Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål om haner?  (Læst 4815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hastrup

• Passiv bruger
spørgsmål om haner?
« Dato: 25 Januar , 2009, 23:01 »
Jeg har to spørgsmål omkring haner.

1: jeg har en hane og der ingen tvivl om at det er ham der bestemmer i flokken. Han har aldrig være aggrasiv over for mig. Men min kæreste er blevet "overfaldet" to gange og hun er ikke særlig glad ved fjerkræ og det har bestemt ikke gjort det bedre. Nu vil hun have den slagtet. Men det er vi ikke enige om. Findes der en løsning?

2: Hvor mange høns kan en hane "klare" så der bliver en rimelig befrugtnings grad?

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Sv: spørgsmål om haner?
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2009, 10:11 »
Jeg valgte at slagte vores hane der startede med at angribe mig, så min mand, så gæster. så hundene. Jeg var simpelthen bange for at et barn en dag skulle bliver overfaldet.
Og så vil jeg heller ikke avle på en så agressiv hane. Han hører ikke hjemme i avlen i mine øjne.

Men der er jo forskel på om det er en lille hidsig hane på 1 kg eller det er en tung og stor brahma, om hvorvidt man kan leve med det. Og vil leve med det. I en hønsegård, så kan din kæreste jo lade være med at gå derind. Men render den frit, så er det pænt at slagte den og købe en anden.
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2009, 10:58 »
Dyr af alle arter kan hurtigt fornemme om vi mennesker er bange for dem og 123 vupti har vi balladen.

Jeg ville nok slagte hanen selvom det siges at aggresive haner giver stærke og livskraftige kyllinger.
Medmindre det er en super god for racens typisk hane, så ville jeg beholde ham og se tiden an.

En dværghane kan befrugte 10-12 høner og en stor hane 8-10 høner. Måske mere eller mindre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2009, 15:24 »
Det handler om at vise hvem der er alfahanen. Min dværghane spillede sig op overfor mit barnebarn på den gang 3½ år sidste sommer. Så jeg tog hende med over for at lukke hønsene ud, og da Jensen gik til angreb, tog jeg Sif på armen, bøjede mig ned over ham og råbte ham ind i hovedet, mens jeg jog ham afsted til han gemte sig under den nærmeste busk. Han spiste ikke af hånd de næste par dage  :o
Vi er gode venner igen, og han opfører sig ordentligt, men for nylig, da en af mine halvvoksne kyllinger "sprang ud" som hanekylling, og jeg nok også var lidt sent på den med at lukke dem ud en weekendmorgen, var Jensen så meget oppe at køre, at han sprang i benene på mign igen! Så talte jeg med store bogstaver én gang til.
Jeg kan selvfølgelig se, at mit problem ikke er så stort, for han er som sagt bare en dværghane, og jeg må da indrømme, at han kan virke noget faretruende, når han spiller sig op, men jeg siger bare til mig selv, at det gælder om at vise hvem der bestemmer, så jeg hanker lige op i mig selv og laver mit "show-off" i forhold til ham, for husfredens skyld  :D
Det kan da godt væer jeg ikke ville være så kålhøgen med en stor hane  <:
Så Thomas, hvis du kunne gå med din kæreste hen til hanen, og I så sammen kunne forklare ham hvem der bestemmer, kunne det måske lykkes?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2009, 18:36 »
Da jeg ikke var særlig gammel havde vi slagtet den gamle hane i gården. Min faster kom så med en ny Italiener hane til os på 11 måneder. Jeg havde været van til at jeg kunne gå rundt i gården og snakke med hoonerne og kyllingerne uden at han var efter mig, men den nye hane syntes så ikke så godt om min vane, så han jagede lidt med mig hver gang jeg kom ind i gården. Efter at han havde gjort det 8-10 gange stoppede han, og der var ikke mere. Det vil sige indtil han blev lukket ud forste gang, ca 10 dage efter vi havde fået ham. Da kom jeg gående om med mad til dem, og pludselig sidder han i benet på mig.....

10 min efter var han dood. Vi kunne ikke fange ham, så min far fandt det store luftgevær frem, og så var der ikke mere med ham :)

Ham jeg lige har haft var også agresiv lige da han var ved at være koonsmoden, men det gik over igen.

Så hvis det er en gammel hane, så ville jeg slagte ham. Er han ung, så se tiden an :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2009, 19:50 »
Her overlever en aggrasiv hane ikke længere.. Har bakset med en i flere måndeder.. Og det hjalp ikke en dyt.. Så det bøvl gider jeg ikke mere.. så taler fars økse ;D..