Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sur gase  (Læst 2197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
sur gase
« Dato: 16 Marts , 2013, 21:43 »
Vi har haft et gåse par gående frit i vores have. De er fra 2012. Gasen væsede lidt af vores søn på 4, men ikke andet. Så blev gåsen taget af ræven og vi fik fat i tre nye gæs til ham. Efter at de er kommet har han forandret sig. Han er blevet mere vagtsom og kan også finde på at gå hen i mod voksne og væse. Men når den voksne så kigger på ham går han væk.
Men han viger overhovedet ikke tilbage for min søn længere. Og han har nappet ham to gange. En gang i ryggen hvor han prøvede at komme væk og den anden gang i en finger, hvor min søn blev stående da jeg havde sagt at hvis han løb blev det ikke bedre.
Nu tør min dreng selvfølgelig ikke at gå i haven selv mere. Vores plan er derfor at lave en stor indhegning til gæssene. Det har vi også plads til men det er jo ikke lige så hyggeligt.
Er der nogen her inde der kan forklare hvad der kan have ændret ham eller har andre forslag i forhold til at få ham mindre fjendtlig over min dreng.
Hilsen Gitte

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: sur gase
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2013, 21:50 »
Giv tid og lad være at udfordre i den nærmeste fremtid.

Det er forår, ihvertfald iht kalenderen, så hormonerne svirrer. Da han samtidig har fået 3 nye damer at håndtere, har han rigeligt at vænne sig til.

Lige på denne årstid, hvor næste generation skal 'planlægges', er det ikke unaturligt at gaser er lidt vrisne.
Mvh
Erik Andersen

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2013, 22:07 »
ok tak for dit svar. Så bliver det nok noget med at de fremover på denne tid af året skal gå i en indhegning og resten af året frit. De får en stor indhegning og der er også meget græs og træer. Så kan min dreng lege i fred.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2013, 22:17 »
Måske kan hans venskab købes, selv på denne tid af året.

Nu ved jeg ikke hvad du normalt fodrer med, men hele majskorn/fodermajs eftertragtes af mine gæs. Så hvis dette ikke er en del af din foderplan, kunne du og sønnen, forsigtigt, nærme Jer flokken og kaste lidt majskorn over til dyrene. Når I har givet dem et par håndfulde på denne måde, fortrækker I og lader dem passe sig selv. Seancen gentages over en periode (periodens længde vil være forskellig fra flok til flok) men, med lidt held vil dyrene/flokken ikke længere se Jer som noget truende. Tværtimod.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2013, 05:04 »
Din gase er blevet voksen, det er ynglesæson og han har tre gæs, han skal beskytte. Derfor er han aggressiv. Selv de venligste gaser kan blive de rene djævle, når de skal passe på gæs, reder, æg og gæslinger. Han bliver temmelig sikkert fredeligere, når sommeren kommer.

Læs evt. her (på engelsk):http://www.backyardchickens.com/t/209975/can-geese-be-good-with-children
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat