Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En masse spørgsmål  (Læst 12695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
En masse spørgsmål
« Dato: 20 Marts , 2013, 23:54 »
Hej alle jer hønse glade folk.

Har en masse spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med  :)

Er flyttet i et hus i et villaområde, hvor der bagest i haven er et stort volier, hvor der før i tiden har været masser af fugle.
Nu er jeg så blevet så varm på tanken om at få høns, at jeg ikke kan vente med at få en tømre ud, og hjælpe med at gøre det hønse-venligt.
Så jeg står altså og tripper helt vildt med at få mine første hønsehold, og det kan kun gå for langsomt.

Jeg har tænkt på at få 6 høns (ingen hane, grundet villakvarter), gerne af 3 forskellige racer/hybrider.
Har kigget lidt på de her Grønlægger høns, Faverolles, RIR og Kochin.
De skal nemlig være lidt tunge i rumpen, da jeg skal undgå at de ender hos naboen, når de er i haven. (Der er ikke mulighed for at de er i haven hver dag, men så meget det nu er muligt).
Synes det er sjov, med de forskellige farvede æg.
Hønsene er for hyggen, æggene og måske kødet skyld, hvis jeg kan få mig selv til at slagte dem.
Vil i mene de er de rigtige hønse-valg? Eller er der noget jeg ikke skal have?
Hvor kan jeg få nogle nær københavn, som er omkring de 20 uger, inden for den næste 1-1,5 uge?

Kan ikke finde hoved og hale i hvad for noget foder jeg skal købe. Og hvor det er billigst (men en ok/god kvalitet)?
Altså æglægningspiller, fuldfoder og skaller??? Og måske en masse andet??
Jeg har i nærheden maxsø handlen, men er de gode? og hvad med prisen? er den rimelig?

Maxsø får også høns, men først i uge 16... kan ikke rigtig vente... er som et lille barn, der bare vil have at det hele var startet igår :)

Hvor det billigst og bedst at købe vandautomater, spisetrug og fodersiloer?

Lægger lige nogle billeder af volieren.
Får en tømre ud på fredag, som skal se på det, og lave det i weekenden eller den kommende uge.
Følgende skal laves: (pladen du ser, skal fjernes) at have en plade i bord-højde+ en plade ovenpå (så det er muligt at tage af, vaske eller udskiftes på et tidspunkt), en plade i loftet, og så en "dør"-plade med et savet omvendt-U (til hønseindgang). Dørpladen skal så kunne åbnes helt (med dør hængsel), så det lettere rengøringen.
Så tænkte jeg på i den ene side at have 2 forsvindingskasser og i den anden siden pinde, til at sove på.
Lyder det helt skævt, eller er der noget jeg ikke har tænkt på?

Ved det er en masse spørgsmål... men er bare super ivrig  ;)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: En masse spørgsmål
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2013, 00:24 »
Nogle vil nok mene, at du har bedre chance for en harmonisk flok, hvis du ikke køber 6 høns 4-6 forskellige steder.

Med hensyn til at slagte. Så tror jeg, du skal beslutte dig nu. Ellers bliver det nok ikke til noget. Man skal lige tage sig sammen de første par gange, og det gør man nok ikke, hvis man ikke helt har besluttet sig. Du kan evt. undlade at give dem navne, hvis de skal slagtes.

Jeg synes det er en god ide at slagte sine dyr. Dels er det jo god udnyttelse af resourcerne. Det bliver lettere for dig at få en flok af unge, stærke og produktive dyr, hvis du sørger for løbende udskiftning. Så har du også altid unge dyr, der ofte er bedre til at lægge æg deres første vinter. Og det kan godt knibe med æg om vinteren.

Der kan opstå mange gode grunde til at udskifte en høne eller hane. Fx fysiske skader, manglende æglægning, ægspisning, hakken på de andre, agressivitet i forhold til mennesker med mere. Og hvis man kan bruge kødet, så er de større chance for at man får lavet udskiftningen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2013, 05:51 »
Hvor stor er volieren?
5 høns er rigeligt til at holde min familie på 4 (og naboerne) med æg. RIR er vist ikke værd at slagte... Faverolles skulle være super. Men store høns kræver også mere plads i et voliere ...
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2013, 06:26 »
Velkommen på forum. :D
Jeg kan godt forstå, du glæder dig, det er bare SÅ hyggeligt med høns. /o
Man kan ikke se, hvor stor hønsegården er, men umiddelbart virker den lidt lille. Hvis du vil have seks høns skal de have god plads.
Det lyder som en god idé med flere racer, jeg elsker også mine forskellige æg, selv om jeg som avlsrace har dværgmaran. Hvis du får hønsene samtidig, vil jeg ikke mene, at det er et problem at sætte dem sammen.
Held og lykke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2013, 10:44 »
Er på arbejdet, så svarede lige kort.

Volierer er ikke ca 8m2, men der er 8 burer, som jeg har tænkt at slå sammen. Så skulle der være masse af plads til dem.

Billedet er bare for at vise hvor jeg skal bygge hønsehuset :)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2013, 10:52 »
Hej.

Hønsene skal ikke have BÅDE fuldfoder og æglægningspiller. Man kan købe æglægningspiller som fuldfoder eller som tilskudsfoder, man skal selv blande tilskudsfoderet med korn, fuldfoderet er færdigblandet.

Jeg køber vandtårn, fodertårn osv hos www.america-thisted.dk
Tag et kig på deres hjemmeside.

Er det 8 m2 som hønsegård ialt? eller er det 8 x 8 m2? 

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2013, 11:40 »
Det er 8x8 = så 64m2
Nogle er lidt mindre så det er nok 55m2

Synes selv det rimelig stort :)

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2013, 14:41 »
Det er rigeligt stort :-)

Jeg vil anbefale dig at beholde et eller to bure, adskilt fra hønsegården. Det kunne jo ske du ville lave lidt kyllinger (til udskiftning eller slagt)  Belært af mine erfaringer ::) ;D -og så er det dejligt at have et skrukhus.

Jeg har gode erfaringer med en blandet høneflok, jeg har lys sussex og stor maran (og mine nye kyllinger er store wyandotter) Det går rigtigt godt.

Jeg bor på Amager og køber mit foder på Amagermølle (ligger lige ved flyvergrillen) Gode vare og fornuftige priser.
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2013, 15:45 »
Frydensberg: Hvad koster sådan en omgang foder første gang? Har de en hjemmeside?

Hønsene skal jeg vel helst have på en gang. Men hvor får jeg mine høns henne?

Ja :) synes også mit volier er stort. Men helt sikkert en god ide at beholde nogle af rummene hele

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2013, 16:05 »
Rhode Island Red (R.I.R) er en god alround race, som også lægger godt med æg, så ingen problemer der med at slagte dem.

Til gengæld er hybrider lette høns på ca. 1½-2 kg. og lette høns kan flyve. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2013, 16:14 »
Jeg husker ikke priserne...
De har ingen hjemmeside, men har et telefonnummer der kan slåes op :-)

De sælger både hele sække af 25 kg og i forskellige mål.
De blander også korn og majs i deres egen blanding, ligesom du også kan købe ren majs, hvede eller hvad du nu ønsker.

Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2013, 16:17 »
På den her tid af året er det lidt svært at få voksne æglæggende høns, men det er lige nu du kan købe/bestille kyllinger af lige den race du kunne tænke dig hos avlerne. Du kan bare oprette en købes-eftersøgning herinde. Det er smartest at de har nogenlunde samme alder, og det er ikke så godt at sætte en enkelt høne/kylling ind til en etableret flok, men det skulle være til at løse. Held og lykke med hønseholdet.
Ps. Hvor jeg køber foder koster en sæk tilskudsfoder på 25 kg ca 135 kr. Men priserne kan jo variere. Jeg køber korn til dagsprisen hos en nabo.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2013, 18:30 »
jeg har 0,2 RIR og de ligger godt med æg. men de kan også godt flyve  :)

1,3 hvide moskusænder
0,2 mørk sussex
0,2 hvid sussex i stor
1,4 Porcelænsfarvede Millefleur
0,2 isa brown
0,2 rhode islander
0,1 dværg hollænder
1,1 blandniger høns
0,1 labrador f1
3,0 huskatte

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2013, 19:02 »
Ja, jeg vil gerne slagte mine høns, og jeg er egentlig ikke særlig sart.
Så det skal nok gå :P

Men daggamle høns de, lægger jo først æg og hundrede år! >:(

Synes det er sjovt at lege med farverne.... blå, grønne, chokolade brune mm.
Men hvad er bedst at sammesætte?

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2013, 20:30 »
Nogen der har erfaringer med grønlægger?