Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål om æg!  (Læst 6386 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gvd

• Passiv bruger
spørgsmål om æg!
« Dato: 20 Marts , 2013, 09:22 »
Først efter, at jeg kan hente æg, fra egne høns, dukker et par spørgsmål op. Før blev æg bare spist. Nu bliver de undersøgt, vejet og målt :D, og virkelig smagt på....
så : Hvorfor er egne æg så dyb orange i blomme-farve? Tænker selv at mine høns har et dejligt liv (sammenlignet med industriens), ingen stress, masser af plads (er fritgående), masser af grønt, og reste-kræs. Er det maden, der giver den flotte farve?
Og hvordan kan det være at, ved nogle kogte æg, hænger hviden fast i skallen, når de pilles, og andre slipper nemt???
                                                                       Gitta

0.1 skøn datter på 9 år.
1.0 uforstående husbond
1.2 små, ik særlig kønne, men søde hunde.
0.2 katte
1.4 brahmaer
2.2 silker
0.2 sperbere
0.2 grunlegere
0.3 amberlinkere

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: spørgsmål om æg!
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2013, 09:30 »
Årsagen til de flotte gule og orange i æggene er at de får masser af grønt. Foderet har stor betydning for farve og smag.

Når ægget er helt frisk, så er de sværere at pille.

Engang æg fra egne høns, altid æg fra egne høns.  ;) :D der findes ikke bedre, og man VED hvor godt dyrene har det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline gvd

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2013, 09:35 »
Hej, tak for svar, det var jo ligetil. Jeg er så glad for mine høns. De er SÅ hyggelige, sjove og søde.  :). Og så er det fantastisk, at hente (og spise), deres æg.....

Gitta
0.1 skøn datter på 9 år.
1.0 uforstående husbond
0.2 katte
1.4 brahmaer
2.2 silker
0.2 sperbere
0.2 grunlegere
0.3 amberlinkere

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2013, 10:20 »
Og så er det fantastisk, at hente (og spise), deres æg.....
HØRT! <I <I <I <I <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2013, 14:16 »
Jeps, hjemmelagte æg er intet mindre end fantastiske.

Men jeg bliver lidt harm, når jeg læser om den ene og den anden "blindtest" af købeæg. Her vurderer man farven sammen med smagen, og så er det jo netop ikke længere en blindtest. Mange forbinder orangegul æggeblomme med god smag, men i dag fodres burhøns med paprika og tagetespulver, så blommerne får en fin farve - ofte meget gulere end økoæg. Uden den tilsatte farve ville burhønseblommerne være næsten hvide. Og buræggene vurderes højt i disse smagsundersøgelser. Jeg ville hellere vide, hvad resultatet var, hvis det reelt var en blindtest.

Vores forventninger har utroligt meget at sige, når det gælder smag. Tænk bare på, når man griber efter colaglasset, og det så viser sig at indeholde rødvin. Bvadr. Men det betyder jo ikke, at rødvinen er dårlig. Ligeledes kan vi nemt narre os selv til at tro, at den flotte gule farve indebærer en god smag - selv om det altså kun er farve.

I min barndom fik vi æg fra mine bedsteforældres gård, hvor hønsene gik rundt og skrabede i en kæmpestor hønsegård. Når jeg fik æg andre steder, troede jeg, de var kunstige. De smagte jo ikke af æg, selv om de lignede!

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2013, 14:27 »
De skal jo gøre noget reklame så folk stadig bliver ved med at købe bur-og skrabeæg.

En blindtest giver jeg ikke meget for, for det er jo ikke særlig mange mennesker som deltager i testen og dermed skal være smagsdommere for HELE befolkningen.

Så vil jeg hellere teste selv og se hvad jeg kan lide eller ikke lide.

Men jeg kommer nu aldrig til at købe æg i butikkerne mere og har heller ikke gjort det i mange år nu.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2013, 14:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2013, 18:22 »
jeg syntes altså at æg fra høner der får masser af grønt og andet godt, smager af mere. gul/orange blomme eller ej.

selv om jeg lukkede øjnene og fik et buræg/skrabe æg og et af mine egne, er jeg sikker på jeg kan smage forskel. de få gange jeg har måtte købe æg, syntes jeg ikke de smager af ret meget.

og mine kolegaer som indimellem får æg fra mig eller min veninde, siger de også kan smage forskel. men ja farven på blommen er nok det der gør de fleste tror det er det bedste. det er jo farven man forbinder med gode/sunde æg.

udover smagen indeholder vores egne æg jo også mere godt. for alt det hønen spiser "ryger" jo i ægene.

mine spiser eks, 1 grønkålsstok dagligt. hvor meget af det gode i kålen går i ægene.

og så er jeg også næsten fri for at pise det ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline gvd

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2013, 08:01 »
Hej.
Jeg synes mine æg er de bedste, jeg har smagt. Men jeg er sikker på at, det jeg ved, hvordan de lever, ogat de har det dejligt, har stor betydning for mine smagsløg...

Gitta
0.1 skøn datter på 9 år.
1.0 uforstående husbond
0.2 katte
1.4 brahmaer
2.2 silker
0.2 sperbere
0.2 grunlegere
0.3 amberlinkere

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2013, 08:28 »
Jeg vil lige komme med en bemærkning. Blindtest betyder ikke at man sidder med bind for øjnene når man testet.  Derimod sidder man i et neutralt rum med en veldefineret  belysning der gengiver farverne korrekt. Uden at have styr på test af æg, kunne jeg forestille mig at man fik serveret et hårdkogt æg (delt), et blødkogt et råt æg udslået på en tallerken samt et helt æg. Dommeren skal nu give sin vurdering på en række parametre, så som smag farve, udsende, konsistens etc.  Dommeren ved ikke hvilket æg der er tale om (bur, fritgående, økologiske, producent etc.) men giver sin vurdering ud fra hvad han eller hun ser og smager. Dette resultat sammenholdes med andre dommeres resultater, og når det har været igennem regnemaskinen får man et resultat som gennemsnit af dommernes resultater, men ikke mindst kan man sige med hvor stor sikkerhed dette resultat er.  Der er stor forskel på resultatet hvis gennemsnittet på blommefarve f.eks. er 3 hvis alle dommere siger den er 3, imod et gennemsnit på 3 hvis dommerne har givet en score imellem 1 og 5.

Håber dette giver en idé om hvad blindtest er – det bliver regnet for en analyse parameter på ligefod med det man kan måle og veje, når den er udført videnskabeligt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2013, 09:15 »
Blindtest betyder vel bare at "forsøgspersonerne" ikke ved hvilke brands det er de tester.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2013, 09:34 »
Der er en KÆMPE smagsforskel på æg fra havehøns og købeæg, selv hvis man køber økologiske æg.
At farven så også er bedre på æg fra havehøns er jo en ekstra gevinst.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2013, 10:12 »
Forøvrigt så er det vel også kun buræg, skrabeæg, æg fra fritgående høns og økoæg som er testet op mod hinanden i blindtesten.

For æg fra racehøns må jo ikke bruges til sådanne test, da det kun er ejeren som må spise dem lovligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2013, 10:52 »
Hvis nu opdrætteren har flere racer og testen foretages i hendes/hans hus er det lovligt ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk