Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i blomsterhaven - et problem?  (Læst 1339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline katrine winkel holm

• Passiv bruger
Høns i blomsterhaven - et problem?
« Dato: 28 Februar , 2013, 16:25 »

Jeg har 11 høns, som bor i en aflukket del af forhaven. Sidste år havde jeg kun fem, så nu er aflukket for småt til dem alle, så de lukkes hver morgen ud i hovedhaven. Det er også hyggeligt at have dem gående der her i vintertiden. Men hvordan når det bliver forår og sommer? Vil de ikke ødelægge mine løgblomster, spirende planter i køkkenhaven osv? - Man kan jo ikke dække det hele af med net.
Hvad er jeres erfaringer med frigående høns i haven? Kan det fungere?
Jeg trænger til et godt råd fra nogle hønse-erfarne.

Katrine W. Holm, Haslev

Offline H.Jakobsen

• Passiv bruger
Sv: Høns i blomsterhaven - et problem?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2013, 16:34 »
Hej Katrine, du kan godt regne med at de spiser nye spirer og de roder i alt.
Jeg har fritgående høns i haven og de steder , hvor jeg ikke synes hønsene skal komme, har jeg indhegnet.

Venlig hilsen Hanne J
0,1 Lys Sussex
0,1 Blomsterhøner
0,2 Isa Brown
0,1 Blomster Isaer
1,1 Maran 
1,0 Border Collie
Husstanden tæller også mand og 3 børn.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2013, 18:34 »
køkkenhaven og de blomster der slet ikke skal ske noget med, ville jeg hegne ind. Mht resten kommer det lidt an på hvor stor din have er, og hvad der eller kan findes i den.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2013, 19:16 »
Det mine høns ikke må komme til, er hegnet inde, eller hønsene er hegnet ude om du vil, for de store racer , kan man nøjes med 90 cm, trådhegn eller skagenhegn, hvis man synes det er hyggeligere.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2013, 19:34 »
Jeg har haft 17 høns på en 700 m2 grund inkl hus og indkørsel ( som var udenfor deres domæne), med masser af stauder etc helt uden problemer, lige pånær når køkkenhaven var helt ny hvert år. Og jeg er altså haveinteresseret....

Offline katrine winkel holm

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2013, 11:19 »
Mange tak for gode råd! De gav stof til eftertanke.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2013, 11:28 »
Vi havde 6 høns frit gående i haven og de har virkelig sat deres spor desværre, både på plæne og i bedene  >:(
Selvom det en race der siges normalt at kunne holdes bag lavt hegn, så forcerer de fint hvis det på den anden side er tilstrækkelig spændende - vi har hegn på 90 cm.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2013, 14:50 »
Hmmmm...Tror det kommer an på racen.
Vores Store Brahma gik frit hele sidste sæson, i hele haven inkl. staudebede og køkkenhaven.
Jeg drysser deres daglige korn i de bede hvor jeg gerne vil have luget.
De skraber kun overfladen, og mine stauder har jeg kun små luget 2-3 gange på en sæson, resten klarede de.Tilgengæld har mine studer aldrig været så fine, måske pga. gødningen <A
Vores har fodbefjering og jeg bilder mig ind, det er derfor de ikke går i dybden.
Til vores hønsefræsere har vi små dværgorpinton, som stadig er en rolig og lille høne med kød og æg iorden, naturligvis mindre pga. de er dværge, meeen de har har ikke fodbefjring og skraber altså dybere.

Særligt mellem kartoffelplanterne er de effektive. Det eneste der var dækket over, var jordbær,mn det var lige så meget pga. solsort.
Nyspiret majsplanter er faktisk det eneste de ikke kunne holde næbbet fra og det kostede så en ny såning, men da planterne var 1meter høje var de uinterresante ::)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2013, 18:16 »
Vi havde et fint kartoffel bed, indtil hønsene kom ud.... så var de totalt afpillede planterne, så det måtte afspærres - stauder har de godt nok ikke spist, men jorden og tørven var spredt ud over det hele, rødder blotlagt osv  *s
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2013, 20:35 »
Vi har 8 dværg orpington som gerne må gå i haven de bruger ca 700 af de1100 kvm af haven ( de sidste400 kvm gider de ikke , da det er en grushave ) og der er ikke ødelagt noget...havde dog i allertidligste afdækket en lille gruppe præieliljer som de elskede at nippe toppen af. Aldrig har vores rosenbedet været så fint luget og alt etableret bundplanter af stauder / storkenæb klarede sig godt.de fjernede visen toppe. De har kun lavet 1 hul i græsplænen men det var et tørt sted under et æbletræ hvilket er helt jorden.vi har blå bede som er omkranset knæhøje ligusterhæk...dem har de ikke forceret.. Vi har dog ikke køkkenhave. Og vores have er baceret på at alt skal plantes tæt, altså ingen bar jord at se..se min have via hjemmesiden på min profil...selv drivhusene holder de sige ude af pgra der er fast gulve
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn