Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseforening  (Læst 6388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

• Bruger
Hønseforening
« Dato: 18 Marts , 2013, 22:34 »
Jeg går med planer om at starte en lille lokal hønseforening. Forstået på den måde, at jeg og mine naboer kunne holde fælles høns på vores fællesareal, i stedet for hver især at have høns i vores haver. Vi bor i landzone.

Jeg forestiller mig, at vi deles om pasning og udgifter, og at vi så også deles om æg og slagtekyllinger. Et stort hønsehus, en stor hønsegård, og så er den enkelte heller ikke afhængig af selv at skulle være der hver eneste dag.

Men er det overhovedet lovligt her i forbudsdanmark? Er der nogen, der eventuelt kan henvise til relevante regler, jeg skal være opmærksom på?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Hønseforening
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2013, 22:37 »
Hvis det ikke er et offentligt ejet areal I vil gøre det på, så er der næppe noget galt i en andelshønsegård.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2013, 00:34 »
Hej
Du skal lige være opmærksom på at hvis der er mere end 30 høns på matriklen skal du have tilladelse
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2013, 06:48 »
Der findes jo en del hønsekolonier rundt om i landet, de virker ligesom havekolonier. Så måske skulle du prøve at tage kontakt til en sådan, for at høre om love og regler. Det fungere sådan at man lejer sig en grund, hvorpå man så bygger sit hus/hønsehus.

Men kommunen skal sikkert indover også.

Hvis du skal have mange høns over 100 stk. f.eks så kræves der et chr. nr. og når det så er over 9 dyr, så koster chr. nr. det 873 kr. om året.
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2013, 06:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2013, 08:52 »
Tusind tak for jeres svar! /o

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at området er omregistreret til byzone. Sikke noget øv. Hvorfor laver man byzone for 40 bittesmåsmå huse midt på en mark på landet?

Jeg kunne ikke forestille mig, at alle naboer vil være med, så vi bliver vel en 10-20 små husstande, der gerne vil have æg og kylling til eget forbrug. Det kan vel klares med under 30 høns? Området ejes af boligforeningen.

2.0 huskat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2013, 19:14 »
Hej
Du skal lige være opmærksom på at hvis der er mere end 30 høns på matriklen skal du have tilladelse

Er det noget nyt eller har det altid været sådan?

Jeg ved at man skal registrere sig men har aldrig hørt om at man skal søge tilladelse...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2013, 19:22 »
Ja, der er jo reglen (erhvervsmæssig dyrehold) om de 30 høns. Dog tror jeg ikke nogen Kommune har modtaget en anmodning om tilladelse fra en hønseholder med 40 høns.

Men ellers er der en smule uddybning af nogle af reglerne her:
http://www.jlbr.dk/Raadgivning/Deltidsraadgivning/LoveOgRegler/Miljoregler.htm

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2013, 20:23 »
Det lyder som en rigtig god ide. Tag evt. fat i Lars Erik Bobsin for han kender til fjerkrækolonier. Det må kunne laves på samme måde. Der er da flere end 30 høns i sådan en (tilsammen..)

Hvis det er Århus kommune (?) så er der personer i byrådet som har høns og går ind for "urban gardening" og som helt sikkert vil være positive hvis der er noget som skal godkendes eller laves tilladelser til.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2013, 21:05 »
Altså hvis der er 20 husstande der hver har 2 høns, så skal der da ikke registreres noget? At de går i et fælles hus er da uden betydning, da det jo er ejerskabet af hønsene der afgør om man skal anmelde hønseholdet.  ???

Så dybest set handler det jo primært om at man sørger for at skrive sig ud af det. Lave en forening for selve huset, pasning og fodring. Herefter skal folk - på papiret i det mindste - Hver komme med deres høns osv.  ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2013, 22:07 »
Hvis det er Århus kommune (?) så er der personer i byrådet som har høns og går ind for "urban gardening" og som helt sikkert vil være positive hvis der er noget som skal godkendes eller laves tilladelser til.
Det er Århus Kommune, så det kunne næppe være bedre. Der er også en, som overvejer noget fælles køkkenhave efter nogenlunde samme princip. Og jeg er selv hooked på nogle gæs på et tidspunkt, men det bliver nok længere ude i fremtiden.

Altså hvis der er 20 husstande der hver har 2 høns, så skal der da ikke registreres noget? At de går i et fælles hus er da uden betydning, da det jo er ejerskabet af hønsene der afgør om man skal anmelde hønseholdet.  ???

Så dybest set handler det jo primært om at man sørger for at skrive sig ud af det. Lave en forening for selve huset, pasning og fodring. Herefter skal folk - på papiret i det mindste - Hver komme med deres høns osv.  ;)
Jaaaah! Selvfølgelig kommer vi med hver vores høns - det var da genialt tænkt. Så gør det heller ikke noget, at de får kyllinger. Det bliver simpelthen et selskabslokale/fælleshus for fjerkræ.
2.0 huskat

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2013, 22:15 »
Ja, det kan du godt kalde det. I vedtægterne skriver I så at indskudet i foreningen er xx antal høns samt xxx kr til bygningen. Derudover månedligt xx kr til foder og vedligehold samt xx antal dage hvor man står for fodring og tilsyn. Udbyttet i form af æg og slagtekyllinger deles ligeligt imellem foreningens medlemmer. Det vil nok være en god idé at hønsene har ring på så man rent faktisk kan dokumentere hvilke man ejer... ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru