Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til bedømmelse af mine store gule orpingtoner og dv silker  (Læst 5111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

• Passiv bruger
Hejsa :)

Jeg har lagt nye fotos ind i mit galleri. Jeg håber meget, at der er nogen af jer, der vil hjælpe mig med bedømmelse af mine høns. Så jeg ved om jeg har noget at avle videre på.

På forhånd tak :)

Glæder mig til et nyt hønseår, kan mærke at jeg allerede har alvorlig hønsefeber ;D
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline nygaard

• Passiv bruger
Sv: hjælp til bedømmelse af mine store gule orpingtoner og dv silker
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2013, 18:46 »
Jeg håber, at der er nogen der vil hjælpe mig til at blive klogere på + og - :)

Har fået at vide, at min orpehane desværre har en tvillingetak.

Men jeg vil stadigvæk gerne have hjælp til om mine orper og silker mht. form og farver.

Jeg har også brug for hjælp til hvordan min silkehane's kam er.
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2013, 21:44 »
Jeg syntes dine orpington ser rigtig flotte ud, farven ser også fin ud. Men hanen ville jeg nok ikke avle videre på, hvis du satser på udstillingsdyr..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2013, 21:58 »
Tak Rixen :) Det er jo altid spændende, om ens høns lever op til de "krav" der stilles til netop den race :)

Min høne er 8 måneder, og hun har ikke lagt et eneste æg endnu, men mon ikke det snart kommer? ;)
2.0 hunde
1.0 kaniner

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2013, 22:01 »
Jeg har nærstuderet billederne af de guldvildfarvede :-). Med forbehold for se-fejl ( jeg er på en lang køretur og har kun min tlf ) vil jeg sige HURRA!

Flotte dyr!

Og har hanen simpelt hen ikke bare den eftertragtede tværkløft i kammen?

Der er vist ingen undskyldning for ikke at avle videre :-):-):-)

Held og lykke med det :-)

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2013, 22:10 »
Tak Susanne. Det er jeg rigtig glad for at høre.

Jeg tror, at hanen er fin i kammen. Hvis han ikke har den der tvækløft, er det så en alvorlig fejl? Han er ca. 6 måneder.

Jeg synes, at der er en del forskel på hønernes farver, og er i tvivl om hvilken en der er den mest rigtige?
To af dem er mere brunlige på ryggen og den ene er meget mørkere.
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2013, 22:54 »
Orpington æg kan du vente dig hvornår det skal være  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2013, 23:06 »
Nu er jeg kommet hjem og har kigget på billederne i større størrelse :)

Hanen: Hmmm nu bliver jeg usikker på, om der er den vigtige tværkløft alligevel. Og ja, den er vigtig - faktisk kan hanen få nul point på en evt udstilling, hvis kløften mangler.

Praksis har indtil nu været, at der bliver trukket et point eller to, da man vil vise foratåelse for, at det tager tid at avle frem. Det har dog været et krav i flere år, og mon ikke snart, man begynder at gå hårdt til værks i bedømmelsen? Hvad mener du selv? Kan du se en tværkløft med det blotte øje?

Hønerne: ja, de er lidt forskellige i nuancen, men det er ikke et problem. Typen er langt vigtigere, og de ser umiddelbart fine ud begge to :)

Offline Marita

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2013, 01:42 »
Jeg er enig med Susanne i, at hanen desværre ser ud til at mangle kløft.  Men selv om kløften er noget, jeg går meget op i, vil jeg sige, at har du ikke en anden hane at sætte i stedet - eller kan du ikke få én - kan du godt bruge ham til at komme videre med vel at mærke hvis hønerne har antydning af kløft.  Han duer nok ikke til udstilling, når der ingen kløft er. Men prøv at gøre, som Susanne foreslår, se om du selv kan se kløften. 

Vælger du at bruge ham videre, skal du være opmærksom og sortere (hårdt) i haneafkom, således at du beholder den eller de haner, som måtte komme, som har tværkløft. Det er en god idé i hvert fald at have to haner, hvis den ene skulle vise sig at være steril eller falde af pinden.  Når du så har fået haner med kløft, kan du sende den unge herre på pension og arbejde videre med den eller disse haner. 

Dette altså under forudsætning at du ikke har eller kan få fat i en anden hane med kløft, du kan sætte på hønerne.  For har du det, vil det nok være mere fornuftigt at bruge den.

Genet for kløft er ret stærkt, og har hønerne kløft (antydning heraf), burde det være nok til at slå igennem i næste generation.  Nu har jeg desværre ingen hane i overskud, så jeg kan ikke engang tilbyde dig en, men prøv at kigge på hønernes kamme og se, om der er en lille kløft i dem, er der det, ville jeg godt turde bruge ham, hvis jeg ikke havde en anden hane at sætte i stedet.

I øvrigt ser hanen ud til at have en rimelig mørk farve på brystet, det er slet ikke så dumt.
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2013, 01:50 Fra Marita »

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2013, 07:07 »
Jeg må op og kigge godt efter :)

kløften ligger vandret ikke?
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2013, 13:02 »
@ Marita og Susanne

Så har jeg kigget efter.

Hanen har ligesom et slags "hul", en fordybning midt på kammen. Er det må mon det?

Hønerne synes jeg er rigtig svære at se noget på. De har jo stortset ingen kam, eller også skal jeg have briller på ;D
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2013, 13:14 »
Dine Orpington ser fine ud, udover den kamfejl selvfølgelig. Det er lidt svært at bedømme dem, når de ikke står "ordenligt". Prøv at se, om du ikke kan tage et billede af dem, hvor de står med siden til. Det ligner heller ikke at hanens ring er over hans spore? Det skal du lige være obs. på og du bliver evt. nød til at klippe den af, når han vokser.
Husk med de gule Orpington høner - de SKAL gå i en skyggefuld gård, de kan ikke "tåle" direkte sol.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marita

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2013, 13:23 »
Hej igen Pia.

Det var en skam, for det er ikke så godt, hvis hanen nærmest har et hul midt på kammen. Optimalt skulle kammen gerne ligne en valnød - sådan lidt "runken" med en vandret kløft. Derfor den kaldes valnøddekam.  Maiken Brændmose har på sin side et par gode illustrationer af rigtigt fine kløfter. http://silkehoens.dk/avlens-og

Ja, hønerne har selvfølgelig kun ganske lidt kam, og det kan godt være svært at få øje på, om de har anlæg for kløft. Men det var mig, og hvis jeg kunne få øje på bare den mindste vandrette "streg" i deres minimale kamme, ville jeg nok gå på kompromis og prøve at bruge ham alligevel, hvis jeg ikke havde en anden hane og ej heller havde mulighed for at finde en.

I så fald skal du nok, hvis du gerne senere hen vil udstille og fortsætte avlen, være meget streng i din sortering af specielt hanekyllinger og kun beholde dem, som ser ud til at få en god kam. Kamfejl er meget arvelige, men omvendt er genet for kløft stærkt, så det burde (uden jeg kan love det) kunne slå igennem og give kløft på kommende generationer.  Men det kræver selvfølgelig, at du har mod på det og er indstillet på den hårde sortering, som vil være nødvendig. 

Jeg ville ønske, jeg havde en hane i overskud, du kunne få, men det har jeg desværre ikke.

« Senest Redigeret: 15 Februar , 2013, 13:43 Fra Marita »

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2013, 15:55 »
Ja, det kan ikke forklares bedre end Marita lige har gjort  /o

Jeg har heller ingen hane i overskud, og du bor jo også  Bornholm :D

Sig til, hvis du skal have rugeæg sendt over - de kyllinger, der kommer fra mine i år skulle meget gerne have kløft allesammen.

Men altså......du har en smuk hane og to fine høner. Og uanset kløft og standard, .....så bliver det jo et hyggeligt kyllingeforår :)

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2013, 17:21 »
Det ligner heller ikke at hanens ring er over hans spore? Det skal du lige være obs. på og du bliver evt. nød til at klippe den af, når han vokser

Hej Martin, jeg har netop haft fat i orpe hanen, og han har slet ikke nogen spore, som kan holde på den ring...... er han unormal? Han er 5 måneder

@Susanne og Marita.

Mange tak for jeres hjælp :) Jeg må prøve at få taget nogle bedre billeder, da jeg synes det er svært at se. Han har ihvertfald ikke et sæt "læber" ;D i kammen ::)
Det er ikke min plan, at låne en rugemaskine i år, så måske Susanne vi skulle prøve igen, når jeg får en skruk eller fem /o ;)

Knus Pia :)
2.0 hunde
1.0 kaniner