Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ufrugtbare orpingtons, eller?  (Læst 10450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MammaMø

• Passiv bruger
Ufrugtbare orpingtons, eller?
« Dato: 06 Marts , 2013, 10:49 »
Vi har orpingtons (legbarfarvede, hvis det betyder noget...) - 1.11. De er fra februar-maj sidst år, vi købte dem i januar. Vi begyndte at samle rugeæg for nogle uger siden og lagde dem i en rugemaskine. Vi fik kun samlet 16 orpingtonæg, da det kun var et par-tre af dem der ga´ æg regelmæssigt. Da vi lyste æggene 8. dag, var der intet tegn til befrugtning i orpingtonæggene. Vi ventede et par dage mere og forsøgte igen. Det eneste vi ku´ se, var hvide pletter (bakterier?), samt luftlommer i nogle af dem, så vi besluttede at kassere samtlige.
Italiener/landhøne-æggene var, og er, der liv i.

Bør jeg give orpingtonerne en chanse til, eller skal jeg bytte hane? De parrer sig lystigt. Jeg er usikker på om hane og høns er søskende.

Orpington, brahma
Danske landgæs, grå
Boergeder
Et par dexter
Hund
Katt
Mand, 3 børn

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Ufrugtbare orpingtons, eller?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2013, 10:52 »
Har i klippet dem bagi?
Har æggene fået frost?
11 høner er også mange til en hane. Hvis han ikke er på alle hønerne kan det jo være at dem der ligger æg er dem der ikke bliver trådt.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2013, 11:06 »
Som Fam. Hedegaard også er inde på, så er der nok for mange høner, en hane af svær race kan klare færre høner end en hane af let race. Endvidere er det også en ide at studse dem bagi, idet lige netop Orpington har meget dun.

Men det kan nu også være vejret, at det har været for koldt- så giv ihvertfald hanen en chance til og så få luget de dårligste høner fra. Så der er en 6-8 stykker til. Eller her må Rudy nok på banen, da han har meget mere erfaring end mig med Orpington.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MammaMø

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2013, 11:09 »
Har i klippet dem bagi?
Har æggene fået frost?
11 høner er også mange til en hane. Hvis han ikke er på alle hønerne kan det jo være at dem der ligger æg er dem der ikke bliver trådt.

Jeg har klippet de fleste høner bagi, men måske ikke nok? Er en smule usikker på hvordan jeg skal håndtere klipningen. Hanen er også klippet en smule.

Jeg tror ikke æggene har fået frost. De er blevet behandlet på samme måde som italiener-æggene, så det undrede mig lidt, at ingen orpington-æg var befrugtede, da alle italiener-æg var.

Da vi samlede æg til udrugning, var der kun to-tre høner (de største høner, med godt udviklede, røde kamme...) der ga´æg. Det er også de høner jeg har set hanen parre sig med flest gange. Den sidste uges tid er der så flere av hønerne der er gået i gang med at gi æg regelmæssigt, og hanen ser ud til at træde flere av de "mindre" høner. Men vi har jo nok for mange høner til den stakkels hane, så jeg vil egentlig slagte 4-5 af de mindre høner.
Hanen er ikke af de største. Vi har haft betydelig større haner af racen før. Kan det ha betydning?
Orpington, brahma
Danske landgæs, grå
Boergeder
Et par dexter
Hund
Katt
Mand, 3 børn

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2013, 11:33 »
Efter det du skriver tror jeg det er fordi der ikke er klippet nok. Rudy forklarede det godt i en af de andre tråde for nyligt. Når du klipper hanen skal du klippe fra gat åbning og ned og rundt omkring gat så der ikke er flere dun der kan stryges ind over. Hønerne skal klippes opad fra gat og rundt omkring så der ikke kan stryges dun indover. Er selv lidt ny med høns så er ikke trænet i det men det burde hjælpe hvis der bliver klippet nok væk. Jeg har også meget dårlig befrugtning på mine endnu og har ikke fået klippet dem endnu.. Skal have mig taget sammen. ::)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2013, 12:10 »
Jeg har klippet de fleste høner bagi, men måske ikke nok? Er en smule usikker på hvordan jeg skal håndtere klipningen. Hanen er også klippet en smule.

Jeg tror ikke æggene har fået frost. De er blevet behandlet på samme måde som italiener-æggene, så det undrede mig lidt, at ingen orpington-æg var befrugtede, da alle italiener-æg var.

Da vi samlede æg til udrugning, var der kun to-tre høner (de største høner, med godt udviklede, røde kamme...) der ga´æg. Det er også de høner jeg har set hanen parre sig med flest gange. Den sidste uges tid er der så flere av hønerne der er gået i gang med at gi æg regelmæssigt, og hanen ser ud til at træde flere av de "mindre" høner. Men vi har jo nok for mange høner til den stakkels hane, så jeg vil egentlig slagte 4-5 af de mindre høner.
Hanen er ikke af de største. Vi har haft betydelig større haner af racen før. Kan det ha betydning?

Om den smule du har klippet er nok, er svært at sige. Kan se Allan ovenfor har forklaret udmærket hvordan du skal gribe det an, og hvor meget der bør klippes af.
Jeg vil også tilføje at det er alt for mange høner til en hane, når vi taler om racen Orpington, som ikke bør sættes i større stammer end 4-5 høns evt. 6 høns. "Lette" racer kan snilt have det dobbelte.
Jeg tror ikke du skal drage for hastede beslutninger mht. om hanen kan befrugte, det kan ændre sig når det bliver mere forår.
NB: Husk protein, vitaminer mv. også er en god hjælper til forbedret befrugtning.

Offline MammaMø

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2013, 16:15 »
Tak for gode råd.

Jeg tror ikke jeg har klippet dem nok. Så det skal jeg bestemt gøre inden længe. Har også besluttet at slagte fem høner i morgen. Mon ikke dét sku hjælpe lidt på situationen. Hvad foder angår, tror jeg ikke de mangler noget.
Orpington, brahma
Danske landgæs, grå
Boergeder
Et par dexter
Hund
Katt
Mand, 3 børn

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2013, 09:29 »
Hej MammaMø
Hvis du overvejer at sælge dine orpingtons, fremfor at slagte dem må du gerne skrive til mig. Det kan være jeg er interesseret, afhængig af, hvor du bor henne i nordjylland.

Held og lykke med kyllinge projektet :)

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2013, 18:36 »
Hvor store bør rugeæg fra stor Orpington være? Jeg har nu fundet ud af hvordan min enlige dames æg ser ud, men de vejer endnu kun gennemsnitligt 55 g. Er det nok? Hun er kun lige begyndt for en lille måneds tid siden.

Undskyld jeg låner tråden, men synes det hænger sammen med emnet.  :)

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2013, 19:20 »
Igen kan forum hjælpe http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/Orpington hvis det er de store du har er vægten i underkanten.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2013, 20:12 »
Tak Niels, det var også det jeg havde læst, men jeg betragtede det bare som den almindelige gennemsnitlige vægt, og ved ikke om der er vide rammer for rugeæg, eller om man skal betragte det som min. vægt på rugeæg. Men det forstår jeg så at man skal.

Jeg må se om ikke det bedrer sig når hun bliver mere øvet, og så få rugeæg udefra i år. :-)

Tak for hjælpen.

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline MammaMø

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2013, 20:49 »
Hvor store bør rugeæg fra stor Orpington være? Jeg har nu fundet ud af hvordan min enlige dames æg ser ud, men de vejer endnu kun gennemsnitligt 55 g. Er det nok? Hun er kun lige begyndt for en lille måneds tid siden.

Undskyld jeg låner tråden, men synes det hænger sammen med emnet.  :)

Mvh. Betina

Det er kun fint du låner tråden - synes det er et relevant spørgsmål.

De fleste af vore æg vejer 60 plus.  Fik et orpingtonæg der var usedvanligt stort, så jeg lagde det på vægten - 80 gram! Det er vel ikke ret sansynligt at vi får sådan et æg at se med det første, men HVIS vi gør, vil det være altfor stort til udrugning? Det må da ha sket noget "på vejen" med det æg...?
Orpington, brahma
Danske landgæs, grå
Boergeder
Et par dexter
Hund
Katt
Mand, 3 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2013, 07:43 »
Standarden foreskriver en mindstevægt på 58 g. og en idealvægt på 65 g. med en gul/gulligbrun skalfarve.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Marts , 2013, 15:38 »
Fik et æg på 112 gr fra mine Lohmann :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline MammaMø

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Marts , 2013, 17:04 »
Av min arm! - eller sådan noget:)

Orpington, brahma
Danske landgæs, grå
Boergeder
Et par dexter
Hund
Katt
Mand, 3 børn