Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 2413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

• Gæst
A.
« Dato: 30 Januar , 2009, 00:14 »
A.

« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 18:34 Fra lugovets »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Lad os se dine høns og høre deres historie ?.
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2009, 19:38 »
Jamen så vil jeg da starte ;D...

Lige nu har jeg jo ingen høns, men de kommer jo snart igen ;)... Har altid haft høns i mine omgivelser, og også meget andet fjerkræ :D...

Vores høns går i et hønsehus på ca 16 m2 og 48-50 m2 i hønsegården. Om sommeren har de adgang uden for hønsehuset 1-2 gange i ugen. Vores høns har altid været for at forsyne os med æg, men også for hyggens skyld :D...

Der er lige et billede af min tidligere hane. Jeg fik ham og 7 andre som kyllinger til min konfirmation, hvor de indgik som en del af en sangskjuler :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Tine R.

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2009, 21:08 »
Jeg syntes det her indlæg er sådan en god ide, at jeg også gerne vil vise mit hønseri. billeder kan jeg desværre ført ligge ind i morgen, når jeg lige får nogle taget. Vi har altid haft høns i mit barndomshjem, og jeg syntes det er nogle fantastiske dyr. Nu er jeg voksen og har mit eget hjem. for ca 3 år siden var jeg på ferie på bornholm, og i en dyrepark så jeg silkehøns. jeg så dem engang jeg var lille også, men jeg blev helt forelsket i disse smukke fugle, og så tænkte jeg bare, at dem skulle jeg have. Det tog mig dog alligevel 3 år at komme så langt. Det er svært at finde de rigtige på nettet, og hvis jeg endelig fandt noget interessant, var det nordjylland eller nordsjælland.. og når man selv bor på sydfyn, var det lidt svært at gå til.
Den søde sælger, havde dog en kontakt som skulle over fyn i december, så jeg kørte til nyborg og mødte vedkommende der! og sådan startede mit hønseberigede liv. Hønsehuset er et nyt legehus, som er gjort hønsevenligt, og den midlertidige gård, er lånt fra marsvinene. som billederne viser, er vi i fuld gang med at lave en rigtig hønsegård. Billederne kommer i morgen...

så fik jeg lagt billeder på. og ja, jeg har sagt det er hvide silkehøns, og tro det eller lad være, det er det også, hvis de ellers bare lige fik et bad!
som i kan se på billed 1, er det måske lidt rodet lige nu. men vi er ved at bygge en rigtig hønsegård. i kan måske se det lille bur inde i det store, og ja, det var det de skulle have gået i indtil sommer, men syntes ikke det var fair, så vi er altså gået igang, mit i den kolde vinter. hønsehuset er et legehus som vi har købt usamlet, og så fået sat op. og ja så selvfølgelig gjort det hønseagtigt! jeg kan desværre ikke male noget af det før til sommer. men det er hønsene jo sikkert også ligeglade med.
på billed 2 ser vi min dejlige mutterfit! hun er så god og roligt. udenfor ser vi hannibal (hanen, hvis nogen skulle være i tvivl) og så Birthe Rønn Hornbæk, som er overhønen, og sidst men ikke mindst, Lille My.
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2009, 15:02 Fra Tine R. »

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2009, 22:45 »
Det er et meget meget stort emne at tage op sådan en søndag aften :) for jeg elsker at fortælle om mine kære høns :)
Høns har været i mit liv sådan on/off. I min spæde barndom (for ikke ret længe siden) Havde min gamle morfar høns, og det var nok her det hele startede. Han havde hvide og røde høns og jeg husker alle de gange vi gik og plukkede græs til dem og smed ind i hønsegården. Jeg husker også da far skulle hjælpe med at slagte, især kan jeg huske at det gjorde indtryk at man kunne se æg i forskellige udviklingsstadier komme ud af hønen.
Morfar blev mere gammel og skulle på plejehjem. Vi fik fire høns med hjem, de skulle bo i redskabsskuret, ikke noget med hønsegård eller noget, tror kun vi havde dem et par uger, vi havde tre røde og en hvid, den hvide var min....mente jeg! Far var en meget meget ond mand den dag han skilte deres hoved fra kroppen, og han blev ikke talt til i et par dage.
År gik uden høns i familien.  Jeg var nu teenager og vi var flyttet til et andet hus. Nu skulle vi have høns igen, og der gik totalt sport i det da en nabo gjorde hvad han kunne for at forhindre det ( en meget respekteret læge i byen, så vi var oppe i mod hårde odds) Men da alt var efter bogen blev de 4 eller 5 høns hos os. Røde amerikanere, var det. og egne æg smagte bare kanon. Jeg er en type der har det med at falde for anderledes, ofte lidt grimme, væsner, så en dag kom jeg hjem med en hvid silkehøne (Sorry folks, men jeg syntes altså de er mere specielle end kønne)  Nå men lille Silke var en hystade af rang, hun tålte kun sig selv, men sjov var den nu alligevel.
Så kom der efterskole, halballer, kærester etc.... Så pludselig fik farfar høns i haven, og i skvrivende stund, har jeg skisme glemt hvad det var for nogen, men racehøns var det. Og det var ligesom lige en ny oplevelse for mig, høns havde hidtil bestået af 3 racer, de røde, de hvide og silker ;) Farfar tog på udstilling (!!!??? :o ::) ) Og sørme om ikke han fik en æggepræmie  :o :o :o :-X Hønseudstilling, manden måtte være gal, men ok, han var jo også langsomt ved at blive gammel, så en tidlig form for særlig ældningssygdom der fik folk til at gøre totalt mærkelige ting var nok hvad han var ramt af!

Så flyttede jeg sammen med en mand som blev far til min dejlige datter. Han var hønsemand også. Og i mellemtiden var internettet blevet mere brugbart og oplysende. Heeeeeeeeeeeelt vildt så mange forskellige racer der pludselig dukkede op. Faldt med det samme for sort Sumatra, den hale hanen havde var bare flot.  Nå men da manden også var fiskefluefremstiller så var det jo ikke helt ligemeget hvordan fjerene på hønsene så ud. Stribede Plymouth Rock, Blå dværgwyandotter og tror altså nok det var røde italienere eller noget i den stil, flyttede ind hos os. Og sørme om de små blå ikke skulle udstilles  :o Og jeg skulle da med og heppe (eller noget) så med spædbarn der klogeligt valgte at sove fra alt larmen i sin lift tog jeg på hønseudstilling. Forinden havde de stakkels dyr været i bad, de få fjer med fejl var plukket af  :-X og fødder var smurt med babyolie.
Gul orpington ! Nøjjj hvor var de flotte, en rigtig hønemor stod pludselig der. Sådan nogen måtte jeg have en gang.
Skilsmisse og flytning og alle høns og heste måtte afhændes.
Sidste år skete der så noget.
En tanke om høns i haven voksede. Men da jeg jo stadig er en fattig enlig mor på offentlig løn, så er midlerne til det helt store hønsehus byggeri begrænsede.
Kollegaen havde en gammel Sprite 400 campingvogn stående jeg måtte få gratis!! og den blev endda leveret :)
Så blev mine evner som handywoman ellers sat på prøve. Men resultatet blev kanon (taget i betragtning at det kun er mig selv og min dengang 4 årige datter der har savet, skruet og hamret det hele sammen.

Jeg skal have høns, og det skal fanme gå stærkt.

Så mødte jeg Mogens, Mogens havde nogle Brahmaer som min nabo og jeg kunne få billigt (30 kr stk). Jeg valgte 2 agerhønefarvede og to lyseblå, herifblandt en kok. Jeg anede ikke hvad en Brahma var.  Jeg ringede fluks til farfar, Nu skal du høre farfar, jeg har købt 4 brahmaer, de kommer i næste uge :) Så skal du have lavet indgangshullet større! var kommentaren, de er på størrelse med kalkuner næsten.

Chok

Nå men de kom, de så de sejrede :) 4 unge dyr på ca 6 måneder. De ligger nok æg til nytår sagde Mogens, Hvaaaaaaaaaaad, så længe kan jeg sq da ikke vente på at hente æg.
Fat i gul og gratis.  Røde amerikanere nær æglægning 45 kr stk. Hallo, 2 stk? jeps, kommer nu! 6 høns i campingvognen :)
Meeen så drønede jeg jo rundt på nettet og fandt bl.a. forummet her :)
Tanken om Wyandotter igen var varm, først faldt jeg for blå/guldrandede, de var ikke nemme at finde, men fandt en avler ikke så langt væk igen. op til ham... hmmm var sq pænere på nettet, men hov hov hvad havde han lige der, Sølv sort randet wyandot waow dem vil jeg gerne have et par af, men hanen var egentlig ikke så pæn syntes jeg ikke. (skal lige siges at jeg på det tidspunkt havde besluttet at jeg skulle af med Brahmahanen) Men så var han der pludselig, den flotte tværstribede. Nix ham der skal jeg have!
Jaaa sagde manden men jeg har kun tre høner og dem vil jeg ikke af med, hmmm nå men så tager jeg hanen og den sort/sølv høne.... det ser da lidt forkert ud hva..... joooo men jeg har jo kun de tre og skal jo avle med dem....... Jeg fik 1.1 tværstribede, 0.1 sort/sølv med hjem derfra  ;D (kvindelist er et fedt middel til sikker succes ;) )
Så nu har jeg hvad jeg skal have :)

BLÅ æg??? der var nogen på forum der lavede blå æg!!! Fat i Mogens igen, har du hørt om det, Jaaaaa det er araucanaer, jeg har 6 æg af dem i rugemaskinen nu sagde han.... Ejjjjjj jeg dør hvis ikke jeg må købe en høne, hvis du får mange! ok... efter ca nogle måneder ringede Mogens, der blev to høner, men de er ikke ægte, de har hale. Så du og nabokonen må få en hver gratis :) Lille Guldlok flyttede ind. Hun lignede mest af alt en fasan der havde badet i en gang klor.  Nå men hun var faktisk rigtig sød, fløj frivilligt på på min skulder og satte sig til rette som en anden papegøje.

Nå men kollegaen som havde sponseret campingvognen ville gerne have min Brahmahane og hønen i samme farve, til gengæld fik jeg to af hendes blandingshøner der også lagde grønne æg :) Sejt!

CHOKOLADEBRUNE ÆG!!! hvad vvar nu det for noget. Dem kan jeg da heller ikke leve uden! så for ca en uge siden flyttede Stacy ind, en smart lille fransk Maran fra Rungsted, med stor personlighed og et selvværd på højde med rundetårnet :)

Og nu kan jeg jo slet ikke leve uden at få kyllinger, så om et par uger har jeg lånt plads i Mogens' rugemaskine :) så skal jo da se hvad mine egne høns kan lave, og håber så at få fat i nogle tværstribede æg og et par araucanaer mere (ægte denne gang) Jeg skal så af med den sidste hybrid, de to fra min kollega og den sortsølv, som vist ikke er en wyandot aligevel da hun har den fineste kam med en masse takker ;)

Så jeg håber jeg kan få to stribede høner og en enkelt araucana og skulle der komme en lille maran mere så er der også plads til hende :)

Og så ønsker jeg mig rigtig meget et hønsehus mere :)

Knus fra Wanda
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2009, 22:46 »
ups, det kom da til at fylde lidt :) men glemte at sige at der er billeder af hele herligheden i mit galleri, og endnu flere på min facebookprofil :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2009, 22:15 »
Hvor er det dog fedt at læse, Wanda.  Din begejstring driver ned ad min skærm.  Tak fordi vi andre må være med.  ;D ;D :-*
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2009, 23:05 »
Du burde være forfatter Wanda  :D
Blev totalt opslugt af din historie og den gode måde du fortæller på  ;)

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2009, 00:34 »
Hej Wanda
Tak for en god fortælling om dit hønseliv
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2009, 07:25 »
Vi havde høns, da jeg var barn, mine forældre har dog ikke haft høns i mange år nu.

Jeg har selv haft høns i mange år, men fra starten var det bare nogle røde amerikanere for æggenes og hyggens skyld.

Efter jeg har fået førtidspension, er der jo blevet mere tid til det, så nu har jeg stor kochin, stor lys sussex og stor gul silke.

Interessen for kochin kom fra min mor for ca. 4 år siden. På det tidspunkt havde de gule kochin på det plejehjem, hun var tilknyttet som hjemme sygeplejerske. Hun fik 6 rugeæg til mig, som jo blev til kyllinger - alle 6 hønekyllinger. De kom så til at gå sammen med den kok, jeg havde på det tidspunkt.

Da jeg fik lavet nyt hønsehus sidste år, begyndte jeg virkelig, at lede efter høns/kyllinger/rugeæg af racen og fandt ud af, hvor få der er af dem i Danmark, men jeg fik tilsendt 30 rugeæg fra Sjælland = 16 kyllinger (1 kok og 15 høns ;D). Jeg fandt 1 kok i Viborg. Nu er de store kyllinger endelig begyndt at lægge æg, så først på sommeren skulle jeg gerne selv kunne ruge de første rigtige kochin ud.

Kochin kok med nogle af de gamle blandede fruer.

De gule silker var lidt tilfældig. Jeg havde bestemt, jeg ville have silker og Lone Aasted havde så nogle gule til salg. Jeg har siden fået en rigtig fin gul kok fra Tommy. De er gået fuldstændig i stå med æglægningen  >:( efter besøg af udyret http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3011.0.html, men mon ikke de snart går igang igen.

Kokken fra Tommy med nogle af hans fruer.

De lyse sussex er egentlig min mands. Da han jo har lavet det gamle stuehus om til mit luksus hønsehus, http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2089.0.html skulle han jo også have lov at vælge en race. Vi havde i forvejen 1 høne og købte så 20 rugeæg v/Randers og fik 5 høne kyllinger ud af dem :( og nogle gode hane kyllinge stege. Hanen er købt i Aalborg. Kyllingerne er også netop begyndt, at lægge de første æg.

Jeg har haft en flamingo rugemaskine til ca 33 æg i 4-5 år, men i sommers 2008 købte jeg så drømme rugemaskinen http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1483.0.html og har allerede ruget rigtig mange kyllinger ud - desværre indtil nu flest 50% stor kochin, men også lidt silke og sussex. Klækkeprocent tæt på 100  ;D Men nu er der heldigvis snart mulighed, for jeg endelig kan udruge flere sussex, silke og ægte kochin ud af mine egne æg. Så sig endelig til, hvis i er interesseret i kyllinger. Ligenu har jeg ca. 80stk 50% kochin (få af dem er ægte fra de store kyllinger) i maskinen og kan som sædvanlig slet ikke vente, til de første klækker ca. 15/2, men nu er det jo heldigvis snart. <I
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2009, 07:34 Fra Søs, Tisted »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2009, 21:01 »
Taaak hvor er I søde :)
Forfatter???? måske, men ved ikke hvad jeg skal skrive om  <H

Knus
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2009, 21:13 »
Wanda.
Børne bøger min ven..børne bøger.
Skriv om Jasmin som er på besøg hos mormor og oplever at få en lille ny kylling i hånden. Hvor meget hun elsker at komme der og hvordan hun sidder i flere timer i den lille gamle campingvogn som er lavet til hønsehus.
Bog nr et har du jo næsten skrevet...... du ved....historien om da du byggede din campingvogn om , Jasmin med den store tømmerblyant  ;D
Kan kun give Lisbeth ret, har tit tænkt det samme  Wanda = forfatter
Kram ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2009, 21:26 »
Tror sq der er lidt for meget humor og ironi i det jeg skriver til at det er børnevenligt, og jeg har sq lidt svært ved at fatte mig i korte præcise og konkrete sætninger, som børn jo får mest ud af ;)

Men måske man skulle lege lidt med tanken :) så mangler jeg bare en der kan tegne, eller et godt kamera ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2009, 00:07 »
Jeg mente det jeg skrev Wanda.
Der findes jo også børn over 5 år ...IKK  :-*
Prøv selv at læs din tråd fra da du lavede hønsecampingvognen
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2009, 08:22 »
Jeg må give de øvrige ret Wanda, med den fortæller lyst og den iver du skriver med så skulle du nu gøre noget ved det  :D
Og lige en påmindelse nu har vi 1356 medlemmer  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte