Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Førstegangslyser  (Læst 1185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

• Bruger
Førstegangslyser
« Dato: 16 Februar , 2013, 19:29 »
Jeg har kastet mig ud i at lyse æg for første gang. Har fem store æg liggende under en silke(ikke hendes egne). Jeg lyste dem første gang på dag 7. Min datter og jeg endte med et M for måske på tre af dem, men lod alle ligge. Her til aften på dag 14 er to af M'erne nærmest ikke til at lyse igennem (samme lysstyrke). er det fordi der ligger en kylling og fylder det hele eller hvad er forklaringen? De andre tre er vist ganske tome, tor jeg (men er så meget begynder, at jeg har ladet dem ligge)
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Førstegangslyser
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2013, 19:34 »
Hvis de 2 af de 3 uger henne er lysning ekstremt nemt og sikkert. Er de mørke med tydelig luftblære, så er der kylling i ægget.
Du kan, hvis det ikke er meget mørk skallede æg, se blodårer ("edderkop") på 5. dagen, og her fjerne dem der er helt klare, så de ikke tager plads op.

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2013, 19:41 »

Tak for hurtigt svartja, problemet er jo netop at de er ret mørke (ikke meget) , men det undrer mig, at jeg kunne lyse igennem dem forleden og ikke i dag. Første gang kunne jeg ane noget, jeg mente var blodårer i de tre, samt se blommen. Nu kan lyset ikke trænge igennem de to jeg omtaler, og derfor kan jeg heller ikke se en luftbobbel. Hvor stor skulle den være, hvis jeg kunne se den?
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2013, 20:10 »
Luftblæren bliver større og større under rugningen. Man kan tjekke den når man ruger i maskine, for at sikre sig at man kører med OK fugtighed.
Men under skruk, burde dette passe sig selv, og være OK.