Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ensilage  (Læst 14077 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Ensilage
« Dato: 12 Marts , 2013, 14:27 »
Har jeg forstået det rigtigt at høns godt må få ensilage? og hvad er ensilage egentligt?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Ensilage
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2013, 14:32 »
Ensilage er forvejret græs, finsnittet og lagt i plansilo eller i wrap, en vigtig detalje er at der lukkes lufttæt for græsset, da det ellers rådner og aldrig bliver til ensilage. Mine høns er vilde med det.
Har man noget godt græs om sommeren (ikke halvtør smalbladet plænegræs) rajgræs og hvidkløber, så kan dette slåes med cylinder plæneklipper og opbevares lufttæt, enten i brugte malerspande (hentes gratis hos maleren) eller i sorte sække. Dog har sorte sække tendens til at blive hullet og så går ensilagen til. Sæt bred tape rund ved spandens låg, og det er det fineste og friskeste ensilage som man åbner for nu på denne tid med mangel på grønt. Jeg har mange af disse spande stående, men der bruges også en spand med 2-3 dages mellemrum.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2013, 14:36 »
Må de og kan de få den slags man giver heste? Er det ikke det man kalder wrap?
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2013, 14:49 »
Må de og kan de få den slags man giver heste? Er det ikke det man kalder wrap?

Meget wrap er vejret så meget (især til heste) at det ofte ligner hø, og så æder høns det ikke, kun frø spild i bunden af pakken når man har brugt det andet til sine heste.
Det bedste til høns er en fugtig ensilage, og til høns behøver græsset ikke være forvejret/tørret, men jeg presser det sammen i spandene straks det er afslået.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2013, 14:53 »
Det vil sige at  når jeg har slået min græsplænen skal jeg bare samle græsset sammen, presse det sammen og putte det i en lufttæt beholder også bliver det til ensilage?
Må der slet ikke være noget luft i beholderen?
Mand og 3 børn

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2013, 14:56 »
Wrap er ikke det samme som ensilage, og især hestewrap er langt fra.
Det skyldes tørstofprocenten der gerne skulle ligge over 70% i hestewrap, ko-wrap er vådere (mener det er fra 55-60%), men stadig ikke ensilage.
Ensilage kan vel nærmest sammenlignes med en slags sauerkraut laves på græs, roetoppe eller lign., altså der sker en kontrolleret gæring der nedbryder cellevæggene og gør kalorierne nemmere at optage :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2013, 15:04 »
Wrap er ikke det samme som ensilage, og især hestewrap er langt fra.
Det skyldes tørstofprocenten der gerne skulle ligge over 70% i hestewrap, ko-wrap er vådere (mener det er fra 55-60%), men stadig ikke ensilage.
Ensilage kan vel nærmest sammenlignes med en slags sauerkraut laves på græs, roetoppe eller lign., altså der sker en kontrolleret gæring der nedbryder cellevæggene og gør kalorierne nemmere at optage :)

Netop som jeg anfører. Heste æder det ikke gerne vådt.
Men til får og kvæg er det bedre at det er en smule vådt.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2013, 15:07 »
Det vil sige at  når jeg har slået min græsplænen skal jeg bare samle græsset sammen, presse det sammen og putte det i en lufttæt beholder også bliver det til ensilage?
Må der slet ikke være noget luft i beholderen?

Ja, helt lufttæt. Jeg lægger en plastpose i spanden, (så er jeg også fri for at rengøre for maling) og når posen er så fuld at jeg kan se at låget lige kan komme på, så knude på posen, dog først presse og igen presse alt luft ud.
NB: det er sjældent alm. plænegræs giver et godt resultat, da der ofte er for lidt protein i. Det er der i forædlet rajgræs samt hvidkløver.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2013, 15:11 »
NB: det er absolut ingen sag at lave indpakket ensilage, hvis det er det man vil, altså wrappet. Jeg har engang taget slet på et græs areal, hvor vi køret med wrapper lige efter afslåning.
NB: Vi laver store mængder af flere slags wrap, og få taget analyser af alt.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2013, 15:15 »
Nu får mine putter alm hønsefoder så det ville kun være om et hygge-indslag i hønegården det ville blive brugt og ikke som et desideret tilskud.
Men dejligt at jeg nu ved hvad og hvordan jeg kan bruge græsplænens afklip på i stedet for bare at køre det på omlasten.
Mand og 3 børn

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2013, 15:21 »
Det er vel ret vigtigt at man har en cylinderklipper og ikke en rotorklipper hvis man vil bruge græsplæneafklip til det, er det ikke? Rotorklipperen suger alt for meget jord og skidt med op.

Hvis man kender en landmand med køer og kan lave en deal med ham om at hente en spandfuld eller 2 om ugen, så ville det vel også fint kunne fungere, ville det ikke?
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2013, 15:23 »
Det er vel ret vigtigt at man har en cylinderklipper og ikke en rotorklipper hvis man vil bruge græsplæneafklip til det, er det ikke? Rotorklipperen suger alt for meget jord og skidt med op.

Hvis man kender en landmand med køer og kan lave en deal med ham om at hente en spandfuld eller 2 om ugen, så ville det vel også fint kunne fungere, ville det ikke?

Netop, endelig cylender klipper, som jeg skrev, da en roter kører det i smask og suger jord med op som du også nævner.
En aftale med en kvægbonde ville være en fin måde på det for mange.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2013, 15:26 »
Hvor længe holder ensilage sig når først der er kommet ilt til? Kan man hente en stor spandfuld og så bruge det over f.eks. 3-4 dage?

(Undskyld jeg lige hi-jacker tråden lidt)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 12 Marts , 2013, 15:29 »
Hvor længe holder ensilage sig når først der er kommet ilt til? Kan man hente en stor spandfuld og så bruge det over f.eks. 3-4 dage?

(Undskyld jeg lige hi-jacker tråden lidt)

Helt OK Morten - for mig da - Forum er jo videns deling på højt plan :)

NB: til 3-4 dage kan sagtens gå. Når vi åbner fugtig wrap baller, holder de i max. 5 dage.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Marts , 2013, 19:01 »
Ensilage er ikke kun lavet af græs og kløver.

Der laves også majs ensilage, ærteensilage, byg og byg/ært ensilage. Der bliver ikke rigtig lavet ensilage af havre, hvede, rug og triticale men i teorien kan det sagtens lade sig gøre.

I bund og grund kan man lave ensilage af alle planter hvor der er tilstrækkelig fibre og væde i. Fælles for ensilage er at man laver det af hele planter måske lige pånær kolbemajs ensilage.

Hvis i vil lave ensilage i små mængder, eks. til fjerkræ holdet så ville jeg anbefale at få fat i nogen kraftige plastic sække. Når i har fyldt den ønskede mængde i så suger i luften ud med støvsugeren og forsejler herefter posen så den er helt lufttæt. Hvis i ikke kan skaffe kraftige sække så kan i godt bruge almindelige sække men skal så gentage proceduren så der er 2-4 sække på hver portion. Afhængeligt af hvor kraftigt materialet inde i sækken er. Selv et lille bitte hul kan være årsag til at hele sækken bliver dårlig og ubrugelig.

Almindelige sorte og gennemsigtige plastsække er nok ikke godkendt til konsum. Jeg ved ikke om det vil være et problem men hvis man kunne skaffe nogen store fryseposer eller lign. så ville det nok være det bedste.

Ang. hvor længe en en wrap balle kan holde sig så kommer det meget an på temp. Om vinteren kan en balle godt holde sig 10 dage selvom om den endda er meget våd. I foråret, eller sommeren, vil der gå varme i selvsamme balle efter kun 2-3 dage.

mcquolle: Du kan sagtens bruge en spand ensilage over 3-4 dage. Når det er så lille en mængde kan der dårligt nok komme varme i det. Varme er første tegn på en gæring, der senere bliver til mug og dermed ubrugelig ensilage.
Alternativet er at brede det ud på et staldgulv eller lign. Så bliver det ihvertfald ikke dårligt men det tørre hurtigere ud og derved bliver det måske mere og mere uinteressant for hønsene.

Danny
Himlen bør altid være blå!