Jeg tror helt sikkert ikke på at hønsene lære noget som helst når lampen er rød, det er de ganske enkelt alt for dumme/uintelligente til.
Om systemet vil fungere i praksis ved jeg ikke men en anden ulempe du er oppe imod er at et el-hegn giver impulser. En ræv vil sikkert bevæge sig langsomt og forsigtigt frem hvorved den vil få stød. Men det kan også være at den nærmest løber ind igennem hullet uden at få stød.
Hunde, ræve, katte, rådyr, heste, får, geder og sikkert mange flere kan alle lære at hvis man smutter hurtigt under/igennem så får man ikke stød.
At hønsene også kan få stød både morgen og aften er jeg heller ikke synderligt begejstret for.
Hvis du vil lade stumper af hegnstråd hænge ned så ville jeg være urolig for hønsenes øjne.
Men vi kan alle sidde og gætte. I bund og grund for du først svaret at vide når du har prøvet.
Men som med alle andre løsninger imod røvdyr (ja, rØvdyr) så går det godt lige indtil det ikke går godt mere.
Jeg har endnu ikke haft en ræv inde i hønsegården men jeg kan se at de er her. Ihvertfald når der er nyfalden sne. Så det er bare et spørgsmål om tid før én kommer ind. Nu lukker jeg så altid for huset så den ville ikke få noget ud af at komme ind i hønsegården.
Det jeg mener er at selvom din idé skulle virke i praksis så skal du nok ikke føle dig sikker før du har konstateret at der har været et "udyr".
Danny