Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Chokoladefarvet  (Læst 1288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margit steenfeldt

• Passiv bruger
Chokoladefarvet
« Dato: 17 Februar , 2013, 13:07 »
Hej jeg søger faglig viden om chokoladegenets historie og vejen til de fjerkræracer som den findes på i danmark

• Passiv bruger
Sv: Chokoladefarvet
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2013, 17:01 »
Hej jeg søger faglig viden om chokoladegenets historie og vejen til de fjerkræracer som den findes på i danmark
er der slet ikke nogen som kan hjælpe mig med viden om chokoladefarvens historik

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2013, 17:26 »
Der er da folk der arbejder seriøst med avl af chokolader, så ro på. Det er jo ikke alle der er på nettet hele tiden. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2013, 17:30 »
Der er en del tråde om chokolade farven, her er f.eks en :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8887.msg86731#msg86731
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2013, 17:33 »
Chokoladefarven findes på bl.a. Dværg Orpington, Dværg Wyandotter, Dværg Kochin og Silkehøns. Der var bl.a. Dværg Orpington i chokoladebrun som farven hedder i Danmark, på LU som blev holdt i januar. Det var Willy Littau som udstillede dem. Marita herinde har også nogle chokolade dyr i forskellige racer.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2013, 17:38 Fra MartinGreen »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Februar , 2013, 12:09 »
Chokoladefarven findes på bl.a. Dværg Orpington, Dværg Wyandotter, Dværg Kochin og Silkehøns. Der var bl.a. Dværg Orpington i chokoladebrun som farven hedder i Danmark, på LU som blev holdt i januar. Det var Willy Littau som udstillede dem. Marita herinde har også nogle chokolade dyr i forskellige racer.

findes der flere former for genetiske chokoladefarve kombinationer, og nedarves de evt. på selv samme  måde ?

Iøvrigt tak for foreløbige svar

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 24 Februar , 2013, 20:15 »
Jeg har hørt om to former entil videre af chokoladefarven, som er blevet fortalt om herinde.

Den ene som man finder ved de nævnte racer indtil videre skulle være kønsbunden recessiv.

Den anden nedarves ligesom farven blå hvor blå er erstattet med chokolade og splash er erstattet med Khakifarven. Denne findes ved Toppede Dværg-Hollændere og er ved at blive lavet på fodbefjerede dværge og Dværg Paduanere af hvad jeg har set og hørt om.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen