Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sur hane :-(  (Læst 1678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elisabethen

• Passiv bruger
Sur hane :-(
« Dato: 14 Marts , 2013, 21:53 »
Hej folkens

Har også haft lavet et indlæg ovre i facebook-gruppen, men vil gerne have lidt flere meninger...

Vores australorps-hane skulle skiftes ud, og det blev han så sidste weekend, hvor vi hentede en ny - Sund, rask og virkelig pæn.

Desværre er han ikke særligt sød... Få dage efter han var flyttet ind, gik han til angreb på mig, da jeg var ude for at fodre om morgenen. Vi blev enige om lige at se ham lidt an - Måske skulle den bare lige falde til, lære at vi altså ikke tager hans nye damer mm.

Idag er han så fløjet på mig både ved morgen- og eftermiddagsfodringen, og nu er jeg faktisk lidt træt af det... Der er sgu ikke meget ved at have en hane, som man ikke kan gå ind til uden risiko for umotiverede overfald. Og vi har børn i familien, som jo også gerne vil kunne kigge til hønsene...

Er der overhovedet noget at gøre for at ændre adfærden, eller er det bare direkte i suppegryden? :(
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Sur hane :-(
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2013, 22:00 »
Det lyder måske hårdt men enten så skal han sættes på plads så han lærer at i bestemmer ellers tror jeg kun der er gryden. Jeg ville personligt ikke have en hane der kunne finde på at angribe for min datter går jo og hygger med mig ude ved dyrene og sådan en hane der kommer farende er ikke sjov.

Har også hørt at det kan være arveligt men ved ikke om det passer..
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2013, 22:04 »
Mhmmm, ja.. Jeg tænker også, at måske kan manden og jeg godt sætte os i respekt og få lov at gå i fred, men hvad så den dag nogle andre (fx børn) er med i hønsegården?

Hvis det var hjemmeavl, havde jeg nok heller ikke tøvet med at slagte, men den er virkelig flot, fra en ordenlig opdrætter og vi kørte trodsalt et stykke vej efter den... Så altså lidt ærgeligt, hvis den bare bliver til en dyr lørdagskylling :( Men gider ikke have sure dyr ...
Vh Elisabeth
Biolog

0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline mew.

• Passiv bruger
Sur hane :-(
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2013, 22:18 »
Jeg ville også give ham rødvinskuren... Det er ikke sjovt at være urolig for at børn går derind selvom han får respekt for jer.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2013, 22:29 »
Har i snakket med ham i købte den af om det er noget der ligger til hans dyr?

Hvis det ikke er kan det jo være han vil tage ham tilbage og måske har han en anden med et lidt bedre gemyt.

Synes bare ikke at det man hører om australorp indebære et hidsigt temperament. Synes de burde være rolige af natur.

Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2013, 23:15 »
Ny dreng i 'klassen'.

Selvom der ikke er andre drenge i 'klassen', er han lidt nødt til at føre sig frem, for at vise damerne, at han har styr på det hele.

At han ikke lige har forstået at de store to-benede rangerer lidt højere i hierakiet end ham selv kan skyldes 'forandringen'. Stress?

Jeg ville ikke personligt tage en så hurtig beslutning om, ved hvilken temperatur og med hvilken vin, han ville være bedst 'tilpas'.

Giv ham lidt tid. Men gør ham også klart at det er Jer der bestemmer. Næste gang du går ind til ham så hav en frakke/jakke på med lynlåsen åben. Konfronter ham, med jakken/frakken spredt mest muligt ud (så du bliver meget stor at se på), stamp i jorden, gå mod ham og tal hårdt til ham.

Hvis/når du har 'styr' over ham skal resten af familien igennem samme tur.

Giver dette ikke en klar bedring i hans opførsel kan vi jo tale om temperatur i ovnen og vin.  ;)

Jeg håber du får styr over ham.

Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2013, 23:16 »
Jeg har uden held forsøgt at kurere 2 sure haner uden held - brødre af egen avl. Men de smagte godt.
Giv ham dog en uges tid, så I har befrugtede æg, så har I jo avlen på plads - se om ikke I får en flot hanekylling efter ham, som har temperament efter sin moder.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2013, 06:03 »
en rigtig hane er en stolt selvsikker, der har overskud til af tage sig af sine høner. når han er ny og har lidt småstress, vil han jo naturligt være lidt usikker, så giv ham tid og plads, undgå at presse ham, men hjælp han smid lidt fodder på jorden kald på ham , så han kan vise hønsene det.

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2013, 08:09 »
Godmorgen..

Bare rolig, vi har ikke fundet øksen frem endnu - Det er han trodsalt stadig for pæn til :-)

Har sendt en PM til avleren, men har ikke hørt noget endnu. Ringer nok til ham her i weekenden, men da vi har haft lidt problemer med kalkben hos vores dyr, er han næppe interesseret i at tage den tilbage i bytte for en anden. Jeg er nu også sikker på, at han har handlet i god tro.

Håber meget, at det bare er en fase, han skal igennem...
Her til morgen prøvede jeg det med at åbne jakken, stampe i jorden og se farlig ud... Og det fik ham faktisk til at stoppe, da han kom spangulerende - Han gloede lidt, lavede så en kurrende lyd og skred. Det vælger jeg at tolke, som at jeg vandt pointet :)

Men synes stadig ikke, at det er helt holdbart at samtlige gæster skal igennem samme ritual...

Suk :-)
Vh Elisabeth
Biolog

0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2013, 21:13 »
Men synes stadig ikke, at det er helt holdbart at samtlige gæster skal igennem samme ritual...

Det er så heller ikke sikkert at det bliver nødvendigt. Det kan jo være at han falder til ro, når du ligesom har markeret overfor ham et antal gange, at der er 'noget' der er større end ham.  ;)

*k
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2013, 06:15 »
jeg ville undgå at udvise hønseadfærd, hvis han ser dig , som en ligegyldig ko, der ingen inflydelse har på høns, vil han dårligt bemærke dig, men måske blot bemærke at der nogengange er mad omkring dig

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2013, 07:24 »
Jeg ved sgu ikke..

Igår eftermiddags røg han alligevel på mig, selvom jeg prøvede at være stor og farlig.

Og det har åbenbart ingen betydning, at jeg som regel kommer med foderspanden.. En enkelt gang  har han spist af min hånd for derefter at gå til angreb  >:(
Vh Elisabeth
Biolog

0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 16 Marts , 2013, 08:00 »
tag et par gode handsker på og fang ham,hold ham til han spiser af din hånd igen.eller gå ind og smid en håndfuld korn og sæt dig til at vente midt i det.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 Marts , 2013, 08:43 »

@Kristiank
Hvis du sætter dig midt i maden kan du risikere at han går fuldstændig amok da han så ikke kan komme roligt til maden sammen med sine høns og hvis du sidder ned er du mere udsat hvis han hopper opefter når han angriber.

Begrundelse:
Jeg har lige haft en hane som gennem længere tid netop ikke ville holde op med at gå til angreb på mig når jeg kom og lukkede dem ud eller fodrede.

Efter at jeg så har fået en skrukmor med kyllinger gik det HELT galt.

Han hoppede op i hovedet på mig da jeg bukkede mig ned og satte mad til kyllingerne, hakkede en spore i min hovedbund, næbbet i min pande og en spore i min kind - resultat - DØD hane meget hurtigt.

Nu er den anden hane jeg har sgu også begyndt at gå på mine ben. Så den lever måske også kun på lånt tid.

Og JA, desværre er arrige haner mega arvelige, så mit bud vil være - lav et kuld kyllinger på ham, hug hovedet af hanen, tag den bedst udseende hanekylling der kommer og før den på dine høner hvis den ter sig ordentligt.

Ellers er min mening denne at arrige haner ikke skal avles på da de med tiden viser sig upålidelige og kan lave rod i en ordenlig rolig flok høns og kan gå hen og blive farlig for os avlere.

Dog er de da også gode til at passe på - hvilket jo egentligt er det han gør - nemlig passe på sine høns.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Marts , 2013, 08:57 »
Tak for dine erfaringer, Joankinu

(Bonus spørgsmål: Hvor længe går der før man kan regne med, at hønsene er befrugtede af den nye hane og ikke den gamle?)

Krydser fingre for, at vi får en skruk indenfor overskuelig fremtid, men må indrømme, at den her hane altså lever på lånt tid hvis det her cirkus forsætter.
Plejer jo at sidde ude og sludre med hønsene når det er godt vejr, men det indbyder situationen ligesom ikke til pt :(

Det er fint, at han passer på damerne (det gjorde den gamle jo også), men der må ligesom være en grænse.
Vh Elisabeth
Biolog

0,3 sorte australorps
1,1 beagler