Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alternativ rugning  (Læst 668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline todda

• Bruger
Alternativ rugning
« Dato: 22 Marts , 2013, 21:29 »
Talte i dag med en ældre erfaren kvinde ud i rugning.
Hun fortalte at hun ofte tjekkede befrugtningen af de første æg ,ved at putte dem i en stor vante og så lagde hun dem op på oliefyret i ca 6 dage hvor vanten blev vendt 2 gange om dagen.Hun havde lige lyst 5 kochinæg og de var alle befrugtet ,så nu startede hun rugemaskinen.
Selv var jeg ved at gå ud af mit gode skind af bekymring over at elektritetsværket IGEN brød ned i dag på anden dagen i rugningen i 2 timer.
En anden jeg talte med fortalte,at hans mor havde ruget kyllinger ud på radiatoren.Der var manga måder at ruge på før de digitale blev opfundet ;D
Tror det må være en skrøne,men mor påstod ,at hendes moster rugede kyllinger ud i sengen hos sin mor,hun var gammel og så umådelig tyk,og lå så stille ,at hun ikke maste æggene.Hvis det passer,er temperatur vist ikke så vigtigt ;D ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Alternativ rugning
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2013, 23:06 »
Todda

Jeg tror ikke du skal tage alle historierne for gode varer.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline todda

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2013, 13:27 »
Nej Pilegården.Ved at hende med vanten er rigtig nok,meeen de andre ville jeg tro kun er muligt lige op under klækningsdagen.
Synes ellers den med min sengeliggende oldemor er sød,det var meget praktiske folk,så den gamle kunne da gøre lidt nytte. ;D <L <L
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2013, 13:49 »
Den med at lægge æg på fyret og efterfølgende se om de er befrugtet, tror jeg kan være god nok. Jeg tror ikke at man kan ruge kyllinger ud på denne måde men fosteret kan godt begynde at udvikle sig ved lavere temp. end den optimale. Jeg har set udvikling ved omkring 33 grader. Måske kan fosteret også starte udviklingen/celledelingen ved eksempelvis 42 grader?
Hvis det er tilfældet så er der jo et forholdsvis stort interval man bare skal ramme.
Men det kræver selfølgelig at fyret ikke er 80 grader varmt, der hvor man lægger æggene.

Som barn har jeg også prøvet at klække et æg under en arkitekt lampe. Men en høne havde ruget på ægget, de første 19 dage.

Danny
Himlen bør altid være blå!