Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring med majs  (Læst 1235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
Fodring med majs
« Dato: 18 Februar , 2013, 09:52 »
Hej alle

Så er der bare kommet flot gang i æglægningen fra vores 10 Isa'er. Det tog 14 dage fra vi fik dem hjem til de kom i gang. De første par dage lagde de 2-3 æg om dagen men de sidste par dage har de lagt 6-8 æg om dagen. Det er bare dejligt. Og sikke flotte størrelser. 67-70 gram og smuk farve både inden i og udenpå.

Vi har købt hele tørrede majs som snack til dem men det er som om de går udenom dem. Er det fordi de er for store og hårde? Skal de knuses lidt eller blødes op?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Fodring med majs
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2013, 09:54 »
jeg knækker ærterne ellers ligger de os tilbage så knæk eller lad dem spire

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Fodring med majs
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2013, 10:44 »
Mine spiser både ærter og majs i hel tilstand. Også efter, at jeg fik nogle meget store økologiske majskorn.
I starten ville araucanaerne dog ikke spise dem. Så gav jeg dem en tur med en hammer (ikke hønsene) og så spiste de dem. Nogle dage senere havde de fået smag for det og siden har de spist dem hele.
De kan sagtens fordøje dem, men det kræver lidt tilvænning, så gå ikke direkte fra 100 % foderpiller til 100 % fodring med hele korn. Og det er ekstra vigtigt med kråseflint/småsten.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).