Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan skal rugeæg vendes?  (Læst 1518 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anny

• Passiv bruger
Hvordan skal rugeæg vendes?
« Dato: 09 Marts , 2013, 12:00 »
Hej.
Jeg har fået en ny frist hane, og foråret er her: Så skal der samles rugeæg. Men efter at have læst diverse tråde om emnet er jeg stadig i tvivl om hvordan æggene skal vendes. Mange skriver at de skal vende med den spidse ende ned af og stilles lidt på skrå. Mit spørgsmål: Skal æggene vendes så den spidse ende skiftes til at stå oppe og nede - eller skal æggene vendes (dvs. drejes) om sig selv i den skrå bakke, så spidsen hele tiden vender nedaf? Og hvor tit skal æggene vendes?
På forhånd tak for svar :-)
mvh Anny

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan skal rugeæg vendes?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2013, 12:14 »
Hej.
Jeg har fået en ny frist hane, og foråret er her: Så skal der samles rugeæg. Men efter at have læst diverse tråde om emnet er jeg stadig i tvivl om hvordan æggene skal vendes. Mange skriver at de skal vende med den spidse ende ned af og stilles lidt på skrå. Mit spørgsmål: Skal æggene vendes så den spidse ende skiftes til at stå oppe og nede - eller skal æggene vendes (dvs. drejes) om sig selv i den skrå bakke, så spidsen hele tiden vender nedaf? Og hvor tit skal æggene vendes?
På forhånd tak for svar :-)
mvh Anny

Rugeæg, kan du samle i en bakke med spidsen nedaf, derefter sætter du en pind under den ene ende af bakken, så den bliver lidt skråtstillet, så flytter du bare pinden ned i den anden ende af bakken, når der skal vippes, og gør det morgen og aften,, der skal gerne være omkring 15 grader i rummet
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2013, 12:15 »
Den spidse ende nedad i æggebakken. Så lægger du noget under den ene ende af bakken, så den står på skrå. Morgen og aften vender du så bakken, så det er den anden ende der står opad.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2013, 12:17 »
Hej Anny,

Selvet ægget skal ikke vendes - det er kun æggebakken med rugeæggene der skal vendes. Forestil dig en æggebakke foran dig. Højre side stille du på en mursten eller lign., så højre side vender opad, og venstre side nedad. Om aftenen vender du bakken 180 grader, så højre side nu står nedad og venstre side støtter på murstenen og dermed vender opad. Det gør du morgen og aften ind til æggene lægges under skrukken eller i rugemaskinen :). (og så havde Henriette og Ina allerede svaret mens jeg prøvede at lave en illustration /o)
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2013, 12:30 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anny

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2013, 22:01 »
Ih. Tak kære kvinder for yderst nyttige svar og illustrationer :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2013, 22:14 »
Er der nogen af Jer der har orienteret hønsene om hvordan de bør behandle deres æg?

Jeg tror ikke der er nogen høns der er aktive på Forum.

;D ;D ;D ;D ;D ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2013, 23:05 »
Er der nogen af Jer der har orienteret hønsene om hvordan de bør behandle deres æg?

Jeg tror ikke der er nogen høns der er aktive på Forum.

;D ;D ;D ;D ;D ;)

Erik dit skarn, du ved jo godt at hønen flytter på æggene når hun lægger sig til rette på reden for at lægge det næste æg, inden hun ruger.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2013, 23:13 »
@ Ina.

Jeg ved at høns 'vender' æggene undervejs, mens de samler til bunke. Det har vi drøftet før.

Men har nogen fortalt hønsene at æggene skal vendes med 'spidsen' nedad osv.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2013, 23:19 »
@ Ina.

Jeg ved at høns 'vender' æggene undervejs, mens de samler til bunke. Det har vi drøftet før.

Men har nogen fortalt hønsene at æggene skal vendes med 'spidsen' nedad osv.  ;) ;)
Haha ja det er nok underordnet, og i hønens varetægt ligger de jo ned, og det gør de også ind i mellem hos mig, når jeg samler rugeæg i en bakke, og bare kører hånden over dem når jeg går forbi, for lige at vende dem lidt omkring
Venlig Hilsen INA

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Marts , 2013, 07:28 »
Jeg er ikke ekspert på nogle områder, men sidst jeg havde en uplanlagt skruk havde jeg ikke nogle æg at lægge under hende. Jeg tog seks æg der havde stået i køleskab i over en uge. Æggene vendte spidsen op, og var ikke blevet vendt eller passet på anden måde.
Alle seks æg klækkede på dag 21, og der var sunde og raske kyllinger i :D
Tror vi skal tage det naturlige lidt mere afslappet, og nyde at naturen/hønsene stadig selv kan klare denne proces  ;D