Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kochin eller Brama som æglægger  (Læst 1174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline todda

• Bruger
Kochin eller Brama som æglægger
« Dato: 10 Februar , 2013, 13:17 »
Er der nogen af jer ,der har haft både kochin og brama,og i så fald hvem af dem er den bedste æglægger efter jeres erfaring.?
Det ser ud til at de fleste kaster sig over brama avl,men jeg har på fornemmelsen ,at det har noget at gøre med, at der er så mange farvevariationer i brama.
Begge racer er vist meget godmodige.?

Men hvilken lægger flest æg?
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kochin eller Brama som æglægger
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2013, 13:33 »
Begge er meget store rolige, desværre ikke så talrige racer, dog tror jeg nu også at der findes flere Brahmaer. Angående æglægning, så lægger de da æg, når de ikke er skruk.

Okay jeg kender ikke så meget til Kochin, men har hørt at de også skrukker meget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2013, 14:08 »
Jeg har ikke haft Brahma. Men store Kochin har boet her på matriklen i en del år.
Den stamme jeg havde var mildest talt "meget dårlige æglæggere".
Dette var udelukkende fordi at de skrukkede HELE tiden. Hver høne lagde maks. 20 æg for derefter at blive skruk. Dette stod på fra marts og frem til ca. oktober. Mine lagde ikke æg om vinteren men jeg har heller aldrig haft lys ved mine høns.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline todda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2013, 15:39 »
tak for svar Danny.Jeg har selv Kochin og de er såmænd rimelige æglæggere,i øjeblikket får jeg 2 æg om dagen af 4 stk der er i æglægning.Synes heller ikke de er så slemme til at skrukke som dværg kochin,men efterlyser stadig om der er nogen ,der har begge racer,og derfor kan sammenligne de to racer.Fik i fjor kun 3 hanekyllinger ud af mine indkøbte bramaæg,så det gav ligesom ikke nogen erfaring :D ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2013, 13:21 »
har hørt kochin skulle lægge flere æg,men er ikke helt sikker om det er rigtigt ?

mvh Jesper

Offline todda

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2013, 14:19 »
kochinæggene er i altfald store,de 2 stk der er kommet i dag vejede 66 og 72 gram.Jeg er også overrasket over at dværgbramaen lægger ret store æg.
Nu ligner brama og kochin ret meget,så der er åbenbart ingen ,der er fristet til at holde begge racer på engang.  Så må jeg jo se om jeg kan skaffe nogen bramaæg.og så selv finde ud af ,hvilken af racerne, der er bedst æglægger :)Til dem der ikke har prøvet kochin,så er de utrolig dejlige,rolige og tamme høns,og kan holdes indhegnet bag 50-60 cm hegn.
De får min bedste anbefaling  ;D

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2013, 15:23 »
skulle jeg vælge en anden race end Brahma ville det være stor Kochin  /o

Vi må heller ikke glemme de er i familie med hinanden  ;)
mvh Jesper

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2013, 19:27 »
Todda hvad farve har dine? jeg har 1,1 sort kochin og er ret glad for de 2 og har da også brahma. Begge i stor.
Stor Kochin hitter nu her.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline todda

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2013, 19:46 »
jeg hat 2 guldsortbåndede fra i fjor,de er ikke begyndt at lægge æg

2 skal vi kalde dem fejlfarvet agerhønefarvet
           2 sorte med kamme,der havde givet dem "meget" kort levetid blandt fagfolk,den ene er min yndling,der pænt inviterer til parring ,hver gang jeg kommer i nærheden.Måske fordi,hun ved, at hun så bliver båret ind i huset til en portion rosiner.Tror hun kommer til at leve længe ;D

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2013, 20:46 »
Jeg efterlyser rugeæg fra kochin. Kunne godt tænke mig lidt flere.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2013, 23:14 »
hvem avler store Kochin her på forum ?
mvh Jesper

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2013, 13:42 »
Søs, Tisted gør vist :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 14 Februar , 2013, 14:55 »
Om det skal være Kochin eller Brahma er nok mere en smagssag, for det er 2 racer, som på mange måder ligner hinanden.

I en tysk bog jeg har ( Praxis der hühner- und zwerghuhnzucht) står der at Brahma lægger ca. 140 æg og Kochin ca. 180 æg om året.

Dog er spørgsmålet så om hvem der lægger flest æg i praksis. Begge racer skrukker jo villigt og æglægning har også meget med forhold og især fodring at gøre..

Begge racer stammer fra Asien og begge racer findes også i dværg. Dog er Dværg Kochin ikke en fordværgning af Kochin, men en urdværg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Februar , 2013, 16:04 »
Man skal passe på med at generalisere da der kan være store forskelle, stammerne imellem.
Men jeg vil skyde på at mine høner lagde et sted imellem 50 og 70 æg om året. Resten af tiden lå de skruk eller passede kyllinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline todda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 14 Februar , 2013, 19:16 »
Der er sikkert forskel på individerne.Jeg har f.e.k.s. en kochin,der aldrig har skrukket.Hun kommer af med hovedet om lidt,da jeg har hende mistænkt for heller ikke at lægge æg,men hun er dygtig til at sørge for sin store andel af maden. >:(
En anden lå skruk i fjor,da  nogen ællinger klækkede,de 9 stk passede hun til ug,men havde nær aldrig givet slip på dem,var vist lidt bekymret for deres underlige adfærd :D
Forår og sommer er de så højtydende ,at vi stort set aldrig køber æg.
æggene bliver slået ud og pisket sammen,for så at blive frosset i små bokse.
Kæmper for at få brugt de sidste,nu æglægningen er kommet i gang igen.I går 5 stk af 8 høns.
.