Jeg er enig med Susanne i, at hanen desværre ser ud til at mangle kløft. Men selv om kløften er noget, jeg går meget op i, vil jeg sige, at har du ikke en anden hane at sætte i stedet - eller kan du ikke få én - kan du godt bruge ham til at komme videre med vel at mærke hvis hønerne har antydning af kløft. Han duer nok ikke til udstilling, når der ingen kløft er. Men prøv at gøre, som Susanne foreslår, se om du selv kan se kløften.
Vælger du at bruge ham videre, skal du være opmærksom og sortere (hårdt) i haneafkom, således at du beholder den eller de haner, som måtte komme, som har tværkløft. Det er en god idé i hvert fald at have to haner, hvis den ene skulle vise sig at være steril eller falde af pinden. Når du så har fået haner med kløft, kan du sende den unge herre på pension og arbejde videre med den eller disse haner.
Dette altså under forudsætning at du ikke har eller kan få fat i en anden hane med kløft, du kan sætte på hønerne. For har du det, vil det nok være mere fornuftigt at bruge den.
Genet for kløft er ret stærkt, og har hønerne kløft (antydning heraf), burde det være nok til at slå igennem i næste generation. Nu har jeg desværre ingen hane i overskud, så jeg kan ikke engang tilbyde dig en, men prøv at kigge på hønernes kamme og se, om der er en lille kløft i dem, er der det, ville jeg godt turde bruge ham, hvis jeg ikke havde en anden hane at sætte i stedet.
I øvrigt ser hanen ud til at have en rimelig mørk farve på brystet, det er slet ikke så dumt.