Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ombygning af Metalskur til hønsehus  (Læst 15091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LNA

• Passiv bruger
Ombygning af Metalskur til hønsehus
« Dato: 17 Februar , 2013, 23:18 »
Hej Forum.
Jeg købte for to år siden et hus på landet med det formål at få høns i haven. Nu er tiden der til det men ikke pengepungen... I hjørnet af haven står et metalhaveskur a al Harald Nyborg og jeg tænkte om det mon ikke kunne bruges til hønsehus hvis det bliver ombygget lidt. Jeg kan læse herinde at der er flere der benytter en lignende løsning. Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Skuret står på jorden og er uden bund, bare med sand som underlag. Kunne man simpelthen fylde mere sand/grus ind, lægge et isolerende/sugende materiale (halm el.) ovenpå, sætte redekasser ind og skrue siddepinde op? Er det nødvendigt at lave en hønseindgang, de små kræ kan vel bruge en dør som vi andre, eller vil det trække ind når den er åben om dagen?
Der er helt sikkert noget jeg overser;). Jeg har læst meget om hønsehold vinteren over men har meget begrænset praktisk erfaring!

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Ombygning af Metalskur til hønsehus
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2013, 23:31 »
Sørg for at rottesikre bunden enten med fliser eller trådnet. Rotter kan være en sand plage.

Uden bund vil en ræv også kunne grave sig ind - ved ikke med mink.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2013, 23:41 »
Metal må give større temperaturudsving end træ. Hvis det ikke står i læ & skygge, kunne du plante humle/tobakspibe/ arkitektens trøst eller lignende op ad det, for at mindske bageeffekten om sommeren. Er der et lille vindue ?
Jeg vil ikke gøre mig klog på bundlaget. Jeg har altid selv brugt fliser under strøelse for at mindske risikoen for, at det bliver undermineret af rotter, men der er andre, der sværger til sand/grus, som skulle være nemt at holde rent. Og vist kan høns gå ind & ud af en dør ( til tider alt for godt & de forkerte døre), der skal blot være en krog, så den ikke går i i utide. En åbning på ca 15 cm må være nok.
Der er inspiration at hente ude i venstre side under "opstart af fjerkræ"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2013, 09:23 »
tror aldrig du bliver glad for det du får meget kondens og alt bliver fugtigt og klamt.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2013, 09:25 »
Som Kristian lige ovenfor, så vil jeg også kraftigt advare mod meget kondens og fugt.
Jeg har set sådan et hus hvor vandet løb hen af gulvet, på trods at isolering

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2013, 09:37 »
Nej, isolering ville nok bare gøre det værre. I stedet ville jeg lave nogle huller under taget til ventilation. Og så ville jeg få lavet et smuthul til hønsene længere nede.
Selv på klem ville en åben dør ikke fungere godt i blæsevejr.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2013, 11:40 »
Prøv at skrive til Wanda, herinde fra.
På et tidspunkt havde hun høns i et blik redskabsskur, helt magen til.

Jeg ville nu også have mine betænkeligheder ang. fugt/kondens men jeg tror godt det kunne lade sig gøre, hvis man tog sine forholdsregler.

Men under alle omstændigheder så skal du rævesikre det på en eller anden måde. En ræv kan hurtigt grave sig under, og komme ind til dyrene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2013, 13:31 »
wandas blæste vist væk så vidt jeg husker

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Ombygning af Metalskur til hønsehus
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2013, 17:41 »
Hej LNA

Vi isolerede vores tidligere brændeskur lavet af blikplader (de hedder vist nok noget) sidste forår. Som bund stampede vi sand og lagde 50x50 fliser.  Hele vejen rundt om huset gravede vi samme type blikplader ned, for at lukke mere af for rovdyr og mus.

Inde i skuret byggede min mand to stammerum op af hinanden, på en bund hævet på lægter. HUSK vandfast materiale i bunden. Det sparede han væk, hvilket var en elendig prioritering. Det skal laves om i år. På modsatte væg ifht. hønsehullerne, oppe under taget satte han to udluftningshuller med riste for og desuden kom der en dør i til os ; ). 

Vi har ikke haft ubudne gæster og der var en super behagelig temperatur forår og hele sommeren igennem. Siden det for alvor blev efterår og vinter, har vi så bøvlet meget med fugt. De to udluftningshuller er tydeligvis ikke nok, men hvor meget mere udluftning, der skal laves deromme, aner jeg ikke. Men fugt er altså et problem. Sikkert pga. blikpladerne.

Vi bor i byzone og da jeg ikke vil undvære at have en hane (og hanekyllinger) i mine to stammer er jeg dog sindssyg glad for valget med at isolere! Det er meget nabovenligt

Fugtproblemerne håber jeg, at Tuefar også kan løse
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2013, 22:04 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline LNA

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2013, 14:48 »
Hej Alle.
Tak for de mange svar. Skuret står i halvskygge og i læ så temperaturen bør der være styr på.
Jeg havde glemt udluftning men det kommer der, så er der også mulighed for at få brugt den vinkelsliber der stadig ligger i kassen fra juleaften... Men er der så ikke risiko for træk og hvordan begrænses det?

Vil rotterne ikke flytte under fliserne hvis jeg lægger fliser som bund?

Vil huset være rævesikkert hvis der lægges fliser rundt om huset i ½-1 meters afstand, har hørt noget med at de ikke gider grave så langt. Jeg hader nemlig også at grave, så vil gerne undgå at de skal graves lodret ned!

Hønsene får en lille dør for sig selv der sikres mod træk med et vindfang.

Hele problemet er at jeg gerne vil have høns nu men ikke har de store midler at arbejde med, ellers havde jeg bare bygget af vandfaste plader og lægter. Det koster bare hurtigt et par tusind... De penge vil jeg hellere bruge på nogle gode høns.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2013, 21:31 »
Har skrevet til dig på en PM. men skriver lige her også så andre evt kan se med. :)
Jeg var super glad for mit skur... og ja de kan sagtens bruge døren... min dør stod ofte også åben om natten faktisk :)
Det blæste ikke væk, men blev pillet fra hinanden da jeg flyttede, nu fungerer pladerne som tag på mit nye hønsehus :) Jeg havde ikke fliser i bunden da det nemlig korrekt så er dejligt roligt for rotterne at boltre sig... og man kan ikke se dem før det er for sent. Jeg har haft en enkelt rotte som gravede lige omkring skuret.. og lidt indenfor... men da jeg hurtigt fik øje på den, fik jeg den fanget i en fælde og så blev den sendt på dykkerkursus.... (rotter  er ikke ret gode til at dykke ;) ) Jeg lavede hul i den ene side og satte en plexiglasplade i som vindue så der kunne komme lys ind... (så kan du stadig bruge din vinkelsliber. ;) ) Jeg går ud fra at du har skuret stående i en indhegnet hønsegård, så det er den indhegning du skal rævesikre :) Jeg smurte kalk på væggene indenfor, dels for at mindske utøj, og dels fordi det lysnede noget.  Når der skulle fjernes spindelvæv, så var det bare at tænde for ukrudtsbrænderen og give hele taget en tur med flammen... pisse nem rengøring :D
Jeg kunne godt ønske mig sådan et skur igen :) og skulle man få lyst til at flytte lidt rundt, så vejer det ikke mere end to mand nemt kan flytte det :)  Så bage se at sætte i værk :) men lav enten et stativ til sidepinden eller sæt et par stolper i jorden idendøre som du kan skrue pinden på... væggene i skuret holder ikke til at skulle bære noget :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2013, 21:32 »
Og du kan hænge foderautomaten op i det øverste tagspær, det er også ret smart :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline LNA

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2013, 22:18 »
Wanda:
Mange tak for det svar :) Det lyder rigtig godt! Jeg har også sendt dig PM før jeg så svaret her...
Hvordan gik det med kondens som de andre nævner?
Når du ikke havde fliser i bunden hvad havde du så?
Det er i øvrigt pænt af dig at antage at huset står i en sikret hønsegård men det gør det nu ikke;) Planen var at lave en mindre gård på den ene side af huset. Den kunne de blive lukket ud i når andre skulle passe dyrene, men ellers skal de være overalt i have og på marker. Køkkenhaven må så hegnes forsvarligt og der må vælgers en race der er lidt gumpetung.
Man må vel antage at hønsene går ind i skuret om natten og det derfor kun bør være nødvendigt at sikre dette, eller er der noget jeg overser?:o
Du kan svare her på forum, så kan evt nysgerrige kigge med eller komme med kommentarer. Håber du har tid og lyst til at svare på så meget.
Lars

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2013, 22:40 »
min bund i huset var græsplænen som skuret stod på :) og så en god gang halm om vinteren. (græsset holdt jo så ikke særlig længe, men blev stille og roligt ret hurtigt til bar jordbund.
når dyrene skal gå frit, så skal du ihvertfald lukke døren om natten :) og på et tidspunkt når du har mistet nok dyr til ræven ude på marken, så skal du nok få hegnet en del af haven ind ;) men indtil da, så kunne du måske evt ligge en bane trådnet på jorden hele vejen rundt om huset og lidt indenfor... oven på tråden kan du ligge marksten så ser det også lidt pænt ud ;) du kan jo også grave bunden 15-20 cm ud og ligge tråd i bunden og op langs kanterne Og så jord'/sand ovenpå... det lyder bare i mine ører mega besværligt ;) en god ide er at lave et møjbrædt under sidepinden, så er rengøringen meget nemmere... jeg havde på et tidspunkt lavet en tredobbelt redekasse (sa 1oo cm lang) der skruede jeg en stolpe fast i hver ende og så sidepinden på disse så den var hævet lidt over kassen... en meget pladsbesparende løsning (så er der plads til så meget andet ;) ) du skal også lave plads til en havestol derinde, for du kommer til at nyde mange kopper kaffe i dit hønsehus sammen med hønsene ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline LNA

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2013, 21:36 »
Så blev hønsehuset færdigt. Det kommer vist til at fungere fint. Og det bedste: det var (næsten) gratis. Der er nemlig indkøbt 350 kg sand/grus til den fyrstelige sum af 20 kr. 10 baller halm til 100 kr og resten er genbrug af diverse skrammel. Dejligt at få ryddet op.
Indhegningen er en forlængelse af sidste års køkkenhave der var indhegnet for at hunden ikke skulle løbe derind.
Her til aften er der i øvrigt flyttet 4 høns (Orpington 1,3) ind, men det følger der mere om i en anden tråd..
Mange tak for alle de gode råd om indretning af metalskuret.
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2013, 13:12 Fra LNA »