Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stækning af høns?...  (Læst 15437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene V

• Passiv bruger
Stækning af høns?...
« Dato: 12 Februar , 2013, 05:57 »
Imorgen flytter 5 nye hønsepiger ind hos de eksisterende fjerbolde.

Nu er jeg jo altså til de "tunge høns", men denne gang drejer det sig om 18 ugers hvide høns, der skulle have været burhøns... Producenten har købt for mange, og alle skulle slagtes. Jeg har derfor "bestilt" 5 stk, de er jo sikkert søde og sjove, selvom det ikke er en type jeg falder for, bare ved at kigge på den  ;D :laugh:....

Mit hegn om hønsegården er 160 cm højt. Jeg talte med en igår, der mente at de skal stækkes... Det vil jeg jo meget nødigt - men jeg vil endnu mere nødigt, at de kommer over hegnet = ind i haven til hundene  :o :-\....

Jeg har set billeder af hvordan man gør, så jeg vil egentlig bare vide om i ville gøre det eller ej  ;)...

På forhånd tak  :).

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Stækning af høns?...
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2013, 07:58 »
Ja det skulle så være på grund af hundene. Ellers ville jeg ikke gøre det.

Men hvis de ikke må komme over, så har du vel valget mellem overdækning og stækning (eller et 3 m højt hegn).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2013, 08:14 »
det virker lidt underligt at ville rede overskudsburhøns for så at klippe i dem, og fratage dem muligheden for at undvige  de gamle.

økohøns har jo os bare hegn omkring, ca 2 meter høj, skudt i forbifarten. så prøv dog, uden at gøre noget. skulle hunden snuppe en høne , så hæng hønen på elhegnet så skal hunden nok lære det

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2013, 09:08 »
Selvfølgelig er der delte meninger om alt....

Jeg har 30 M2 overdækket hønsegård. Nu vil jeg ikke spærre mine dyr inde på den plads! Derfor har de 250 M2 indhegning stødende op til hønsegården, med 160 cm hegn.

Jeg har ikke et elhegn - det skriver jeg vist heller ikke  :o?
Skrækkeligt at stække sine høns, men okay at give hundene strøm....hmmmm!???

Nå, men andet steds på siden hér kan jeg se en debat om samme emne - jeg læser den igennem, og ser hvad det ender med...

Tak for jeres hjælp.

« Senest Redigeret: 12 Februar , 2013, 09:22 Fra Malene V »

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2013, 09:11 »
Det er overhovedet ikke skrækkeligt at stække sine høns. De tager ingen skade af det, og fjererne vokser frem igen når de har fældet - hvilket dine eks burhøns nok hurtigt vil gøre.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Miss Christina

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2013, 09:21 »
Det er overhovedet ikke skrækkeligt at stække sine høns. De tager ingen skade af det, og fjererne vokser frem igen når de har fældet - hvilket dine eks burhøns nok hurtigt vil gøre.

/o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2013, 10:30 »
Og om et år når de får nye fjer, så har de langt hen af vejen glemt det der med at flyve op og sove i træerne. Jeg har af og til stækket en alt for flyvsk landhøne. Især da jeg havde dværglandhøns. 2 meter hegn var ikke noget problem for dem, og de ville langt hellere sove i toppen af grundens største træ end i det lune hønsehus. Det resulterede i en klipning af fjerene på den ene vinge, og siden var der mere ro i mit sind. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2013, 11:59 »
Nej, det er nok ikke skrækkeligt hverken at stække vinger eller at klippe næb. Eller at klippe haler på grise, eller at kastrere dyr osv. Men det er vel noget man så vidt muligt bør undgå?

Og selv om det ikke gør ondt når de stækkes, så er det jo en meget naturlig evne man fratager dem.

Man skal også holde sin sti ren, hvis man vil kritisere industrien (jævnfør debatten om hvis interesser der skal tilgodeses ved salg af æg).
Hvis vi kan tillade os at stække høns af hensyn til planer for hunde, have og indhegning. Hvad kan en industriproducent så ikke tillade sig af hensyn til sit levebrød og fødevareforsyningen til 90 % af befolkningen, og eksporten til udlandet?

Samtidig kan en høne/hane bedre beskytte sig selv, hvis den kan fllyve, og det er et flot syn når en begejstret høne flyver ud til dagens rundtur i haven.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Miss Christina

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2013, 12:06 »
mikkel

nu er der klart stor forskel
om man tager et par fjer der vokser ud igen eller direkte klipper i et næb eller en stakkels Hale :(

gør måske ondt på dig når du bliver klippet  ;D
som ikke kan samlignes med hale eller næb klip

ang kastration
hvad så med Hunde og især Katte der næsten yngler som Rotter hvis de fik lov.. er det så også øv at få dem neutraliseret..

for er det det har jeg da
1 Hund der mangler Julekuglerne
regner da med Hund nr 2 også skal af med sine Julekugler
ikke at forglemme min HanKat og 3 Hun Katte der alle er neutraliseret..
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2013, 12:14 Fra Miss Christina »

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2013, 12:18 »
miss christina

det er jo så din holdning, den er ikke nødvendigvis rigtig, eller den rigtige. for hvem skal bestemme det, mig og vist oss mikkel er af en anden holdning som vi ikke lægger skjul på, men hvem der har ret er der jo ingen der ved, jeg ved hvad der er mest rigtigt for mig, og det flytter sig nogengange lidt, men det kræver ofte noget konkret man kan forholde sig til.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2013, 12:30 »
Efter at have mistet nogle dværglandhøner til rovfugle, så vidste jeg godt hvad der var mest rigtigt for både mig og hønsene. Nemlig et vingeklip! Så blev de nemlig inde i gården hvor rovfuglene ikke kunne komme til. De kom også ud i haven, men så blev de, hvor de hurtigt kunne komme i skjul under en busk.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2013, 12:33 »
Hvis man endelig kaster sig ud i den debat om hvad der er naturligt for dyret eller ej, så burde vi jo slet ikke holde høns eller andre dyr for den sags skyld.

Medgivet, har man ikke rette forhold til et dyr af en bestemt race, så bør man ikke holde det. Men der forsøger vi mennesker jo i rigtig mange tilfælde at tilpasse dyret, så det passer os.

Som Miss Christina skriver, så bør man jo heller ikke neutralisere katte, hunde eller heste for den sags skyld, og sikke da et kaos vi så ville have.

Marsvin, kaniner og stuefugle bør slet ikke holdes som kæledyr da de færreste kan tilbyde dem naturlige vilkår.

Hvor langt vil man gå??  ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2013, 13:00 »
Miss Christina, om jeg så lod hår og skæg gro i ti år, så ville det aldrig give mig evnen til at flyve. Så hvis der er noget der er stor forskel på. Så er det at klippe et menneskes hår eller en hønes vinger.

Og meningen med at stække en høne, er jo ikke at den skal få fjer igen senere og begynde at flyve. Nej man går efter permanent at fjerne en af dens mest basale færdigheder. Det er langt værre end at klippe halen af en gris. 1 minuts smerte eller et års tabt evne til at gøre det man er skabt til. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.

Jeg har heller aldrig fjernet et dyrs evne til at formere sig, og det kommer jeg nok heller aldrig til.
Har eller har haft:

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 12 Februar , 2013, 13:10 »
Nu er der jo forskel på at vingeklippe høns/ænder og på at stække dem.

Høns der er stækket har for evigt fået klippet et stykke af vingespidsen, og den vokser ikke ud igen, og så vidt jeg husker, er det faktisk forbudt i DK.
Når man vingeklipper fjerkræet klipper man fjer af på den ene vinge, således at dyret ikke kan komme i luften, her klipper man ikke i selve dyret, men i fjerene, og efter fjerskift er dyret igen flyvedygtigt, men har ofte glemt det, og bliver ved jorden.  /o

Ellers kan man vel anskaffe høns af den tunge slags, der ikke er i stand til at lette, som mine store orpington, de flyver ingensteder uanset højde på hegnet.. kan man ikke hoppe over, kommer man ikke over.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Februar , 2013, 13:17 »
Som Ina skriver, så siger vi jo ikke, at man skal stække på den gammeldags måde. Når vi normalt bruger ordet at stække herinde, menes der jo at klippe vingefjererne også ikke i selve vingen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.