@JNTS:
Det gjorde jeg faktisk da jeg læste tråden første gang.
Men hun syntes ikke at hun havde set noget der lignede helt i hønsene, det havde mere været betændelse som tråden oprindeligt handlede om, eller problemer relateret til hønsenes livsbetingelser (det var konventionelle produktionshøns/kyllinger), og kunne ikke udelukke at det var fordi det var en svømmefugl. Dem arbejdede hun ikke med da hun var på laboratoriet.
Jeg har lige sakset dette fra det dokument jeg linker til længere oppe:
AMYLOIDOSIS (AMYLOIDDEGENERATION)
Almindeligt forekommende lidelse hos voksne ænder. Lidelsen er karakteristisk ved en diffus aflejring af en homogen substans i leveren, hvorved denne ændrer struktur og farve (gulligbrun, sprød konsistens). Forandringerne i leveren har et kronisk forløb, der i reglen skyldes endotoxiner (giftstoffer) dannet i forbindelse med kroniske infektioner med pasteurella - eller
visse colibakterier.
ANATIPESTIFER INFEKTION (New Duck Syndrome, Infektiøs Serositis)
Bakterieinfektion hos ællinger og unge ænder (2-8 uger) karakteriseret ved belægning (pus) på
overfladen af hjerte, lever m.m. som følge af infektion i luftveje med pasteurella beslægtede
bakterier. Symptomer hos svært angrebne dyr er abnorme hovedbevægelser (ryster på hovedet)
eller de sidder med hovedet trukket ind under kroppen. Der kan være flåd fra øjne, oppustet
fjerdragt og fedtet, grønlig diarre. Dødeligheden varierer imellem 25-75%. Forskellige
antibiotika kan forsøges ved behandling.
Og der er sikkert flere muligheder, hvis man læser det hele igennem.