Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: trapezplader som tag----SUK  (Læst 3593 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
trapezplader som tag----SUK
« Dato: 27 Februar , 2013, 22:39 »
Hej...
Mon dette utrolig fine forum kan hjælpe med nedenstående, jeg har læst lidt tråde herinde, men desværre ikke fundet en løsning:

Min kæreste har bygget det fineste hønsehus mm,,,MEN vi var i tvivl om taget, dels var de forskellige muligheder ret dyre og da der manglede lys i foderrummet, var de klare trapez-plader et fint valg (dette er brugt til en overdækket terrasse andet sted på grunden som ikke har vist kondens, så det så vi ingen problemer med).

MEN kondens løber under taget, og de steder hvor lægte holder pladen drypper det så ned på fin linie, både i foderrummet og ned i taget til hønsene.

Der er isoleret m 50mm i hønsehuset så kondensen drypper ned i dette. (fugt/varme fra hønsene (4stk) burde ikke kunne foranlede dette (?) da deres hønsehus er isoleret hele vejen rundt bund-sider-tag og derved skulle forblive inde i deres hus. Huset er dog for tæt trods åben udgang hele døgnet til den lukkede volieregård, men igen - deres hus er egentlig en isoleret kasse under trapeztaget lige op af foderrummet) Så jeg tænker ikke at kondensen kommer fra høns, men måske snarere pga årstiden)
Der er 30cm fald på taget og længden er 3meter.

Det er naturligvis ikke optimalt, hverken for isoleringen i første omgang (og herefter følgeskader af våd isolering) ej heller optimalt for træværk i tag/vægge og foder mm i foderrummet.

Pga vintervejret, frost, sne og 3børn under 3,5år mangler taget at blive ordentlig inddækket og der er ikke dør til foderrummet så der burde være ventilation nok. Men kondensen er der...

NOgle gode bud/løsninger? Enten mhp at beholde trapezen - da den jo giver lys ned i foderrummet eller andre muligheder (vi har eternit plader på brændeskuret -og her har jeg vist ikke opdaget kondens - og da slet ikke så meget som det lille hønsehus-tagområde ca 2,5*2,5m)

Så hvis kondensen er en uundgåelig årstids ting som forstærkes pga valget af tagmateriale? Er der så anden mulighed som reducerer dette - bla pga isoleringen.

Håber ovenstående er forståeligt!

Håbefulde hilsner fra Ania
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: trapezplader som tag----SUK
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2013, 07:01 »
når man har uisolerede plader uden kondens stop, skum eller filt, vil det altid dryppe lidt under visse vejrforhold, hvis fodderrummet er tæt vil det nok blive en hel del bedere når døren kommer i, og ved hønsene, god ventilation, nødløsning hvis det drypper over sidde pinde kan være at klodse taget i bølgttoppende, hvis det er skruet der, så pladen er ca 5 mm over lægten, hvis der er skruet i bunden  af bølgerne så evt løsne og stoppe 10 cm brede strimler gulvtæppefilt over lægterne, og sætte struerne i igen , så det kan suge og afgive kondensen, i takt med tempratursvingningerne

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: trapezplader som tag----SUK
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2013, 08:58 »
Der er ikke åbent ned til hønsene's nat-hus, så det kondens der kommer fra trapez-taget herover drypper ned i nat-huset tag/isolering - vi valgte ikke at lægge "låg" over isoleringen mhp ventilationen - dog med risiko for at mus måske fandt vej til at få en varm vinterhybel.

Vi har talt lidt om det var bedre at lægge en form for låg over isoleringen og evt kondens så vil lægge sig derpå og så drive ned pga hældningen.
Og den kondens der så vil dannes ovenpå hønsenat-husets isoleret tag samt i foderrummet ved siden af bare må være sådan. Men selvfølgelig kun vis den ikke skader de øvrige materialer  :-\

Har aldrig bemærket (lagt mærke til) kondens andre steder, men det er vel ikke kun et problem nu på denne årstid - jeg tænker at tidlige morgener om sommeren også er et problem.

Tror du godt nok at døren til foderrummet vil reducere kondensen? Der vil jo stadig være åbent under taget i ´nogle cm - hvilket igen skulle have været ventilering.

Mener at trapezpladen er sat i bunden - hvilket vi fik anbetalet som bedste løsning - og skruerne hertil var da også virkelig dyre.
Så muligheden for gulvtæppefilt er ikke umiddelbar en løsning

Vi valgte endvidere at loftlægterne ikke var trykimpræg da de jo ikke skulle være udsat for andet end frisk luft...hmmm måske det bedste er at fjerne trapezen og lægge eternit plader over hele huset istedet?? - men så får jeg ikke lys i foderrummet...

Jeg har aldrig bemærket kondens i vores brændeskur - som har eternit over, det er dog også meget åbent modsat hønsehuset.
Har du erfaring med om det kunne være en bedre løsning??
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel