Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rhododendron og kompost.  (Læst 1213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Rhododendron og kompost.
« Dato: 08 Marts , 2013, 20:13 »
Hej. Jeg har en del kompost af hønsemøg og træspåner der er formuldet.
Kan man bruge dette til rhododendronbedet eller er det "for gødet"?
Håber nogle ved lidt om dette  :D
Pfh tak.

Offline Tapani

• Bruger
Sv: Rhododendron og kompost.
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2013, 20:57 »
Det guf for rodo, men  hvor meget det u muligtat sige uden vide hvor meget der hønesmoj/træspåner og hvor hvor godt det komposteret Prøv dig frem. Mit erfaring er at rodo tåler/elsker kraftig gødning.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2013, 21:27 »
Det kan give problemer med rhododendron, hvis PH er for højt.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2013, 21:29 »
ja det kan det  men  træspåner og hønemoj har sur reaktion ikke særlige meget men på sure side alige vel,
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline ncj

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2013, 10:09 »
Min erfaring med rhododendron er derimod at man skal være forsigtig med for stærk gødning.Jeg bruger selv hønsegødning, men modnet og iblandet en stor mængde nåle og bøgekompost.Rødderne på rhododendron er højtliggende og svides let,kultivarrene tåler lidt mere gødning end vildarterne og de småbladede.Alle planter har selvfølgelig brug for gødning,men hellere for lidt end for meget er min mening. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2013, 21:01 »
Tak for svar. Jeg tænkte på om det var "for krads" for bedet. Jeg døjer med at holde liv i træer og buske i hønsegården, og tænkte det nok er pga af hønsemøget :(. Men de står jo også i konstant tilførsel af møg, hvor bedet jo blot vil få et enkelt "læs", og så undvære nogle år. Det lyder som om der er delte meninger, så jeg tror jeg giver "lidt" møg, og håber planterne kan lide det.
Tak for svarene  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2013, 21:39 »
Rhododendron er surbundsplanter, så man skal nok være lidt forsigtig med hvad man gøder dem med.

Jeg ved ikke hvor 'sur' hønsegødning er, men jeg ved at det er meget koncentreret. Så umiddelbart ville det nok være en god ide at blande det op med forskellige former for drys fra nåletræer (som jo er surt).

Jeg har et par Rhodondendron bede som jeg værner om, så jeg køber mig til gødning for at være på den sikre side. Det samme gælder mine mange blåbærbuske.
Mvh
Erik Andersen