Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svagsynet høne finder ikke korn nok....  (Læst 1891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
Svagsynet høne finder ikke korn nok....
« Dato: 17 Marts , 2013, 23:35 »
Efter en skrukperiode begyndte en af mine Orpinton at skrante fælt. Derfor blev hun bragt til sygelukafet med egen varmelampe, beriget blødfoder, hønseguf, hvede og majs ad libitum. Forbigående bedring. Hun blev pænere i fjerdragten. Jeg observerede, at højre øje var konstant lukket uden betændelse, men med uklarhed og lille hævelse af øjeæblet. Gennem den sidste uge atter alment påvirket, sløv og svært ved at gå. Så hun blev flyttet til badeværelset, hvor der er varme i gulvet, og tæt observation. Her har hun så opholdt sig de sidste 3 dage af sit korte hønseliv. Hun lugtede surt fra kroen. Så jeg prøve behandling med en blanding af vand, lidt kogsalt, sirup og metronidazol (flagyl), som blev hældt ned i kroen gennem sonde lavet af en kasseret kuglepen. Efter sondemadning maserede jeg kroen forsigtigt. En behandling, som hun helt sikkert fandt behagelig. Den sure lugt forsvandt, men der var fortsat en knudret masse, af en konsistens, der gav mistanke om kræftvæv. Da den knudrede masse ikke aftog ved massage, og hønen ikke fik det bedre trods massiv sondemadning , nu også med madolie, måtte øksen frem. Billeder fra obduktionen følger.

1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2013, 23:46 »
Efter var der stadig en svulst i kroen.
Men se så her hvad den bestod af
Er det normalt?
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2013, 23:55 »
Her er en oversigt. Som det ses var kun enkele hvedekorn og lidt kogt æggehvide. Resten var halm. Kråsen var fuld af nogle meget fine fibre, og kun sparsomt med grus. Der var fri passage til og fra kråsen. Tarmen så rask ud.
Hvad er der sket. Kunne hun ikke finde anden føde på grund af øjet, eller er det normalt at skrukhøns får mærkelige madvaner, lige som det ses hos gravide kvinder??
Nogen bud?

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Svagsynet høne finder ikke korn nok....
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2013, 23:57 »
Umiddelbart ser indholdet meget normalt ud. Fine billeder i øvrigt. Men det ser også ud som at det har været i kroen nogle dage og ligner heller ikke noget af det mad, som du har beskrevet at den har fået de sidste tre dage. Jeg ved egentlig ikke hvor længe materialet er om at passere men jeg har tit observeret en stor kro, forsvinde mere eller mindre over natten, så det tyder på hønen har været forstoppet af et strå eller lignende. Det sker jo desværre

Rasmus

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2013, 00:08 »
Svulsten var uændret i 3 dage trods behandlingen. Jeg greb til øksen, på mistanke om kræft og en passagehindring.