Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med betændelse bagi  (Læst 8685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Høne med betændelse bagi
« Dato: 08 Marts , 2013, 17:39 »
Ja, det er så mig igen - med et spørgsmål til jer kloge hoveder :)

Jeg har en gul sussex høne på knap et år. Først på ugen opdagede jeg at hun havde en klump møg bagi og ville fjerne den så det ikke generede hende. Det viste sig at den klat jeg havde lagt mærke til sad udenpå en samling af fast gult 'snask' der havde samlet sig om hendes kloak. Det tog temmelig lang tid af få det opblødt og fjernet, og det lugtede ret grimt, men til sidst så det hele pænt ud selvom hun blødte en smule (jeg tænkte det var irritation over materien der havde været i kontakt med huden)

I dag havde jeg hende oppe igen og der havde igen samlet sig et godt lag af hvad jeg forestiller mig er betændelse. Jeg fik det opblødt og fjernet, men fik i den ombæring hevet lidt for hårdt i en af skorperne så det blødte en del. Derfor tog jeg hende ind i vores udestue hvor hun går nu så jeg kan holde øje med hende og så de andre ikke hakker i hende.

Jeg kan ikke se hvor det her gule snask kommer fra - måske kommer det ud af kloakken, eller ud gennem huden!? Det samler sig i hvert fald og bliver helt fast. Hun er frisk nok - kammen og hagelapperne er fint røde, øjenene klar og hun er sød og nysgerrig som altid. Jeg ville ikke tænke der var noget i vejen hvis det ikke var fordi jeg checkede hende bagi.

Er der nogen der har oplevet noget lignende og evt. ved hvad jeg kan gøre?  :) Synes øksen er lige voldsomt nok allerede når hun virker superfrisk på alle andre områder.
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Høne med betændelse bagi
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2013, 17:48 »
Har du skiftet foder eller givet noget nyt at spise ?  Lyder næsten som tynd mave hvor det så bare hænger fast på hende og så samler sig til en stor klump.
evt klip hende lidt så du kan holde ordentligt øje med det. Og hvis det er betændelse bør der jo være et sår der gemmer sig..
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2013, 17:54 »
Tror du hun vil være fotogen i 5 min?
Så vi kan se nærmer på hvad det er  ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2013, 18:02 »
Hvis du mener at det kun er afføring, kunne du jo prøve at smørre hende godt ind i vaseline eller noget andet fedtet, det hvor snaske klumpen sætter sig. Så vil lorten nemmere glide væk.
Dette gør jeg somme tider ved små kyllinger der har problemer med at afføring stopper deres små numser. Hellere lidt fedtet end total stoppet til  /o
Bare et indspark  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2013, 18:05 »
Jeg har ikke skiftet foder og de får grønt fra køkkenet som sædvanlig. Nu har jeg jo fjernet det hele så der er ikke så meget at se andet end et lidt hævet rødt område omkring kloakken. Men jeg synes ikke rigtigt der er nogen sår eller noget og jeg kan simpelthen ikke lure hvor det skulle komme fra.

Jeg TROR ikke det er afføring/diarre der har samlet sig, for hun lægger fine klatter. Og det er sådan noget sjovt gummi-agtigt gult noget der lugter af betændelse (addr!)

Nu giver jeg hende lige aftenen herinde, for så kan jeg også holde øje med om der begynder at løbe pus til igen.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2013, 18:21 »
Jeg synes, at du skal vaske hende nænsomt med lunkent vand og sæbespåner og så tørre efter. Det er vigtigt at holde området rent, hvis der er betændelse, som det tydeligvis lyder til.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2013, 18:49 »
Da hun nu ikke virker synderlig dårlig, kunne man så forestille sig et knust æg, evt vindæg der er sprunget, rådent æg stinker grusomt, og er vel også gulligt som betændelse,,, Ligger der skaller inde i hende kan der nemt opstå et problem, men indtil videre ser det jo ikke ud til at genere hende
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2013, 18:52 »
Jeg tror jeg vasker hende en ekstra gang og smører hende med lidt olie (har ikke noget vaseline) før jeg sætter hende på pind hos de andre i aften. Så kigger jeg til hende igen i morgen.

Forhåbentlig går det i sig selv igen.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2013, 19:19 »
Hmm.. det så ud til at danne sig lige omkring kloakken. Hun lugter grimt bagi.. som aftalt betændelse, synes ikke det lugter råddent. Nu er hun sat på pind, og så ser jeg til hende i morgen. Det er bare svært at vide hvad jeg skal når hun ellers er frisk.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2013, 19:30 »
Det har jeg oplevet. Det startede her i forbindelse et angreb af utøj, men jeg skal da ikke afvise, at jeg blot opdagede utøj angrebet fordi hønen begyndte at lugte. Hønen en fik derfor en behandling mod utøj og efterfølgende vask med sæbespåner nogle dage. Så gik det altså også over. Men min høne så heller ikke synderligt påvirket. Men det stinker!
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2013, 21:15 »
Tak for dit svar :) Jeg checker jævnligt alle hønsene for utøj og behandler forebyggende med dråber i nakken. Men jeg gav hende et skud Stald-Chok under vingerne for en sikkerheds skyld selvom jeg ikke kunne se skyggen af utøj.

Håber bare det går over af sig selv hvis jeg renser hende bagi daglig og fugter det med lidt olie.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Marts , 2013, 17:53 »
Så er der nyt i føljetonen! ;)

Hønen har set fin ud siden sidst jeg vaskede hende, men i dag da vi samlede æg var der størknet blod på et af æggene. Jeg tænkte det var denne høne det var galt med - og ganske rigtigt :( Hun havde en smule betændelse/klat siddende bagi, og så var hun revnet på oversiden af kloaken. Omkring 1/2 - 1 cm. Hun er også hævet så det står lidt ud i en tut (der er ikke noget tarm/indvolde at se) og hun er lidt rød/irriteret og halvskaldet ned mod maven (jeg har dog også klippet hende for at undgå der satte sig for meget fast).

Udover det virker hun rigtig frisk - hvis man ikke kigger hende bagi skulle man ikke tro der var det mindste galt med hende.

Jeg må indrømme at jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre? Hun er en af mine yndlingshøner og jeg vil selvfølgelig gerne beholde hende, omvendt vil jeg IKKE at hun lider.

Har I nogle kloge input/råd til hvad jeg kan gøre? Tak på forhånd :)
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 11 Marts , 2013, 18:20 »
Hun lægger æg og virker frisk og normal, så jeg tror bestemt ikke, at hun lider.

Mon ikke den kraftige betændelse, du opdagede d. 8 marts kom fra den rift, som du nu kan se nu - jeg synes, at du skal fortsætte med at vaske området i sæbespåner nogle gange endnu, indtil såret er helet op.

At maven, som nu også mangler lidt fjer pga klipning, kan sagtens blive rød og se irriteret ud, når det er så koldt, som det desværre er lige for tiden.

God bedring.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14