Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns pr. hane.  (Læst 1766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederik Andersen

• Passiv bruger
Hvor mange høns pr. hane.
« Dato: 10 Marts , 2013, 15:42 »
Er helt ny i hønsehold.

Jeg har overtaget min søsters høns 3 stk. Stor sort australorps. men er i tvivl om 3 høns er for lidt hvis jeg anskaffer en hane.

Offline LFE

• Passiv bruger
Sv: Hvor mange høns pr. hane.
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2013, 15:46 »
1 hane samt 3 høns er helt perfekt

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2013, 15:48 »
1,3 er en helt normal stammestørrelse  /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Frederik Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2013, 15:51 »
Min søster havde også en hane men han blev en tyran og jagtede høns og min søster, det er måske bare et uheld, med ham.
Har hørt det er fordi hanen konstant vil parrer sig, at de bliver jaget. ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2013, 15:56 »
Inden for alle racer findes der "brådne kar" og mere eller mindre l....... individer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2013, 16:03 »
Er helt ny i hønsehold.

Jeg har overtaget min søsters høns 3 stk. Stor sort australorps. men er i tvivl om 3 høns er for lidt hvis jeg anskaffer en hane.
Dette er jo kun min ringe mening, men hvis man har høns i haven, så kan hanen snildt gå med 10 høner, og befrugte alle,,, jeg synes helt klart tre er for lidt,, min orpingtonhane har 12 høner, og han formår at slide alle bare på ryggen i løbet af sommeren. Der er måske forskel på racerne, men 1.3 er fint til udstillingshøns, men her bliver hanerne jo også taget fra når paringstiden er overstået, og der ikke ønskes flere kyllinger, her går hanefar med damerne hele året
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2013, 16:08 »
Her vil jeg give Ina ret. Jeg har to haner som deler syv høner - og der er ingen tvivl om, at hønerne glæder sig til, at der kommer et par piger mere i flokken til at aflaste dem.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Marts , 2013, 17:03 »
10-12 høns til en hane kan godt gå når det er lette racer og de halve når det er tunge racer. Holder man sig til det, så er det ikke pga. for mange høner der evt. er dårlig befrugtning, men oftest andre ting, såsom opbevaring af rugeæg, optimal fodring af avlsdyr osv., der gør sig gældende.

NB: 2 haner i flokken er ikke ens betydende med forbedret befrugtning, nærmere dårligere befrugtning, da hanerne forstyrer/angriber hinanden når de vil træde høns.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2013, 17:36 »
NB: 2 haner i flokken er ikke ens betydende med forbedret befrugtning, nærmere dårligere befrugtning, da hanerne forstyrer/angriber hinanden når de vil træde høns.
Jeg tror også at 1 hane til 10 høns giver bedre befrugtning end hvis der er 2 haner. Som Rudy skriver får de aldrig ro til at træde når der er 2.
Og når man siger at en befrugtning holder 2 uger kan jeg ikke se problemet
Hilsen
Peter

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2013, 21:18 »
Her går hanerne sammen med hønerne hele året rundt, selv om det er udstillingshøns. Mine stammer er på 1,2 og 1,3. De bliver sat sammen til 1,3 og 1,4 i færre stammer, når rugesæsonen er færdig.
Det er ungdyrene, der bliver kønsopdelt til efter udstilling. Selv om jeg er racefjerkræavler, kunne jeg ikke tænke mig, at have hønerne gående uden hane hen over sommeren.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2013, 21:38 »
Og når man siger at en befrugtning holder 2 uger kan jeg ikke se problemet

Jeg synes at jeg på et tidspunkt læste, herinde, at det var 'op til' 52 dage, men måske er der noget jeg har misforstået?
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #11 Dato: 11 Marts , 2013, 10:30 »
Det der med dårlig befrugtning når der er for mange haner, det tror jeg at jeg kan bekræfte.
Jeg har i øjeblikket for mange haner, og en af mine æglæggere besluttede at ligge på 16 æg  :o  et skjult sted uden for min opmærksomhed.
Nu skal der ikke komme kyllinger her lige nu, så jeg tog æggene men ville dog lige se om der var noget i, men de var blanke alle sammen.
Jeg kan jo se, at ingen af hanerne får lov at træde hønsene i fred, men vipper hinanden af, og så er resultatet blanke æg, netop som Rudy siger.   /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Marts , 2013, 11:21 »
Det der med dårlig befrugtning når der er for mange haner, det tror jeg at jeg kan bekræfte.
Jeg har i øjeblikket for mange haner, og en af mine æglæggere besluttede at ligge på 16 æg  :o  et skjult sted uden for min opmærksomhed.
Nu skal der ikke komme kyllinger her lige nu, så jeg tog æggene men ville dog lige se om der var noget i, men de var blanke alle sammen.
Jeg kan jo se, at ingen af hanerne får lov at træde hønsene i fred, men vipper hinanden af, og så er resultatet blanke æg, netop som Rudy siger.   /o

Mon ikke de også har fået frost, hvis hønen har lagt dem, uden du har set det?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #13 Dato: 11 Marts , 2013, 18:31 »
Danny ! det kan du ha ret i, men faktisk plejer der ikke at gå frost i mine æg, bare de er inde i hønseriet, og hønen her var derinde bare på den anden side af skillevægen, men derfor kan de jo godt være blevet for kolde til at ruge på, jo alt er muligt,,, og muligheden for at hun slet ikke bliver trådt er jo også til stede, så jo da,,, men de kæmper også om at træde damerne.
Venlig Hilsen INA