Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig lykkedes det at få Maran æg  (Læst 1368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Jørgensen

• Passiv bruger
Endelig lykkedes det at få Maran æg
« Dato: 29 Januar , 2009, 09:56 »
Så lykkedes det - jeg har ventet i spænding på at se mit første maran æg, og igår var der gevinst! Hvor er det bare flot.

I lang tid har mine to marandamer "prøveligget" rederne, men set ud som om de ikke helt kunne finde ud af hvad de skulle lave når først de havde skubbet sig godt tilrette.

For to uger siden forsøgte en af dem at imponere mig med et æg. Jeg kom ind i hønsehuset og marandamen lettede straks fra reden hvor hun lå og for omkring og gokkede helt vildt. Hun var øjensynligt meget stolt af sin præstation. Da jeg kiggede i reden lå der et æg - men fra en dværghøne ;D

Jeg meddelte frøken Maran at hun altså selv skulle lægge æggene før det gjaldt, men hendes begejstring var helt fantastisk.

Igår lykkedes det så, nu håber jeg de bliver ved.

Imorgen skal jeg have mit "chokolade"æg med i madpakken, så jeg kan prale overfor min kollega som ofte sidder med lysegrønne æg fra blomsterhøns.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Endelig lykkedes det at få Maran æg
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2009, 15:31 »
Jeg kan godt forstå, I er stolte, du og hønen  <M
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2009, 15:36 »
Hvor fedt, Dorte, jeg kunne også tænke mig chokoladeæg  ;D
Har du taget et billede vi kan se?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2009, 20:18 »
God ide med et billede, jeg vil nemlig også gerne se hvor mørke de er. Laver blomsterhøns grønne æg???
Jeg får helt lyst til at få flere høns med sjove æggefarver som særpræg.
Så kan æggene sælges som blandede bolcher. :)
Venlig hilsen
Eva

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2009, 21:33 »
Jeg har jo også lige fået en lille fransk frækkert ind og glæder mig også til hjemmelavede Kinderæg ;) Der går nu nok lige et par måneder endnu.
Men ja, vil da også gerne lige vide om blomsterhønsene laver grønne æg, eller om der er andre en araucanaerne der gør det? jeg har jo hende Guldlok, som skulle have været en araucana, men hun har jo så altså en hale  ??? og ham jeg fik den af var jo nogen træt af det, da han havde købt æggene for at være araucana æg, men hendes æg er sindsygt flotte tyrkisfarvede :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2009, 22:20 »
Der er ingen RENE blomsterhøns der ligger grønne æg. Den eneste hønserace (mig bekendt) der ligger grønne æg er netop araucana'er. At krydsninger, med araucana i sig, også kan lægge grønne æg er en anden sag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2009, 22:28 »
kære Dorte
Tillykke med chokolade ægget fra Maran dullen fra Rungsted.
Sjovt at det kom samme dag som Wanda blev maran ejer.
K.H lene

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2009, 16:50 »
I Amerika har de (angiveligt) en forvanskning af Araucana, som de kalder "ameraucana." Desuden findes der også (stadig angiveligt) en mængde krydsningshøns med blågrønne æg hinsides atlanten, som kaldes "påskeægs-kyllinger". Men som egentlig "race" er det korrekt. Ihvertfald internationalt anerkendt.

Jeg læste også engang om nogle høns, de kaldte "turken". Vel nærmest "kalkøne". Den lignede en kalkun og lagde grønne æg.

Ak ja, det er en anden verden derovre.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.