Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan hun holde varmen  (Læst 4391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
Kan hun holde varmen
« Dato: 12 Marts , 2013, 17:57 »
Hej jeg har en lille skrukhøne der nu ruger på 11 døgn, hun liggger uden for i vand og vindtæt kasse med egen indhegning. Men min mor bliver ved at spørge om hun kan holde varmen? Hun virker frisk og sund og jeg har sagt hun nok skal klarer det, men nu spørger jeg lige da jeg hørte at dt var minus 15 grader i nat.
Mvh Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Kan hun holde varmen
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2013, 18:12 »
Skruk hønen klarer nok kulden, men æggene, bliver de afkølede for meget? Husk at det godt kan give ravage i rugeriet hvis rugetemperatur dropper blot et par gr. under normal i nogle dage.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2013, 18:20 »
Hun kan sagtens holde varmen og æggene tager heller ikke skade. Hun ligger jo og varmer dem imens det er eks. -15 grader.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2013, 18:34 »
Det lyder godt :D er det, det samme når der kommer kyllinger? :D
0.3 lohmann tror jeg.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2013, 18:52 »
Hun kan sagtens holde varmen og æggene tager heller ikke skade. Hun ligger jo og varmer dem imens det er eks. -15 grader.

Danny

Det tror jeg bestemt ikke man skal tage for givet

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2013, 19:20 »
Det tror jeg bestemt ikke man skal tage for givet

Det tager jeg helt for givet. Jeg har haft både store høner, dværghøner og ænder der har ruget kyllinger/ællinger ud om vinteren. Ofte har der været nætter med -15 grader og endnu oftere nætter med -7 til -10 grader.
Der er altid kommet kyllinger og ællinger ud af det.
Hønens kropstemperatur falder jo heller ikke hvis der eks. er -15 grader. Så derfor mener jeg heller ikke det har nogen nævneværdig betydning hvis bare hønen/anden ligger i læ og ikke er af reden i 2 timer, i løbet af dagen.

Danny

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2013, 19:25 »
Det lyder godt :D er det, det samme når der kommer kyllinger? :D

Når der kommer kyllinger vil jeg råde dig til at have dem på et lille areal de første par dage så de ikke "forvilder" sig væk fra hønen.
Kyllinger bliver meget hurtigt nedkølet og du skal derfor passe meget på med at lukke dem udenfor hvis det eks. er koldt og/eller blæser.
Når man får kyllinger på denne årstid så er det en fordel at have dem gående inde i deres hus, så længe som forholdene tillader det.
Dvs. gerne indtil at foråret rigtig får fat og det er min. 10 grader (og gerne mere) i dagtimerne.

Danny

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2013, 19:30 »
Det tager jeg helt for givet. Jeg har haft både store høner, dværghøner og ænder der har ruget kyllinger/ællinger ud om vinteren. Ofte har der været nætter med -15 grader og endnu oftere nætter med -7 til -10 grader.
Der er altid kommet kyllinger og ællinger ud af det.
Hønens kropstemperatur falder jo heller ikke hvis der eks. er -15 grader. Så derfor mener jeg heller ikke det har nogen nævneværdig betydning hvis bare hønen/anden ligger i læ og ikke er af reden i 2 timer, i løbet af dagen.

Danny

Jeg er ganske uenig. Men vi har jo lov at have hver vor overbevisning. Danny, du har din og jeg har min, sådan er det!! 
Min erfaring stammer kun fra henved 50 år med mange rugninger hvert år.
Jeg bemærkede at skrukken lå en en mindre kasse, med hård frost, sker der selvfølgelig en afkøling af såvel hønen, men det er ikke her den store trudsel ligger, det er den kulde der kommer nedenfra til æggene.
Jeg har for år tilbage haft skruk høns på lignende måde, og efter en periode med ganske fint vejr, og liv i æggene efter et par uger, så kom der meget hård vinter, de fleste var døde i æggene.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2013, 19:37 »
Eftersom mine dyr ikke ruger oppe i luften eller hævet fra jorden så er der ingen nævneværdig nedkøling nedefra.

Men ja, du har helt ret. Hvis vi allesammen var enige i alting så ville verden da være et kedeligt sted.

Jeg respektere din mening men er, ligesom dig, ikke enig. Men jeg har også kun 24 års erfaring med fjerkræ og skrukhøns.

Jeg har endnu ikke oplevet dårligere resultater hos de rugende dyr, i de kolde måneder, kontra foråret og sommeren.

Danny

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2013, 19:40 »
Eftersom mine dyr ikke ruger oppe i luften eller hævet fra jorden så er der ingen nævneværdig nedkøling nedefra.

Men ja, du har helt ret. Hvis vi allesammen var enige i alting så ville verden da være et kedeligt sted.

Jeg respektere din mening men er, ligesom dig, ikke enig. Men jeg har også kun 24 års erfaring med fjerkræ og skrukhøns.

Jeg har endnu ikke oplevet dårligere resultater hos de rugende dyr, i de kolde måneder, kontra foråret og sommeren.

Danny

Nej, men nu er du jo heller ikke dum til dine ting, som du kan :)
Men en god menings-udveksling er altid lærerigt!   ikke kun for os to, men mange andre!

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2013, 00:17 »
Jeg har lige i dag fået en enkelt kylling ud af et hold på ni med tre blanke. Men to gange har skrukhønen hoppet af reden og lagt sig et andet sted og begge gange har jeg lagt de nu iskolde æg under hende igen. Idag kom så en enkelt livshungrende kylling to dage for sent ud. Den ligner ikke en der har tænkt sig at dø.
Så selvom æggene har været helt kolde to gange i frostvejr og det har været omkring minus femten i nat så kan det lade sig gøre

Rasmus

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2013, 09:48 »
Det lyder godt, hende her har lagt stabilt på reden så håber på det bedste :D
0.3 lohmann tror jeg.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2013, 09:52 »
Jeg kan ikke brilliere med lange erfaringer. Farfar havde høns, duer og ænder. Min mor var opdrætter da jeg var barn, så noget er da sevet ind under lyngtotten. Jeg selv har haft egne fjer nu i ca. 1 år.
Ville blot tilføje at alle skrukke der har lagt i sne og kulde, som regl er endt med at få lidt pip. Det sværreste er at holde de små banditter under vingerne, så jeg har lært de skal gå på et lille område den første tid, til man er helt sikker på alle pipper finder ind under mors varme ellers går de hurtigt til.
Min egen første lille skrukhøne har idag fået pip under sig. Hvor mange der er aner jeg ikke endnu, hun fik 10 æg at hygge sig med, men så snart jeg får lov at kigge bliver de hegnet ind og ellers er der en akutbox klar i mit bryggers som den lille familie bliver flyttet ind i hvis det ikke går derude, men de er under skarpt overvågenhed med babykamera ::) ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"