Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg kan ikke forstå..  (Læst 8178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #45 Dato: 19 Februar , 2013, 10:24 »
@ kristian

Jeg har også kun racer, som kan bidrage med æg og kød, det er mit primære formål med mit hønsehold. Så hos mig er hønsene også husdyr/nyttedyr og bestemt ikke kæledyr.

Men når det ikke er en forretning, så er det vel også en hobby. ?

Lene, jeg er bange for der er lige så mange meninger om hønseholdet er forretning eller hobby som der er om man er seriøs avler eller ej.

Jeg er seriøs avler/opdrætter med race-fjerkræ som hobby, og det skal jeg nok selv definere, og vil bestemt ikke sættes i bås af andre, fordi de mener noget andet.
Andre kan så kalde/opfatte sig selv som de måtte ønske.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #46 Dato: 19 Februar , 2013, 13:08 »
@ Rudy

Lige netop  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #47 Dato: 19 Februar , 2013, 15:37 »
Jeg er seriøs avler/opdrætter med race-fjerkræ som hobby, og det skal jeg nok selv definere, og vil bestemt ikke sættes i bås af andre, fordi de mener noget andet.
Andre kan så kalde/opfatte sig selv som de måtte ønske.

Ja, en spade er heldigvis stadigvæk en spade (og ikke bare et udefinerligt graveredskab :) )

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 22 Februar , 2013, 00:32 »
Kan nu ikke se noget galt i at bruge udtrykket seriøs avler/opdrætter, for gider man sætte sig ind i sin races standard og har et mål om at avle den "perfekt" så er man vel seriøs og laver man kyllinger, så er man vel også avler/opdrætter.

Men sådan er der jo så meget. Især her på Forum, hvor vi er på så mange forskellige niveauer af fjerkræ hold. Og alle niveauer er enten lige rigtige eller lige forkerte, for i bund og grund, så er vi alle trods alt fælles om vores hobby - nemlig fjerkræ.

Lene du har endnu ikke forstået argumentet. Problemet er ikke at man kalder sig seriøs avler. Men at man bruger udtrykket til at definere sig selv i modsætning til andre. Problemet er præcis det samme når du taler om at holde fjerkræ på flere niveauer.
Jeg gætter på, at du selv mener, at du er på et ret højt niveau. Og at jeg fx er på et lavere niveau, fordi jeg interesserer mig mere for andre aspekter end standarder og udstilling. Jeg synes ærlig talt det er højrøvede udsagn.
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2013, 00:50 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 22 Februar , 2013, 07:32 »
Jeg kan kun sige at jeg er stor beundre af Lenes arbejde. Denne beundring er ikke blevet mindre af sidste landsudstilling. Jo Lene er meget dygtig til det hun laver, og så må man sætte pris på at hun gider dele med andre. Fordi hun er " hønsenørd" gør det jo ikke os andre til idioter ? Kan ikke bruge smileys på mine telefon men sender alle et dejligt smil.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #50 Dato: 22 Februar , 2013, 07:49 »
mikkel jeg tror du tager lidt fejl af lene, hun udstiller og bedømmer dyr, og det er  hun god til, hun ønsker oss at alle kalder ting det de hedder, og retter os alle, så alle ved hvad vi snakker om, det er oss meget praktisk, for os alle, og hvis man vælger at avle på fejldyr, er man jo med til at forringe en race, og dermed det lene brænder for, og bruger meget tid på.sådan er hun bare på godt og ondt. og hun er en bestemt dame,  så mikkel det kan godt være i er langt fra hinanden, men aligevel har i de til fælles at i brænder for noget, bare ikk det samme, dog har det 2 ben og siger pip

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #51 Dato: 22 Februar , 2013, 07:51 »
så må i tænk div tillægsord som seriøs og evt højrøvet ind i det tidligere indlæg hvor i syntes det passer og forme det i jerres hoveder det er jo ikk sikker det giver mere mening af det

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 22 Februar , 2013, 07:57 »
Og nu kommenterer jeg ikke mere i denne tråd. Bryder mig ikke om at det handler om enkeltpersoner.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Susanne

• Gæst
« Svar #53 Dato: 22 Februar , 2013, 09:52 »
Men at man bruger udtrykket til at definere sig selv i modsætning til andre. ...........Jeg synes ærlig talt det er højrøvede udsagn.

Denne påstand - at man bruger udtrykket "seriøs avler" til at definere sig selv er rigtigt.

Men at man bruger det til at definere sig selv i MODSÆTNING til andre er en påstand, der kun tjener til at skabe splittelse og slå andre oveni hovedet med!

At tro at man kan få en hel nation til at ændre et over hundrede år gammelt udtryk fordi nogen vil misforstå meningen med det, er naivt.

En venlig hilsen fra Susanne, som iøvrigt har hønsehold på to niveauer. Seriøs avl med dværgsilkehøns og hyggehold af en lille flok maraner :) (Helt uden nedladenhed fra den ene halvdel af mig overfor den anden )
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2013, 12:31 Fra Susanne »

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 25 Februar , 2013, 15:50 »
Hold nu op med at benægte det åbenlyse Susanne. Lene er ikke den eneste, men hun gør det igen og igen. Omtaler avl med det formål at få høns til at leve op til en nedskrevet standard som den seriøse avl. Og så må alle andre jo være useriøse. Ellers hører alt mening da op. I dag gør hun det igen:

"Det var da også et godt tilbud . Og en standard er også uundværlig for den som vil avle seriøst."

Hvordan skulle en standard være uundværlig for andre end dem der netop har fokus på standard og udstilling? Svar venligts på det Susanne.
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2013, 17:14 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #55 Dato: 25 Februar , 2013, 16:15 »
 ;D ;D
Citér
At tro at man kan få en hel nation til at ændre et over hundrede år gammelt udtryk fordi nogen vil misforstå meningen med det, er naivt
Jeg tror at nationen er lille og årene korte :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #56 Dato: 25 Februar , 2013, 16:24 »
Hvordan skulle en standard være uundværlig for andre end dem der netop har fokus på standard og udstilling? Svar venligts på det Susanne.
Nu (over)fortolker du vist, Mikkel, Lene skriver ingen steder, at en standard ikke også er nyttig for alle andre, der interesserer sig for deres race.
Jeg må da sige, at jeg personligt bruger min egen standard utrolig meget, selvfølgelig især for at tjekke ting omkring min egen race(r), men af og til slår jeg også andre racer op, enten for at besvare spørgsmål her fra, eller fordi jeg selv er nysgerrig. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #57 Dato: 25 Februar , 2013, 16:45 »
Tja, jeg har startet med en tur på bibblioteket, og snuppet lidt fotokopi-Altså rent teoretisk ::)
Kun om mine høns. Men nu har vi efterhånden så mange forskellige fjer, at min helt egen må se at flytte ind på boghylden.
Og så kan jeg godt afsløre, det også er ret spændende at snuse til andre end ens egne racer- naturligvis ikke fordi man bliver fristet til at få flere fjer *e
Men jeg betegner nu ikke mig selv som seriøs opdrætter af den grund alene fordi der står en bog på hylden og fjerne bliver sorteret ud fra dennes forskrift. Jeg ruger jo ikke 600 kyllinger ud og udstiller overalt, hvilket i min optik, betegnes som meget seriøs at udstille. Det er også fra udstillere jeg har mine fjer, for deres Affald må da muligvis være bedre end min haveopdræt, selvom jeg sorter i både dyr og vægt på æg, kan det jo ikke måles til sokkeholderen, samlignet, med de der hekser med flere hundre kyller at lege og sortere med til hver sæson.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #58 Dato: 25 Februar , 2013, 16:50 »
Race eller ikke race ( alle høns er vel i sidste ende en race,uanset hvad de kaldes ).Det vigtigste er vel at man er glad ved det man har. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #59 Dato: 25 Februar , 2013, 17:05 »
Vigtigste er man er glad for sine fjer, tkek!
Jeg tror ikke man kan kalde min venindes høns en race, for det er en blandet flok af alt fra stort til småt og har været i maaaange generationer, men det ER da en høns og de ligger æg *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"