Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det en Rouenand??  (Læst 9251 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Er det en Rouenand??
« Dato: 16 Marts , 2013, 14:40 »
Jeg købte for et par måneder siden 2 rouenænder. Men er nu kommet i tvivl om den ene and er helt renracet..
Har længe fået et flødefarvet æg og i dag var der så pludselig et grønt æg  :o

Jeg fik at vide at den lystest and, ville være fin at avle videre med pgr. farven, og at de ikke skulle blive for mørke..men hvad ved jeg lige om det. Har ingen erfaring med ænder.
Syntes også at den lyse and, er noget mere "højtstillet" end den anden..

Kan nogle hjælpe?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Er det en Rouenand??
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2013, 14:52 »
Jeg syns ikk den lyse and ligner en rouen .......
Med venlig hilsen Søs

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2013, 15:41 »
Nej..har også mine bange anelser. Jeg ved ikke engang, hvem af dem der lægger det grønne æg..men kunne tænke mig det var den lyse..

Men det er da altid noget jeg kan se forskel på æggene, hvis jeg samler rugeæg  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2013, 17:03 »
jeg har landænder i vildtfarvet og de lægger hvide æg  så det kan hellere ikke være  den slags... du kan evt se i min album om de ligner mine... det synes jeg nu ikke de gør...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2013, 17:16 »
Nej..har også mine bange anelser. Jeg ved ikke engang, hvem af dem der lægger det grønne æg..men kunne tænke mig det var den lyse..

Men det er da altid noget jeg kan se forskel på æggene, hvis jeg samler rugeæg  ;)

Rikke, Rouen ænder lægger sædvanligvis grønlige æg. Den mørkeste and syntes jeg mest ligner Rouen, og den lyse har noget landand over sig. De lægger forøvrigt lyse æg, så vidt jeg også husker.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2013, 17:57 »
ok..så er det nok den mørke and der er begyndt men æglægning i dag. Æv nu har jeg ellers lidt af de lyse æg i maskinen..men de ællinger smager nok også godt  :)
Mvh. Rikke

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2013, 19:50 »
En Rouen And er en stor, lang og bred and med en vandret stilling og med det særlige kendetegn at den har en lang hudfold, som viser kølen fra brystet og til bagenden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2013, 20:17 »
Vi har et medlem i klubben, der har Rouen Ænder fra to forskellige stammer. Den ene ligger hvide/cremefarvede æg og den anden stamme ligger grønne æg. Så det kan du ikke være helt sikker på.

Den lyse ligner ikke en rigtig Rouen And med tegning og farve der rammer så meget ved siden af. Synes næsten det ligner som om der har været en gul and ind over som Sachsen, Orpington eller Svensk and måske.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2013, 17:34 »
kan godt være der er lidt landand i dem alle sammen.

kan du poste mere billeder?

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2013, 17:48 »
Jeg kommer til at tænke på orpington ænder når jeg ser den lyse and  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2013, 18:20 »
Jeg tænker også strejf af orpington, når jeg ser den lyse. Og strejf af sachsen når jeg ser den mørke (aftegninger på hovedet). Men det er gætværk og jeg har aldrig haft hverken rouen eller sachsen.

Mine orpingtonænder lægger grønlige æg.
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2013, 18:25 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Marts , 2013, 18:59 »
Hej Rixen
en Rouenandrik skal veje 3,5-4,0 kg,en and 3,0-3,5 kg,æg vejer ca 80 gr.
da det er en af de største anderacer,prøv at sætte dem på vægten.
vh bjarne m

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2013, 19:15 »
Har et lidt bedre billede..det er bare lidt ældre..
Nu bliver jeg snart ked af det. Købte dem jo som ægte  :(

Mvh. Rikke

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2013, 19:17 »
Vil det sige at både rouen og orpingtonænder lægger grønlige æg?

Jeg får jo et cremfarvet og et grønt?
Mvh. Rikke

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2013, 19:43 »
jeg har købt (ægte) rouen ænder sidste år, havde vildfarvet landænder før, de rouen ænder fra sidste år ser der ud som din mørke and og andrik.
idag har jeg vært til en dugtig rouenænde opdrætter og købt 10 æg. og hvad jeg der har set er nogen rigtig gode rouen ænder så håber jeg der kommer nogle rigtige rouen ællinger om små 5 uge.