52 »
Vi er nok alle utålmodige under klækningen, men "hjælp" er som regel en rigtig dårlig idé /d Oftest dør kyllingerne af hjælpen.
Det er bedst at åbne klækkeren/rugemaskinen så lidt som muligt under klækningen, selvfølgelig kan der være situationer, hvor man er nødt til det, f.eks. hvis der er en tom æggeskal, der har lagt sig udenom et uklækket æg, eller hvis der er blevet "overfyldt" af klækkede kyllinger og mange tomme skaller.
Men en tommelfingerregel er at åbne så lidt som muligt.
Kyllingerne kan nemt klare sig 1-2 døgn i maskinen, de kommer med en "madpakke", under en skrukhøne, får de jo heller ikke mad og vand de første par døgn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk