Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: afkøling ved rugning med King suro rugemaskine ?  (Læst 1625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline todda

• Bruger
afkøling ved rugning med King suro rugemaskine ?
« Dato: 04 Marts , 2013, 11:43 »
I fjor rugede jeg andeæg,og afkølede pligtskyldigt 15 min hver dag.Glemte flere gange  maskinen,så de lå kolde ca 2 timer.Der kom 9 ællinger af 10 æg,en død lige før klækning.

Nu har jeg så i onsdags sat hønseæg over.Så til spørgsmålet,er det overhovedet nødvendigt at køle?.Synes ikke der står noget om det i manualen,men er heller ikke stiv til engelsk.
p/s har tjekket tp med kviksølvtermometer,og begge  siger 37,5

Har også sat en flamingo fladruger over,der vendes  x2 hver dag manuelt 42 æg,og der afkøles den tid,det tager at vende.
I begge rugere er der islandshøns ,maraner, kochin,wyandotter,3 kalkuner og mix af dværg kochin - brama-og silke. :)
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: afkøling ved rugning med King suro rugemaskine ?
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2013, 11:49 »
Min personlige mening/erfaring er at det ikke er nødvendigt at afkøle hønseæg. Jeg tror ikke at det skader men jeg har forholdsvis gode resultater med hønseæggene så jeg plejer ikke at bruge "krudt" på at afkøle disse.

Jeg har en anden mening med moskus- og gåseæg men det var jo ikke det du spurgte om :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2013, 13:17 »
Jeg køler heller aldrig, og jeg plejer da også at få fine klækkeresultater.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2013, 13:30 »
Ja jeg er jo typen der benytter enhver lejlighed til at lyse og se de små pus, så jeg lufter dem hver dag 15-20 min. Lidt ligesom hønemor der skal op og lave høne ting 15-20.
Måske når jeg har luret på fostre maaaange gange bliver jeg træt af det, og holder op, men det er altså min hyggetid på "kontoret" ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2013, 13:32 »
Hov jeg glemte lige at sige at fine klække resultater på høns og betemt elendigt på Moskus. Jeg har mit aller første gåsehold igang, så det er jo for tidligt at spå om endnu, da de kun er på 4. døgn iaften :P

Moskusænder

Offline todda

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2013, 13:39 »
Tak for svar.Det vil være herligt,hvis det ikke er nødvedigt med køling.Det vil jeg så prøve med King Suroen.

Fladrugeren skal jo vendes x2 ,sá der vil de blive afkølet, den tid det tager,og at lyse(mange gange):-)

Jeg har rigtig gode erfaringer med at ruge andeæg i fladrugeren,der blev de vendt x2 og bruset lejlighedsvis og afkølet x1 i mindst 15 min.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline todda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2013, 13:48 »
Forresten har jeg altid haft bedre resultater med andeæg end hønseæg.
For et par år siden satte jeg ca 40 andeæg i fladrugeren,der kom så vidt jeg husker 38 ællinger.De var sat vand til + fugtet.

Spekulerer på om hønseæggene er druknet.Så denne gang er der ikke sat fugter til,alligevel viser suroen 52 fugt,mens fladrugerens fugtmåler siger 45.Rugemaskinerne står side om side.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2013, 13:53 »
Jeg vil tro at suro´en skal stå på 45% fugt. Det skal min r-com, og det fungerer fint. Lige inden klækning skal den op på 65%. Så det lyder da til at der er alt for fugtigt i maskinen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2013, 14:03 »
Hi Hi Todda, så er det jo lige før vi skal bytte æg.

Jeg har hørt mange tør ruger kyllinge- æg og kun lufter/lyser på 7. 14. og 18 døgn, med fint resultat.

Jeg har prøvet begge dele og lige fint resultat- Altså både med og uden tilsat fugt under for-rugningen og så hæve fugten til 65 på stjernedag og 70 på klækkedag. Mine er hhv. et stort skrummel (Miracle fra America Thisted) og en lille flamingokasse (Holstebrogården) Begge med automatisk vending. Med hønseæg har det ingen forskel gjort. Med Moskusænder fik jeg 5 ud af 30 æg på Oldfundet, selv om fugt osv. burde være det samme.
Nu ligger der 2 andemødre skruk, så jeg håber de bruger en bedre opskrift, for den kender jeg åbenbart ikke ::)

Moskusænder

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2013, 18:13 »
Det lyder som om fugtigheden er sat for højt, den skal jo stilles til den fugtighed man vil have. jeg køler ikke i King Suro. med rigtige gode resultater.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline todda

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2013, 19:22 »
Jeg synes også fugten er for høj,men håber at det er Suroen der viser forkert ,for der er ikke sat fugter til,og fladrugeren der står ved siden af og heller ikke har vand i,viser lidt over 40

Offline todda

• Bruger
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2013, 19:50 »
Glemte at der også er 10 New Hamshire i

King Suroen er sat til 40,men viser over 50 trods at der ikke er sat vand til.
Kan suroen affugte,det mener jeg ikke den kan ,ventilen står helt åben,så der burde være ventilation.
Kommer i tanker om at dag nr 2 stod fugteren på 70 trods indstillingen,så måske har den indtaget vand dengang,før jeg fjernede vandet.Må hellere få slukket og åbnet for at se om der er vand i bunden :-)  fortsættelse følger
Til dig der vil bytte æg,synes du skal komme og hente nogen  ;) <H <H !a !a der er god befrugtning foreløbig

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2013, 20:31 »
Øv Todda jeg ser nu du bor på Færørene, det bliver  nok lidt lang transport :o :P
Jeg krydser fingrene for det går godt med din rugning.

I mit oldfund, har jeg lagt et lille rundt hygrometer, det viste sig at det "smarte" nye digitale der både skulle kunne vise fugt og temp. er alt for upræcis.
Det er det mindste runde fra America der er nøjagtig. Det er let at flytte det med over i nummer 2, hvis jeg lige bliver usikker, og tjekker. Det gode ved det lille er det kan ligge i hullet hvor et æg ellers høre til, sådan at det måler lige der, hvor ægget er, og ikke toppen, bunden eller siden, hvor bakkerne skal kunne vippe forbi.
Jeg har prøvet at ligge det i bunden og der var en forskel på næsten 10% i forhold til midt mellem æggene.

Moskusænder