Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Masser af skruk-spørgsmål - hjælp!  (Læst 3170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Masser af skruk-spørgsmål - hjælp!
« Dato: 21 Marts , 2013, 17:06 »
Jeg har en Wyandot-høne som i går har lagt sig skruk og nægter at forlade reden.

Nu er spørgsmålene mange og gode råd dyre!

1) Skal vi få fat i nogle rugeæg, som hun kan ruge på? (vi har 5 høner og ingen hane)

2) Er det et ok tidspunkt at ruge kyllinger ud? *ser ud på sneen og gyser*

3) Vil hun mon udruge forskelligt farvede æg - og er det overhovedet muligt at skaffe Araucana eller Maran-rugeæg med så kort varsel?

4) Hvis vi fjerner æggene under hende, kommer hun så ud af sit skrukkeri?

5) Hvis vi skaffer hende æg at ruge på - vil hun så blive ved med at kanøfle de andre høners æg over i sin egen rede? Vi har 3 redekasser.

6) Hvis hun får æg - vil alle de andre så også have det?  ???

*skruk-novice*
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Masser af skruk-spørgsmål - hjælp!
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2013, 18:03 »
1: Det er jo helt op til jer  ;)
2: Der går jo 21 dage så er det forhåbentligt blevet forår og så er der slet ingen problemer  :)
3: Hønen er så vidt jeg ved fuldstændig ligeglad med hvad hun ligger på bare det minder om æg..
4: Der er mange det ikke virker for men hvis du bruger søge funktionen så har der før været tråde omkring at afskrukke høns.
5: Det kommer an på hvor begærlig hun er men det kan sagtens være de andre der ligger deres æg under hende. Sørg for at mærke de æg der skal ruges på så de kan kendes og fjerne ekstra æg.
6: Nogen steder smitter det skrukkeri meget men her synes jeg ikke de andre er slemme selv om jeg har en skruk.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2013, 20:02 »
1) Ja, hvis I har lyst :-)
2) Ja, tidspunktet er ganske udemærket. Jeg fik kyllinger fra en skruk sidste fredag (jeg har dog også været urolig pga. kulden, men hun klare det fint!)
3) Høns ruger på hvad som helst der ligner æg  ;D
4) Nej, det tvivler jeg stærkt på. Som regel skal der mere til for at afskrukke...
5) Min skruk høne flyttede jeg over i et stort kaninbur, da de andre høns blev ved at kæmpe for at lægge æg i hendes rede, ja faktisk oven i hende helt bogstavligt. (-og jeg har to redekasser, men de ville kun bruge den skrukken lå i)
6) Nej, bare det at en høne ligger skruk, med eller uden æg, kan smitte. Jeg tror ikke at det gør nogen forskel om hun får æg eller ej.

OBS. ønsker man ikke kyllinger, er det bedst at afskrukke hende, så hun ikke ligger der forgæves.

Kylliger er nu bare SÅ hyggelige :-)

Held og lykke!
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2013, 22:21 »
Jamen så tror jeg svaret er, at vi skaffer rugeæg til madammen. Nu har jeg også overrakt manden i huset, der ellers syntes vi har rigeligt i de 5  ;D

Hvordan med udskiftning af "sengetøjet" nu hvor hun skrukker? Skal vi tvinge hende ud af kassen og få det gjort inden æggene kommer i? Der bliver jo noget snasket og det var i forvejen op over  :o

Der står vand og foder 30cm fra hende og så vil jeg servere hende lidt kræs - men er der andet man kan gøre for at gøre ventetiden behagelig?
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2013, 22:27 »
Hej

du kan evt lukke hende ind hvis du kan det.
Så efter knap 1 døgn flytter du pladen så går hun af reden og spiser og drikker.
I mellem tiden har du tid til at rense rede. Der er dog en chance for at hun ikke kommer tilbage til reden hvis der sker alt for meget.

Maden skal ikke stå alt for tæt på reden hun skal nok hoppe af engang i døgnet og spise samt lægge en stor klat.
Hvis hun kan nå maden fra reden risikere du at klatten havner i reden.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2013, 12:52 »
Hun skal have plads til hver dag at gå af reden, og slå med vingerne lægge en stor stinlende klat, og spise og drikke..

Ikke noget med mad på sengen, så skider hun i reden, så god plads, og maden i den anden ende, er rigtig godt... hvis du er nødt til at flytte hende, så gør det om natten, dvs i mørke, så bliver hun liggende når hun vågner...

Måske du kan trække et hegn så hun har sit eget sted, hvor de andre ikke kan komme, til at lægge æg i hendes rede.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn