Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ide: alternativ til automatisk lem.  (Læst 4362 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
Ide: alternativ til automatisk lem.
« Dato: 17 Marts , 2013, 13:06 »
Hej nørder
Jeg har gået og tænkt lidt hvordan man kunne lave sin egen automatiske åbne/lukke mekanisme til hønsehuset. Jeg har sådan set også fundet ud af det på papiret, men så kom jeg til at tænke på om man ikke kunne finde på noget andet der er nemmere og billigere end en låge. Også er jeg kommet op med en ide jeg gerne vil have jer til at kaste et kritisk blik på.

Jeg forestiller mig at man i stedet for en låge benytter strøm fra et elhegn.
Hvis man nu i indgangen til hønsehuset (hullet) hænger 3-5 metalpinde med jævnt mellemrum, som f.eks. stiv hegnstråd. Trådene skal være hængslede i toppen men løse i bunden, på en måde så hønsene bare kan skubbe dem til side når de skal ud og ind. Tricket består så i at man kobler disse tråde til et elhegn der er styret af en lysmåler så der kun er strøm på når der er mørkt.

Risikoen for at hønsene får alt for mange stød selv, tænker jeg at man kan minimere ved at man inde i hønsehuset lægger en gummi- /plastikmåtte foran hullet så hønsene har dårlig jordforbindelse og udenfor kan man så omvendt lægge en jernplade tilkoblet jordspyd, så Mikkel og co. virkelig får en på hatten. Derudover kunne man også have en rød diode inde i huset der lyser når strømmen er tændt, hønsene vil vel hurtigt lære at rød lys er = AV! Man kunne måske med fordel kombinere de hængende pinde med f.eks. strømførende volierenet viklet omkring indgangsbrædtet m.v.

Fordele:
Billigere end automatisk lem.
Nemmere at montere.
Kan kobles på eksisterende elhegn.
Mikkel og co. får en "huskekage" og vil være mindre tilbøjelig til at prøve til igen og igen.
Mere driftsikker.

Ulemper:
Ikke så sikkert som en lukket lem.
Hønsene kan få stød.
Kræver 230v el. bilbatteri.

Hvad siger I til ideen?
6.300000 Buckfast honningbier
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Ide: alternativ til automatisk lem.
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2013, 13:42 »
Jeg tror helt sikkert ikke på at hønsene lære noget som helst når lampen er rød, det er de ganske enkelt alt for dumme/uintelligente til.

Om systemet vil fungere i praksis ved jeg ikke men en anden ulempe du er oppe imod er at et el-hegn giver impulser. En ræv vil sikkert bevæge sig langsomt og forsigtigt frem hvorved den vil få stød. Men det kan også være at den nærmest løber ind igennem hullet uden at få stød.
Hunde, ræve, katte, rådyr, heste, får, geder og sikkert mange flere kan alle lære at hvis man smutter hurtigt under/igennem så får man ikke stød.

At hønsene også kan få stød både morgen og aften er jeg heller ikke synderligt begejstret for.

Hvis du vil lade stumper af hegnstråd hænge ned så ville jeg være urolig for hønsenes øjne.

Men vi kan alle sidde og gætte. I bund og grund for du først svaret at vide når du har prøvet.

Men som med alle andre løsninger imod røvdyr (ja, rØvdyr) så går det godt lige indtil det ikke går godt mere.

Jeg har endnu ikke haft en ræv inde i hønsegården men jeg kan se at de er her. Ihvertfald når der er nyfalden sne. Så det er bare et spørgsmål om tid før én kommer ind. Nu lukker jeg så altid for huset så den ville ikke få noget ud af at komme ind i hønsegården.
Det jeg mener er at selvom din idé skulle virke i praksis så skal du nok ikke føle dig sikker før du har konstateret at der har været et "udyr".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2013, 13:51 »
Den med den røde lampe og dyrenes manglende intelligens havde jeg godt luret lidt på  ;D

Jeg ved at man kan få elhegn der sender hurtige impulser ud, America Thisted har et specielt til fjerkræ.

Ang. øjenskader, så kan man jo bare sætte nogle gummidutter i enderne.

Problemet med at rØvdyrene lærer at smutte ind alligevel er selvfølgelig værd at overveje. Men jeg tror på at hvis de får en ordenlig en på hatten første gang de kommer forbi, så vil de tænke sig godt om. Muligheden er jo også at man lægger en plade 1½meter omkring indgangshullet hvori man med kramper banker linier af hegnstråd i med 3 cm mellemrum, skiftevis strømførende og jordforbindelse. Så skal Mikkel og co. virkelig ville det.

Men du har ret, det kræver selvfølgelig en test før man ved noget konkret. Hvem ligger høns til?  ;D

Tak for svaret  /o
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2013, 13:56 »
Det er da "nytænkning" så det gør noget.................. *t *t *t
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2013, 13:59 »
Mener du dermed at det er noget du har hørt om før og/eller at det ikke er en brugbar ide?
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2013, 17:36 »
om det vil virke er der kun 1 måde og finde ud af det på: ved og prøve. Min umiddelbare tanke er at det virker noget mere omstændigt end et hejseværk og en firkantet plade. Jeg tror det vil være noget kun nemmere og montere en lem og hejseværk end alt det andet strømvæsen.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2013, 21:10 »
tror ikk på mine høns er totalt ligeglade med mit m65 elefant hegn de skraber en tråd hen af ryggen 1 m fra hvor elefanten er tilsluttet på hegnet.mig og gedrne skal nok holde os væk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2013, 22:01 »
Er du ikke bange for at de kan få træk? Metalpindene yder jo ikke samme beskyttelse mod vind og vejr som en plade.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2013, 12:06 »
En anden løsning kunne jo være at have eks. en ramme af plastic/træ hvori der var monteret voliere tråd. Eks. 1,5m x 1,5m. Denne ramme skulle være foran hullet til huset og skulle så være tilsuttet el-hegnet.
Ulempen er måske igen at dyret skal have jordforbindelse samtidig så den skal ikke bare "storme" op på nettet og videre ind i huset.

En tredje løsning (som jeg har set i praksis) er at lægge et stykke voliere tråd på jorden foran hullet, direkte på jorden som så er tilsuttet el-hegnet.
Det vil stå og "knalde" engang imellem men denne løsning har hunde ihvertfald stor respekt for da det giver et ordentlig "rap" i poterne hvis/når de træder på det.

Danny

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2013, 12:37 »
Ja problemet er at der skal være en jordforbindelse ellers virker det ikke. Og lagt direkte på jorden tror jeg giver for meget afledning.
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2013, 12:39 »
Ja problemet er at der skal være en jordforbindelse ellers virker det ikke. Og lagt direkte på jorden tror jeg giver for meget afledning.

Det gør det ikke. Men du kan jo prøve selv at træde op på sådan et net med bare fødder, så får du svar ;)

Danny