Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Parring og mistede nakkefjer  (Læst 3326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skruk

• Passiv bruger
Parring og mistede nakkefjer
« Dato: 07 Marts , 2013, 19:31 »
Hej ny her så bær lige over indtil jeg kommer ind i det.  ;D

Har Gamle Danske 5 -1 Mit problem er at hanen har nappet alle fjerene af de høns, han parre sig med. De er helt skallede i nakken.
Har set de beskyttelses dragter der anbefales herinde, men mit problem er at det er nakken og ikke ryggen, der bliver plukket når han holder fast.
De ligner nu mere gribbe end høns---
Nogle der ved hvad jeg stiller op ... en halseedisse eller tage en alvorlig snak med hanen?
Danske 1,5

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Parring og mistede nakkefjer
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2013, 19:38 »
Hej Rune. Velkommen til.
Det er helt normalt. Mine danske landhøns var helt skaldede i nakken hele sidste sæson, men da de fældede fik de nye fjer i nakken, og de har set pæne ud hele vinteren, og gør det stadig. Danske landhaner kan sagtens klare dobbelt så mange høner, så hvis du kunne skaffe nogle flere høner, så får du "spredt" problemet. Men de tager altså ikke skade af den skaldede plet i nakken, selv om det ikke er særligt kønt.
Og lige et par rettelser. Det hedder danske landhøns. Gamle er de som race, da de har været i landet i ca. 2000 år, men ordet gammel indgår ikke i navnet alligevel. ;)
Og så nævner man hanen først i kommatal. Du har altså formodentlig 1,5 som er det samme som 1 hane og 5 høner. Hvis du senere får 12 kyllinger, så hedder det 1,5,12.

www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Skruk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2013, 23:18 »
Jamen takker for velkomst...Vi er ikke så erfarne fik kyllinger i sommers. Det må jo så hedde 0,0,5 da det jo var kyllinger dengang  ;D
Ja jeg har et stort hønsehus med plads til mange flere og har tænk over den forslåede løsning med flere høns. Det er dog kun to der er totalt plukkede de sidste 3, har alle fjerene i behold.
Jamen det beroliger mig meget det du skriver så nu kan jeg sove trygt på den information.

Så ville jeg da lige høre dig om noget andet imens vi er i gang. Jeg har to der ligger på æg. Den ene kom så ud i dag og hanen tæskede hende så jeg måtte skille dem ad. Hun var så bange at hun gemte sig bagved mig og blødte voldsomt fra sin kam.

Jeg har fået at vide at når de ligger på æg og gik fra for tidligt så opføre hun sig mærkeligt da hun er syg når hun ligger på æg. Derfor skulle hun i den adfærd være anderledes og få tæsk...

Jeg ville tage hende fra og sætte hende for sig selv men hun kravlede i sin redekasse og hanen lod hende være der.
Kan dette passe eller hvad er forklaringen?
Takker mange gange for din forrige guide og forklaring. :D

Danske 1,5

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2013, 23:48 »
Det lyder lidt sært at hanen angriber en skruk-høne. Men han er måske ekstremt viril, og vil lige hoppe på hende når han har chancen. Og med kun 3 damer resten af dagen, så mener han nok han får for lidt... Jeg ville under alle omstændigheder prøve at isolere hønen med æggene. Hvis hun er en god skruk og har ligget fast nogle dage, kan du flytte hende og æggene væk fra de andre. Hønen skal have mulighed for at komme ud og spise, drikke og skide hver dag, men det tager alt i alt sjældent mere end et kvarters tid. Jeg plejer at afhegne et hjørne af hønsegården, og så sætte redekassen der. Jeg bruger de der lukkede katte-toiletter/transportkasser. De skal have noget isolering over for de er ikke helt vandtætte. Det kan gøres med et stykke presenning der bliver holdt på plads af nogle sten. Hvis skrukhønerne ligger hvor de andre høner kan komme til dem, så vil de andre høner prøve at lægge deres æg i skrukkens rede, og så bliver det et værre hyr at finde ud af hvilke æg der er rugeæg og hvilke der er nye. Alle æggene skulle jo gerne klække samtidig. Det kan også nogle gange forstyrre skrukken så meget at hun opgiver rugeriet, men landhøns plejer nu at være ekstremt stædige, når de først har lagt sig flade. Man kan også give hønen nye æg når man flytter hende, så man er sikker på at de alle er lige gamle.
Noget andet er, at høns kan gå helt amok, når der er et blodigt sår. Så hakker de hinanden, og man kan risikere at de hakker den sårede ihjel. Så hun vil under alle omstændigheder have godt af at blive isoleret. 
Når en høne er skruk er hun faktisk  i en slags febertilstand, så man kan godt kalde hende småsyg. Det er sikkert noget med hormonerne. Der er jo forår i luften... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Skruk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2013, 00:54 »
Takker igen igen,:D
Ja det undre også mig at han er så voldsom. De andre høns er ikke efter hende. Men når han kommer så puster hun sig op og lægger hovedet ned. Har jeg aldrig set før. Hun gemmer sig bagved mig imens jeg skælder hanen ud og forsøger at jage ham fra hende. Han er ligeglad med mig og selv da hun hoppede op på mig forsøgte slyngelen at angribe hende.
Hendes hanekam var godt bidt i stykker og meget blod, men ingen af de andre høns rører hende. Jeg fjerner hende i morgen og giver hende en luksus hytte...

Jeg har nok kvajet mig da jeg har lavet redekasser i en IKEA reol EXPEDIT med 4 rum.... ja mine høns har møbler fra IKEA :D Men kan jo nu se at det måske var smart med individuelle kasser, så de kan flyttes til roligere steder.

Men jeg forsøger alligevel da hun ikke lå på æggene i flere timer... så de er jo nok gået tabt.
Så prøver jeg at få fat i 4 høner til i morgen. Har hørt at man skal give et skvat deo i nakken så de lugter ens for at enes?

Nå men takker mange gange for dit lange svar... kan da sige at de har stort hønsehus i maskinstationen med lem der lukkes hver aften og så ellers 4000 m2 grund at boltre sig på.
De bliver på grunden og helst i nærheden af os.
Danske 1,5